הרב פוירשטיין לכיפה: הבית היהודי לא נלחם מספיק על זהותה היהודית של המדינה

לדהרי הרב פוירשטיין על הבית היהודי לשמש ראש חץ לשינוי בסטטוס קוו

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 16/02/15 12:24 כז בשבט התשעה

הרב פוירשטיין לכיפה: הבית היהודי לא נלחם מספיק על זהותה היהודית של המדינה
יחצ, צילום: יחצ

הרב רפי פוירשטיין, יו"ר עמית של ארגון רבני צהר, מגיב על דבריו של הרב יצחק רלב"ג אתמול באשר לחוק הנישואין ועל הדיון אודות השינוי בסטטוס קוו, ומבהיר כי לדעתו השינוי חייב לבוא מכיוון המפלגות, שלא עושות די כדי לשנות את הדברים.“הבעיה הגדולה שלי היא עם המפלגות. אני מצפה ליותר. אני לא רואה מספיק נחישות בתחום הגיור בבית היהודי למשל. זה הדבר הראשון שיעוף החוצה אחרי הבחירות וחבל".

"הבית היהודי לא נלחמים מספיק עבור זהותה היהודית של המדינה. זה צריך לעמוד בראש סדר העדיפות. אני מבין את הרב רלב"ג אבל לא מבין את הבית היהודי", אומר הרב פוירשטיין. "צריך לקחת את רעיונות צהר ולאמץ אותם בתחום הגיור והכשרות. להפוך את ההלכה לגורם לא מאיים או מפלג אלא לגורם שמעצים את ההזדהות בקרב כל המגזרים במדינה. לכך צהר חותרת וזה אחד הדגלים שאני מצפה שהבית היהודי יניף. אני חושש שהם שוב חוזרים אל החרד"ל ואל הקולות שסיכלו כל הזדמנות לשינוי".

הרב פוירשטיין מביא כראיה לדבריו באשר לבית היהודי ולשינוי הנצרך מבחינתו סקרים שעשו בצהר לאחרונה בהן התברר כי דרכה של צהר מאוד מבוקשת על ידי הציבור, ולכן לדבריו על המפלגות לעסוק יותר בנושא. “לצהר יש סקרים מאוד משמעותיים שנעשו לאחרונה שמלמדים שהציבור חושב שדרכה של צהר חשוב. האהדה לצהר בקרב הציבור המסורתי, הדתי והחילוני גדולה מאוד".

עוד הוא מוסיף כי "באופן תאורטי אם צהר הייתה מקימה מפלגה, והיא לא מתכוונת, מספר המדנטים היה יפה מאוד. יש כאן אהדה עצומה לערכיות החדשה, ליהדות שהם רוצים לחיות איתה. אנחנו לא מוותרים על עקרונות ההלכה אך לא עוצמים את העיניים לשינויים. עוד אפשר לתקן את הדברים בבית היהודי", הוא אומר תוך שהוא מדגיש כי מדובר בדיון תיאורטי בלבד וצהר לא מתכוונת להקים מפלגה כלשהי.

הרב פוירשטיין מגיב על דבריו של הרב יצחק רלב"ג, חבר מועצת הרבנות הראשית, שתקף אתמול את צהר, ומבהיר כי מבחינתו מדובר בדברים שוליים אשר אינם עומדים בקנה אחד עם המציאות. לדברי הרב רלב"ג בכנס המועצות הדתיות בנתניה "צהר אינם מבקשים תעודת רווקות ולכן אין למועצה הדתית בתל אביב יכולת להתחרות איתם. עלינו לאכוף את הארגון לגבי תעודת רווקות ולפעול נגדם. עושים צחוק מרבני הערים וסגן השר הרב אלי בן דהן אף אמר שזה לא חוקי. אז אם כך מדוע לא לאכוף את צהר על ההסכם שהיא חתמה עם הרבנות? מי שפועל שלא לפי ההוראות צריך להיענש על כך ויש להפסיק לצהר את קבלת תעודות הנישואין. אלא שהמשרד לשירותי דת מפחד מצהר".

"הדברים פתטיים. אני אפילו לא כועס", אומר הרב פוירשטיין. “מדובר על דברים הנעים בין אומללים לפתטיים. צהר הציל אל הנישואין האורתודוקסיים בישראל". לדבריו צהר אינו ארגון שיוצא נגד הרבנות הראשית ולהפך. “אנחנו רוצים שהרבנות הראשית תהיה צהר. ברגע שזה יקרה נסגור את מיזם הנישואין. המיזם נוצר כדי לזעזע את השטח ואנחנו רואים את זה קורה. הרב רלב"ג לא רואה שהצעירים החילוניים והמסורתיים נוטשים את הדרך ומעדיפים להתחתן במקומות אחרים".

"לא נתקלתי בביקורת כזו כבר שנים", אומר הרב פוירשטיין שמספר שהופתע לראות את דברי הרב רלב"ג. “חשבתי שהמלחמות הללו הן מאחורינו. השינוי שעשינו אינו על חשבון ההלכה אלא במטרה לתת יחס נכון ומכבד, בלי כסף מעל ומתחת השולחן. אני מציע לרב רלב"ג לתקן את הדברים בתוך הבית פנימה. בסוף כך זה צריך להיות, ובינתיים אנחנו נותנים את האופציה החלופית. ההצעה שלי היא שהרבנות הראשית תראה את המודל שעובד אצלנו ותחקה אותו. אנחנו לא רוצים ולא צריכים קרדיט, פשוט רוצים לאפשר יחס טוב למתחתנים. יש שיפור בנושא אבל לא במספיק מועצות דתיות".

בשולי הדברים, מתייחס הרב פוירשטיין לפרסומים באתרי חדשות שונים כי הוא יצטרף למפלגת כולנו של משה כחלון.. הוא מבחינתו לא מכחיש את הדברים, מסביר כי הוא מאמין כי כרגע לפחות הוא יותר יעיל בתחום החוץ פרלמנטרי, אך לא שולל כניסה עתידית לפוליטיקה. “קיבלתי פניות מכמה מפלגות אבל החלטתי שכרגע הפעילות שלי צריכה להישאר מחוץ לפוליטיקה. בינתיים העבודה שלי מניבה יותר פירות בחוץ, גם במכון פוירשטיין וגם בצהר".