הרב סתיו על דברי הרב יוסף: זו לא דרכה של תורה

הרב דוד סתיו מגיב בראיון ל"כיפה" על דבריו של הרב יוסף, שתקף אותו באופן אישי בנוגע לסוגיית הגיור, ואומר: "לא היו דברים מעולם. מאכזב לראות שמי שאמור להעצים את מעמדים של רבני ישראל פוגע בכבודם"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 19/02/15 13:59 ל בשבט התשעה

הרב סתיו על דברי הרב יוסף: זו לא דרכה של תורה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

הרב דוד סתיו, רב העיר שוהם וראש ארגון רבני צהר, מגיב לדבריו של הרב יצחק יוסף, שתקף אותו באופן ישיר בהקלטה שפורסמה אתמול. "אני מופתע מאוד. לא היו דברים מעולם", אומר הרב סתיו בראיון ל'כיפה', בנוגע לשיחה שלכאורה התקיימה בינו לרב יוסף.

כזכור, אתמול בהקלטה שפורסמה נשמע הרב יוסף כשהוא אומר "נפגשתי עם איזה רב עיר אחד, שלהם, הרב סתיו קוראים לו. אמרתי לו 'אתה רוצה לגייר את כל הילדים האלו?', הוא אמר לי 'לא את כולם, בשלב הראשון אני רוצה לגייר 20 אלף', למה אתה רוצה לגייר אותם? 'זה זכות שלהם, ילדים קטנים שיהיו ילדים, אפילו אם אחרי זה הוא יהיה רשע - יהיה לו גן עדן, יהיה לו עולם הבא, יכנס לגיהנום כמה זמן ואחר כך יכנס לגן עדן, אז זה זכות בשבילו, כשאתה יודע מראש שאביו ואמו הולכים לכנסייה וברור שהם מחללים שבת ואוכלים חזיר איזו זכות זו בשבילו?", תמה הרב יוסף.

הרב סתיו מבהיר כי "לא היו דברים מעולם. אני לא חושד שהרב הראשי משקר ביודעין. אני מתאר לעצמי שהוא שכח או שהדברים לא נאמרו. מעולם לא אמרתי לרב יוסף שאני רוצה לגייר כך וכך אנשים. המילה גיור לא עלתה בשום פגישה בין הרב שטרן לבין הרב יוסף. לא אחשוף שיחות פרטיות ביני לבין אדם אחר רק אציין שבסיומה העניק לי הרב כמה מספריו בכבוד ובידידות ועל כן אני תמה. ואפשר שזכרונו בגד בו וזה יכול לקרות לכל אדם".

בנוסף, אומר הרב סתיו כי הוא מופתע מהתבטאותו של הרב יוסף בדבר 'רב עיר אחד שלהם', ואומר "מתסכל אותי שהרב הראשי מדבר על הרבנים שלהם. אנחנו רבנים של כולם. רב הוא של כלל ישראל, הוא לא של מפלגה או של פוליטיקאי כזה או אחר. בתפקידי כרב של שוהם אני רב של חילונים, חרדים ודתיים. אף פעם לא התייחסתי למישהו אחרת בגלל שהוא בעל עמדה כזו או אחרת או מחזיק בדעה אחרת משלי".

"מאכזב לראות שמי שאמור להעצים את מעמדם של רבני ישראל פוגע בכבודם", אומר הרב סתיו ומבהיר, "לא מפריע לי לגבי עצמי אבל רבה הראשי של ירושלים, הרב אריה שטרן הוא רב גדול בתורה. למה לבזות תלמידי חכמים על דבר שלא היה? וגם אם הוא היה מדובר בוויכוח לגיטימי. לא זו דרכה של תורה".

"אני לא מבין מאיפה מגיעה המתקפה הזו. אנחנו פרסמנו לא פעם ולא פעמיים את עמדתנו בנוגע לגיור, ועמדות אלו תואמות במאה האחוזים את השקפותיו של הרב עובדיה יוסף, הרב אברום שפירא, הרב שלמה משה עמאר ורבנים נוספים. לראשון לציון הנוכחי אין טיפת ניסיון בגיור או ברבנות. הוא לא עסק בנושאים אלו. הוא לא מבין בתחום ולכן רק טבעי שיבקר בצורה לא נכונה בהכרח את אלו שעוסקים בנושא עשרות שנים. אם הוא היה מבין כיצד אביו עסק בנושאים הללו הוא היה יודע שאין בדברנו סטייה ולו במילה אחת מדרכם של גדולי רבנינו", הוא אומר ומציין כי דברי הרב דרורי לכיפה באשר לגיור מדוייקים וכי גם הרב ציון בוארון, יו"ר הועדה של הרבנות הראשית בנושא הגיור, רואה את הדברים איתו עין בעין.

בשולי הדברים התייחס הרב סתיו לנושא הגיור שסופג מתקפה מחודשת בימים אלו. לדבריו, "לא מדובר באובססיה מבחינתי אלא בסעיף במאבק נגד ההתבוללות במדינת ישראל. ישנם כיום מאות אלפי יהודים שנישאים עם אנשים שאינם יהודים כתוצאה מכך שהגיעו מאות אלפי אנשים לא יהודים על פי ההלכה לישראל".

"הטיפול באנשים אלו לא נעשה כראוי, אך בתודעתם הם יהודים והם רוצים להיות יהודים שומרי תורה ומצוות. הנושא הוזנח והתפקיד שלנו הוא לקדם את הנושא על ידי בירור יהדות, קירוב ליהדות וגיור קטינים שלומדים בין היתר בבתי ספר דתיים. אם לא ימצא טיפול לבעיה ההתבוללות תלך ותתרחב, וכל מי שנלחם בעד הזהות היהודית של מדינת ישראל חייב לטפל בבעיה הזו. יש אנשים, לא רב כזה או אחר, שקשה בעיניהם נושא זה ולכן הם עושים בו קרדום לחפור בו. מדובר באנשים שאין להם ניסיון ברבנות או בגיור כלל".

"אנו נמשיך לנהוג בכבוד לתלמידי חכמים ולא נבזה אף אחד", מסכם הרב סתיו את דבריו. "נמשיך לדבוק באחריות לכלל ישראל, לכבוד התורה והרבנות הראשית. לא נשעבד את התורה לפוליטיקאים ולמורשעים בפוליטיקה שמנהלים לשכות כאלו ואחרות. נמשיך בגאון לקדם את השפעת התורה. כדאי שמי שכבוד הרבנות הראשית יקר לליבו שירבה באהבת התורה, בהעמקת הכבוד לרבנים ולא יעסוק בהמצאת סיפורים שלא היו".