הרב עמאר נגד הטייקונים

מחשש לפגיעה במעמד הנמוך ומעמד הביניים במדינת ישראל, פסק היום הרב עמאר כי הטייקונים הם בגדר "שומר שכר" וכי אם התרשלו עליהם להחזיר את הכסף לציבור. תספורות לאג"ח? לא בא בחשבון

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 16/01/13 11:29 ה בשבט התשעג

הרב עמאר נגד הטייקונים
יחצ, צילום: יחצ

בפסק הלכה יוצא דופן, אומר היום הרב הראשי, הרב שלמה עמאר, כי בעלי שליטה ומנהלים במוסדות פיננסיים אחראים באופן אישי על כספי הציבור הנמצאים בשליטתם. הדברים שנאמרו במהלך מסיבת עיתונאים שקיימה התנועה לאיכות השלטון, התייחסו גם לבעלויות הצולבות הקיימות במשק, עליהם אמר הרב עמאר כי הן אסורות הלכתית.

בפסק ההלכה מבהיר הרב עמאר כי בחר לבחון את הנושא משום שהוא "חרד חרדה עמוקה וגדולה לממונות ישראל ובייחוד לממון עניי ישראל" ועל כן פסק כי מי שגורמים במעשיהם נזק לכספי הציבור מחוייבים לשאת באחריות לנזק זה ואף לשפות הניזוקים. זאת משעה שהינם, פועלים כמומחים ומקבלי שכר. עוד קובע הרב כי בעלי השליטה ומנהלי הכספים אינם יכולים להתנער מאחריות גם כאשר פעלו מתוך התרשלות וללא זדון. לדידו מי שגרמו להפסד כספי ציבור ולנזקים- עליהם להשיב הנזק.

"והיות שהמתעסקים בכספי הציבור הנ"ל, מקבלים שכרם, ובעין יפה, הרי הם בכלל "שומר שכר", והם נושאים באחריות שמירת כסף זה, וכל התרשלות מצידם מוגדרת פשיעה וחייבים לשלם הכל. ודין שומר שכר להתחייב אף באונסים רגילים הדומים לגניבה ואבידה. ואם עשו פעולות הגיוניות ומוצלחות מצד עצמם, ונגרם הפסד שלא ברצון, צריך בדיקה ואומדן של מומחים, לראות אם לא היו צריכים לשקול ולברר יותר לפני שביצעו פעולתם, שאין להם פטור עפ"י דיני תוה"ק אלא באונסים גדולים" כתב הרב עמאר.

משכך ניתן אף להבין כי גם בעלי שליטה אשר גרמו בהתנהלותם לנזק ולאובדן כספי ציבור, אשר הובילו גם לתספורות- מחוייבים לשאת בעצמם בנזק זה.

בנוסף פסק הרב עמאר כי על בעלי השליטה במוסדות פיננסיים חל איסור להשקיע כספים במוסדות ריאליים; הרב עמאר יוצא מנקודת הנחה כי טבע האדם הוא כי ירצה לדאוג קודם לעצמו ועל כן ההיתר להחזקה צולבת הוא למעשה בגדר הנחת מכשול בפני עיוור, פעולה שבניגוד לטבע האדם. משכך קובע הרב כי חל, הלכה למעשה, איסור בעלויות צולבות. טובת הנאה זו הינה בגדר פשע ועבירה בעיני הרב, דבר חמור, אשר אין להסכים עימו.

ו"עמדת ההלכה עפ"י תורתנו הקדושה, כי בעלי השליטה בגופים הפיננסיים הציבוריים למיניהם, הם וכל עושי דברם, ובכללם מנהלי בנקים ומנהלי קרנות פנסיה, ומנהלי כספים, בכלל מחויבותם לנהל את הכספים המופקדים בידם בנקיון כפים וביושר, אסורים הם להשקיע כספים אלו בחברות שלהם, או שמתנהלות על ידם מצד אחר" כותב הרב עמאר בפסק ההלכה "שכן יש להם מזה רווח או טובות הנאה, והוא דבר פשע ועבירה, כי טבע הוא באדם לנטות אחר טובת עצמו, והיא נגיעה חזקה, שיש בה להטותו מדרך הישרה, ומן השיקול הנכון, ובודאי שבסופו של דבר יוצאים מזה נזקים רבים לציבור המפקיד בידיו את כספם."

עוד קבע הרב עמאר כי יש משנה חשיבות להסדיר הנושא באופן נחרץ בחקיקה ובפיקוח ראוי והדוק. יש להניח, בהקשר זה, כי כבוד הרב מכוון להצעת חוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, אשר הונחה זה מכבר על שולחן הכנסת והדיונים בעניינה ימשכו בכנסת ה-19.

בשנים האחרונות, התנועה למען איכות השלטון הינה בין הגופים החברתיים היחידים, אשר שמו להם למטרה להילחם בתופעת הריכוזיות במשק הישראלי ולפרקה מן היסוד; כחלק מטיפולה בנושא סברה התנועה כי יש חשיבות עליונה לכך לשמיעת קולו של העולם התורני בנושא. משכך פנתה התנועה בשאלה הלכתית לראשון לציון הרב הראשי לישראל, נשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב שלמה משה עמאר, "הידוע לא רק בגדולתו הרוחנית והתורנית, אלא גם ברגישותו לזולת ולמצוקותיו" כלשונם.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן