הרב ערוסי: "כשנערה בת 13 מאיימת עם מספריים, עשו הכל כדי להגן על חייכם"

הרב רצון ערוסי, חבר מועצת הרבנות הראשית, מגיב לדברי הרמטכ"ל וטוען כי "הבא להורגך השכם להורגו" תקף גם לחיילי צה"ל

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 18/02/16 15:31 ט באדר א'

הרב ערוסי: "כשנערה בת 13 מאיימת עם מספריים, עשו הכל כדי להגן על חייכם"
אילוסטרציה, Hadas Parush, פלאש 90, צילום: אילוסטרציה, Hadas Parush, פלאש 90

"לפי ההלכה, הקם להורגך השם להורגו, זו נורמת התנהגות שאין יותר מוסרית ממנה ואינה סיסמא", כך אמר היום הרב רצון ערוסי בהתייחסו לאמירותיו של הרמטכ"ל כלפיי תלמידות תיכון אתמול, כאשר טען כי הוראות הפתיחה באש צריכות להיות שקולות כלפיי אנשים, שספק אם הם מאיימים על חיי אדם.

הרב ערוסי טען כי התייחסות הרמטכ"ל הייתה בעיקר לאוכלוסייה שאין לה אמצעים או דרך להגן על עצמה. במקרה כזה זוהי מצווה להרוג אדם, שבבירור אנו יודעים שבה להרוג אותנו. כדוגמא נתן הרב את חברת הכנסת זהבה גלאון. "אם אני רואה שילדה בת 13 באה לדקור במספריים את ח"כ זהבה גלאון. עם כל הכבוד שהרמטכ"ל מדבר אם זה מספריים או לא מספריים, יש פה רצון ברור להמית את גלאון. אפילו הקטנים, אתה רואה שהם מכוונים לדקור בעורק הראשי בצוואר. למרות שמדובר במספריים, יש בכלי הזה כדי להמית".

לכן, מוסיף הרב "אם אני עובר ורואה מחבלת בת 13 מתקרבת עם מספריים כלפיי זהבה גלאון, אני מצווה להציל את חייה של גלאון ולנטרל את המחבלת. עדיף לנטרל ללא הריגה, אך אם הסכנה מיידית עדיף להרוג את השהאידית. כי חייה של גלאון קודמים, ובכלל גלאון מסתובבת ללא נשק. לכן אני צריך להגן עליה".

הרב ערוסי טוען כי לכאורה, ייתכן ולא הבינו נכון את דברי הרמטכ"ל "הוא אמר שצריך להיות שקול כי שימוש מופרז בכוח הוא מסוכן. לכן רצה לומר שאל תחשבו שהמחזיקים בנשק יכולים לעשות בו שימוש מוגזם. יש כללים למי שמחזיק בנשק".

עם זאת הוסיף הרב כי הרמטכ"ל היה צריך לומר לתלמידים שעליהם להגן על עצמם במקרה של סכנת חיים "דבריו כוונו כנגד המתלהמים. להם היה צריך לומר, שהקם להורגך השכם להורגו היא סיסמא. אבל לחייל, המחזיק בנשק אל תחשבו שהוא מנצל את הכוח שלו בפתיחה באש. אם אתם תקלעו לסיטואציה שמישהי מאיימת עליכם במספריים, עשו הכל כדי להגן על חייכם כי הקם להורגך השכם להורגו. כל מי שרואה את חברו מותקף יעשה הכל כדי להגן על חברו".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן