הרב עמאר חושף מבצע מיוחד של המוסד

סוכני המוסד נשלחו הרחק מגבולות ישראל על מנת לאמת את מותו של יהודי במתקפת טרור, זאת כדי להתיר את אשתו מעגינותה. יוזם המבצע הוא הרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר, שפנה לסיוע מהמוסד. מיוחד

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 09/12/13 17:06 ו בטבת התשעד

הרב עמאר חושף מבצע מיוחד של המוסד
shutterstock, צילום: shutterstock

המוסד הישראלי פעל בשיתוף פעולה עם הרבנות הראשית לישראל, במסגרת מבצעים מיוחדים להתרת עגונות בחו“ל. סוכני המוסד היו מעורבים בשני מבצעים מסווגים הרחק מגבולות ישראל, מספר פעמים, על מנת לספק הוכחות הקבילות הלכתית לאישור מותם של נעדרים - זאת לטובת התרת עגונות.

מאחורי פעילות המוסד עמד הרב הראשי לישראל לשעבר, הרב שלמה עמאר, אשר פנה אל ארגון הביון בבקשה לסיוע. במהלך שיעור שהעביר באחרונה, הסביר הרב עמאר כי אחד התיקים בהם התערב המוסד אירעו לפני כ-20 שנה, ניסו יהודים להמלט ממדינות אויב אל מדינה מערבית, אך אלו הותקפו על ידי מחבלים וככל הנראה נהרגו.

אחת מנשות ההרוגים, שחיה בישראל, פנתה אל הרב עמאר על מנת שזה יתיר לה את עגינותה ויאפשר לה להינשא בשנית. נציגים ממחלקת הביטחון במשרד ראש הממשלה הציגו בפני הרב עמאר מידע המצביע על כך שבעלה של אותה אישה, ככל הנראה, נהרג באירוע הטרור. המידע הסתמך על עדותם של גורמים בכירים מאותה מדינה, אך הרב עמאר דחה את המידע בטענה כי לא ניתן להסתמך הלכתית על עדותם של גויים. כאן, החליט הרב עמאר לערב את ”המוסד“.

"נתתי לאנשי המוסד הנחיות כיצד לפעול בפרשה הזאת", סיפר הרב עמאר, "ישבתי איתם לבד והם אמרו לי שיש להם אנשים באחת מהמדינות הגדולות והחשובות באירופה, מדינה מאוד אמינה, והם יקבלו את המידע מהשלטון המקומי. אמרתי להם שזו עדות גוי ואי אפשר לעשות בזה שימוש". הרב עמאר הסביר כי ניתן להסתמך על גוי ש"משיח לפי תומו", כלומר מנפיק מידע בדרך עקיפה שלא על מנת לתת עדות.

אנשי המוסד, כך מספר הרב עמאר, חזרו והפעילו בשנית סוכנים באחת המדינות האירופאיות בה אירעה מתקפת הטרור. הרב עמאר ייעץ לאנשי המוסד לבקש מידע ממקורות במדינת האויב, הפעם בדרך עקיפה וללא אזכור היהודים שנהרגו באירוע. אחרי שלושה חודשים מיום הפגישה, הוגש לרב עמאר דו“ח שחובר על ידי המוסד, המצביע באופן וודאי על מותם של אותם יהודים - בהם בעלה של האישה העגונה.

"המוסד הביא תשובות מלאות", סיפר הרב עמאר, "הם ידעו מי הלך בראש הקבוצות ומי הדריך אותה, הם ידעו באיזו דרך הלכו ובאילו תאריכים. הכל מדויק מאוד. הם בקשו מידע על המדריכים וכדרך אגב הובאה בפניהם גם רשימת היהודים שם, לשם הם כיוונו מראש".

עוד מספר הרב עמאר כי "במוסד אמרו שלגבי אחת הקבוצות לא הצליחו לברר וזה נתן הוכחה שהם לא סתם כותבים אלא בכנות. לגבי אחת הקבוצות כתבו שהם נתפסו והיו בבית סוהר ואחר כך השתחררו". הרב עמאר סיפר כי המוסד פעל בשני ערוצים מקבילים וקיבל מידע משני מקורות מידע שונים במדינות אויב: "הצלבנו את המידע וקיבלנו תמונה מאוד מדויקת וכך פתרנו את הבעיה של עדות גוי והוכחנו בוודאות שבעלה של האישה אכן נהרג".

הסיפור אותו מספר הרב עמאר חושף לראשונה את מערכת הקשרים בין הרבנות הראשית לישראל לאנשי שירות הביטחון והמוסד. מבדיקה שערכנו עולה כי מערכת קשרים זו במסגרתה הרבנות מפעילה גורמי בטחון במשרד ראש הממשלה, בשירותי המודיעין הישראלי ובמוסד, הינה רבת שנים של שיתוף פעולה בין הגופים. שיתופי פעולה התרחשו במהלך השנים בעיקר לצורך הוכחות יהדות של קבוצות עולים והתרת עגונות.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il