הרב סתיו לכיפה: סיכוי גבוה שאנצח, אבל אנחנו לא שאננים

הרב דוד סתיו מסכם את המרוץ לרבנות הראשית ("לא האמנתי שיתקפו אותי בעוצמה כזו, דווקא במגזר שלנו"), מדבר על סיכויי ההצלחה ("אני אופטימי") ועל היום שאחרי ("נציל את הרבנות"). ראיון מיוחד

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 22/07/13 16:14 טו באב התשעג

הרב סתיו לכיפה: סיכוי גבוה שאנצח, אבל אנחנו לא שאננים
ראובן קפוצינסקי, צילום: ראובן קפוצינסקי

הרב דוד סתיו יסיים השבוע מערכה עיקשת, ארוכה ומאתגרת על תפקיד הרב הראשי האשכנזי לישראל. הוא יסיים אותה חבול ופצוע ממטחי אריטלריה שספג מכל עבר. מירי בתוך הנגמ“ש, אם תרצו, לנוכח העובדה שהפעילים המרכזיים נגדו קמו לו בתוך הציבור הציוני דתי, בגבולותיו החרדיים-לאומיים. ספק אם ידע, מראש, לאן הוא מכניס את עצמו, את משפחתו, את ארגון ”צהר“ ואת הציונות הדתית כולה, בטרם החליט להתמודד על התפקיד. המחיר היה כבד. ביום רביעי הקרוב, יתברר אם בכלל היה כדאי.

”אני מקווה שהקדוש ברוך הוא לא ימאס בתפילת רבים“, אומר היום הרב סתיו בראיון מיוחד לכיפה, רגע לפני הבחירות שיכריעו את גורלו האישי ואת גורלה של הרבנות הראשית. ”אנחנו שליחי ציבור, שליחיו של ציבור גדול - דתי, חרדי וחילוני - שרוצה שהבחירות האלו יצליחו. שתהיה תוצאה טובה. יש לנו אחיזה מצויינת בגוף הבוחר, על כל חלקיו, ואנחנו חשים כי הסיכויים להצליח מצויינים. יש אופטימיות, לא שאננות. אנחנו לוחצים על כל המערכת, כל הזמן, אבל בהחלט אופטימיות זהירה“, הוא אומר.

ומה יקרה אם תפסיד? זו בטח תחושה שעוברת בדעתך כמה פעמים ביום בחודשים האחרונים.

”אני לא אהיה ברוגז עם עם ישראל. נמשיך להיות שליחים, נמשיך לחתן, נמשיך לקרב לתורה ומצוות. נמשיך לפעול בעוז קדימה, בכל הכוח. לא נתייאש משום מציאות. נכון לרגע זה אנחנו עושים הכל, עם רוח גבית אדירה מהציבור הכללי ומהגוף הבוחר להצליח, ולכן אני חושב שלא צריך לחשוב על אופציה אחרת“.

אבל תסביר לי, הרב, איך קרה שהחילונים אוהבים אותך, מחבקים אותך, מריצים אותך לתפקיד, ודווקא מהמגזר שלנו קמו לך מתנגדים בסדר גודל שכמעט ולא ראינו.

”גם את הרב קוק שואלים איך החילונים אהבו אותו. אני כלום ליד מרן הרב זצ“ל, אבל אני מרגיש שהשאלה הזו, שאם הייתה באה מחרדים קיצוניים, היה אפשר להבין אותה. אבל איך תלמידי הרב קוק שואלים אותי את השאלה הזו? איך אפשר לצפות מהם לדבר ככה? זה שהרב חביב על חילונים זה סיבה לברכה לא לחשד או לחשש.

להציל את הרבנות, הרב סתיו (צילום: יחצ)

”גדולי הרפורמים והקונסרבטיבים והשמאל הקיצוני, מתנגדים למועמדותי בחריפות. הם גם כותבים זאת. הם אומרים: למה אתם מחבקים את הרב סתיו, הוא הולך לחזק את הרבנות. כל מועמד אחר יחליש אותה ויאפשר לנו לקבור אותה בחוסר רלוונטיות. הוא, עם מאור פניו, יתן לרבנות אריכות ימים ושנים.

”העולם החרדי והעסקני לא מבין את זה. אם לא נבין גאולה לרבנות, אם לא נחליף את דרכה, הציבור החילוני ברובו הגדול יתקומם. תוך כמה שנים לא תהיה לנו רבנות. אם אנחנו חפצי חיים, אם אכפת לנו מיהדות במדינת ישראל, חייבים לאפשר לרבנות להופיע במלא עוצמתה. זה דווקא על ידי רבנים שמקובלים ואוהבים את החברה הישראלית“.

אתה באמת מאמין שמישהו יסגור את הרבנות הראשית לישראל? זה נשמע הזוי.

”חשבנו שלא תהיה התנתקות כי לא יעשו לנו את זה. חלק מהחרדים חשבו שלא יגייסו אותם לצה“ל. אין דבר כזה ”לא יעזו“. מעזים הכל. יעזו לסגור את הרבנות, אם רק יוכלו. רבים-רבים רוצים לעשות את זה. מי ישכנע אותם, מי שיכול לדבר בשפתם או אנשים שאין להם שום שיח עם החברה החילונית? דווקא משום כך, אני חושב שחייבים לבחור ברב שמסוגל לנהל את השיח עם החברה הישראלית“.

עבר עליך מרוץ קשה?

”בחודשים האחרונים הכרתי עוצמות גדולות בעם ישראל. ראיתי אצל כולם את הרצון העז לשפר את כבודה של תורה. אפילו בימים הקשים שביזו אותי ופגעו בי, ראיתי ציבורים גדולים, מאות בחורי ישיבות מהעולם החרדי, שבאו ועודדו. ביקשו ברכה אפילו. יש פער עצום בין הרטוריקה המתלהמת של הפוליטיקאים לבין הציבור הרחב, שממש רוצה יהדות. באמת. הוא רוצה רבנות מעוררת השראה. הוא רוצה רבנות מרוממת. אנחנו נעשה הכל כדי לעזור לזה בעזרת השם“.

העם צמא לרבנות מקרבת ומרוממת, הרב סתיו (צילום: יוסי רייף)

מה עם תפקיד הרב הראשי הספרדי? הרב שמואל אליהו מתמודד לתפקיד ומקווה להיבחר.

”אני והרב שמואל ידידים טובים הרבה מאוד שונים, על אף שאנחנו לא מסכימים על אותו דבר. אבל אני לא רוצה להתערב בבחירות לרבנות הספרדית. אני לא חושב שזה ראוי“.

האמנת שרבנים בכירים מהמגזר שלנו יתקפו בצורה שכזו את המועמדות שלך?

”לא. לא האמנתי שהציבור שלנו ירד לשפל חסר תקדים כמו זה שהגענו אליו במרוץ לרבנות. אני מאמין בתשובה, הם עוד יחזרו בתשובה. אני מאמין שהביזיונות שעברתי יהיו לטובה“.

מדוע?

”האלוקים יבקש את נרדף. היו שרדפו, שהשמיצו, אבל מרדיפה לרדיפה, הרגשתי שעוד ועוד רבנים ואנשים תומכים בי ומחבקים אותי ומבינים את החשיבות. אנחנו הולכים בדרך גדולה, אנחנו קרובים לבשורה גדולה לעם ישראל, לכן הדרך קשה. לכן אני מקבל את זה. לכן אני מקווה לנצח“.