הרב ערוסי: חוק רב ראשי אחד עלול להרחיב הפערים העדתיים

הרב רצון ערוסי התייחס לנושא חוק רב ראשי אחד והבהיר כי בעוד שאנו מתקרבים באופן חברתי לקראת תופעה של רב אחד, החוק פסול מעיקרו. "מעורבות דורסנית ובוטה של המחוקקים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 24/06/14 13:23 כו בסיון התשעד

הרב ערוסי: חוק רב ראשי אחד עלול להרחיב הפערים העדתיים
GFDL, יוסי פרחי, צילום: GFDL, יוסי פרחי

הרב רצון ערוסי, רב העיר קריית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית, מגיב להעברת חוק רב ראשי אחד בקריאה ראשונה במליאת הכנסת אמש (ב'). בראיון ל'כיפה' תוקף הרב את המחוקקים ומאשים אותם בהתערבות בוטה בנושאים אשר צריכים להתדיין בפורומים רבניים בלבד. “הכנסת יותר מדי עסוקה בענייני הלכה. אני מתנגד לכל אקטיביות חקיקתית בכנסת בנושאי רבנות והלכה. תפיסת העולם לא נכונה, הרבנות לא צריכה להיות כפופה למחוקק בדיוק כפי שבית המשפט לא כפוף. אומנם כולם כפופים בסופו של דבר לחוק אבל אסור להבליט את זה בצורה דורסנית".

"צריך לבחון את הנושא של רב ראשי מהיבטים חברתיים עדתיים ומהיבטים מעשיים", אומר הרב ערוסי. “ברמה החברתית אנו מתקדמים מאוד לקראת התופעה של רב אחד לכולם, ניתן לראות זאת בערים רבות, ואת הפערים לכיוון עדה כזו או אחרת ניתן לפתור”.

"עם זאת”, הוא מבהיר, "הדבר לא נכון ברמה הלאומית של עם ישראל ומדינת ישראל. יש צורך בשני רבנים ראשיים, לא בגלל הצרכים החברתיים שהם ממלאים אלא בגלל הפונקציות המעשיות של תפקידם. לרב הראשי ונשיא מועצת הרבנות יש מספיק עבודה בנושאים הרבניים וההלכתיים, ולרב ראשי הנושא בתואר נשיא בתי הדין הרבניים יש מספיק עבודה גם כן, בדיוק כפי שלמערכת בתי המשפט צריך ראש. כל מערכת צריך קודקוד ואי אפשר להפסיק את התפקיד בשם עיקרון כזה או אחר. ברמה המעשית צריך שני רבנים בתפקיד".

הרב ערוסי זעם על מעורבות הפוליטיקאים בנושא הרבנות הראשית. “הכל צריך להגיע מעולם הרבנות, היינו, רבנים ומשר הדתות, שיציעו הצעה אסטרטגית שנכונה לשנים רבות. צריך לדחות מכל וכל את הגישה האקטביסטית שנוקטים המחוקקים בשנים האחרונות. היא תוביל לרבנות נשלטת, רבנות מטעם וחותמת גומי. לא זו הרבנות שתאחד את העם אלא זו תהיה רבנות חסרת כוח שתאבד את הסכמת החלקים השונים של העם".

עוד הוסיף הרב ערוסי והאשים כי בעוד שהפערים העדתיים אינם בולטים בשנים האחרונות, ביטול תפקיד הרב הראשי הספרדי, הראשון לציון, עלול להרחיבם מחדש. “ברוך השם לאט לאט מתחילים להיסגר הפערים עדתיים אבל צעדים פזיזים עלולים לגרום לאנשים להבין שמדובר במהלכים נגד עדה כזו או אחרת. צריך להיזהר ולא להיות פזיזים, כדי שלא להרחיב את הפערים שנסגרו".