הרב פירון: לחשוב מחדש על הקונספט של ישיבות ההסדר

הרב שי פירון קורא לתכנון מחודש של מסלול ההסדר וישיבות ההסדר: "מה שהיה נכון 20 שנה אחורה, לא נכון היום". הוא קרא לרבנים שתמכו בסירוב פקודה בהתנתקות לעשות חשבון נפש

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 02/09/13 17:06 כז באלול התשעג

הרב פירון: לחשוב מחדש על הקונספט של ישיבות ההסדר
מוקי שוורץ, צילום: מוקי שוורץ

"ישיבות ההסדר שהיו ראויות ונכונות לפני עשרים שנה, צריכות לעמוד לבחינה מחודשת" - כך אמר שר החינוך הרב שי פירון, ממקימי ישיבת ההסדר בפתח תקווה, בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי, שנערך בשבוע שעבר.

הרב פירון טען בדבריו כי "מסלול ישיבות ההסדר הוא מסלול חשוב מאוד ומשמעותי, אבל אני חושב שראשי ישיבת ההסדר לא השכילו לקיים עם עצמם פנימה דיון לגבי 20 השנים האחרונות - מה שהיה נכון לפני עשרים שנה, בתקופה בה לא היו מכינות קדם צבאיות ולא היו מסגרות קדם צבאיות אחרות , ראוי לבחינה מחודשת היום“.

לדברי שר החינוך, השאלה לגבי מסלול ה“הסדר“ איננה דיון על משך זמן השירות הפעיל, בין 16 ל-17 חודשים, אלא מדובר ”דיון ערכי בשאלה האם התקופה לא השתנתה, האם אתגרי התקופה לא השתנו. מסלול ההסדר היה לגיטימי בשעה שהציונות הדתית רצתה לעמוד על רגליה ולהעמיד גדולי תורה משל עצמה, להתמודד עם עולם הרבנות החרדית ורצתה לייצר מצב בו יש אנשים המסוגלים להוות אלטרנטיבה הלכתית לעולם הפסיקה החרדי שלא ראה בציבורית חלק מהאתוס היומיומי של חייו. עברו שנים והיום יש הרבה בוגרי ישיבות ופוסקי הלכה וצריך לבחון את השאלה מחדש. בנחת ולא בלחץ. לדעתי ראשי הישיבות לא מזהים את זה. הילדים שלי חושבים שנכון ללמוד שנתיים בישיבה ולהתגייס ולא צריך מתווך כזה כמו ישיבת הסדר“.

במהלך נאומו התייחס הרב לסוגיית שילוב החרדים בצה"ל וקבע כי ”אם רוצים חרדים בצבא יש לזה מחיר, זוגיות בנויה מכך שבני זוג מוותרים אחד לשני. אני לא מזדהה עם דרישת החרדים כלפי נשים בצבא אבל אם אני רוצה אותם, ולא רוצה לשנות אותם, אני צריך לקבל את העובדה שיש נושא לדיון“.

”מבחינת החרדים חלק משיוון זה העברה על דת. צריך לשים על השולחן - מדריכת כושר זה גילוי עריות וזה יהרג ואל יעבור מבחינתם. יש תרבויות שונות וצריך לייצר חברה וזה דיון לא פשוט“, טען הרב פירון, ”אפשר להחליט שלא רוצים אותם בצבא ואז אין מה לטעון נגדם, אפשר להחליט שרוצים אותם ועד שיווצר דיאלוג ואמון יש לזה מחיר. המחיר הוא שאולי יחידה מסויימת או בסיס מסויים יתנהלו באופן שונה“.

בנוגע לסוגיית סירוב פקודה, טען הרב פירון כי הרבנים צריכים לעשות חשבון נפש: ”בתקופת ההתנתקות הייתה דקלרציה עצומה לסירוב פקודה, ולא היה סירוב פקודה בצה"ל. מי שצריך לעשות חשבון נפש זה הרבנים. עמדו אנשים שחשבו שבהבל חליל ובהבל פסק הלכה יכולים להשבית את המדינה וכתבו פסקים ועצומות וחתמו עליהם ועשו מה שאפשר, ולא קרה כלום. חיילי צה"ל דתיים וחילונים הלכו וביצעו את המשימה. ראויה או לא, חוקית או לא, הם קיבלו פקודה וביצעו. ברגע האמת המתנחלים בחרו במדינת ישראל“.

לדברי הרב פירון, ”בכל המאבקים של ארץ ישראל מול מדינת ישראל, מדינת ישראל ניצחה. זה אומר שהסכנה לא קיימת“.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן