הרב פירון: רוצה מערכת שלא מייצרת עובדים אלא תלמידים יצירתיים

שר החינוך, הרב שי פירון, נשא דברים בפורום הפיס לחינוך ואמר כי מערכת החינוך "מבזבזת כסף על בגרויות"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 22/08/13 20:46 טז באלול התשעג

הרב פירון: רוצה מערכת שלא מייצרת עובדים אלא תלמידים יצירתיים
טכנוגרפיקס בע"מ, צילום: טכנוגרפיקס בע"מ

שר החינוך, הרב שי פירון, מצא היום (ה‘) הזדמנות נוספת להתייחס למדיניות וחזונו למערכת החינוך הישראלית, זאת במסגרת פורום הפיס לחינוך שהתקיים במדיטק חולון.

”אנחנו עוסקים בעצמנו במקום בילד“, אמר הרב פירון בכנס, ”אני רוצה מערכת שלא מייצרת עובדים אלא תלמידים יצירתיים. השאלה היא לא אם צריכים להיות יעדים. הדיון הוא האם המדידה היא קודש קודשים או אמצעי להגיע למטרות. אנחנו מבזבזים כסף על בגרויות במקום על דברים אחרים במערכת החינוך. אני חושב שהאמירה שללא מדידה אין למידה היא מסוכנת כי היא מניחה שבבתי הספר לא נמצאים אנשים גדולים ומוכשרים. האנשים האלה לא רוצים להיות טכנאי חינוך אלא אנשי רוח“.

בסוגית המצטיינים והמצוינים אמר השר כי "תשומת הלב למצוינים תתקיים כשלכל תלמיד תהיה אפשרות לפתח את המצוינות שלו. בתפיסה המודרנית הכיתה מרובה במצוינות והמטרה היא לחשוף את החוזקות של כל תלמיד ולפתח אותו. העובדה שהגדרנו מהי מצוינות גורמת לילדים רבים להרגיש שהם לא שייכים וזו הבעיה. צריך להפסיק להתייחס בציניות לחינוך. מותר לנו לומר שהילדים שלנו יקבלו הרבה יותר. אם נפסיק למדוד אותם באחוזונים המצב ישתנה".

לנושא הסמארטפונים בבתי הספר אמר השר פירון כי המציאות הזו ממחישה את הפערים הכלכליים בחברה הישראלית. לדבריו, "יש ילדים שאין להם. עם זאת, איכות החיים הביטחוניים יוצרת תופעה של דאגה מצד ההורים. אני חושב שנכון לייצר הפחתה במיקום של המכשירים האלה בכיתה אבל זה לא יכול לבוא כהוראה. השינויים שחלו בעולם מקשים על כך. במצב הנתון היום יש לחנך לצריכה נכונה והפחתה שהמילה חבר זה לא רק פייסבוק אלא מישהו שמסתכלים בו בעיניים“.