הרב סתיו ל'כיפה': "לא מאמין ששקד תיכנע לתכתיבי החרדים"

יו"ר ארגון רבני 'צהר', הרב דוד סתיו אומר לכיפה לפני כינוס הוועדה למינוי דיינים: "מחזק את איילת שקד לתבוע את כבודה של הציונות הדתית. לכל החלטה אחרת תהיינה השלכות קשות על האמון של הציבור במנהיגים שלו"

חדשות כיפה משה מאירסדורף 12/07/16 17:04 ו בתמוז התשעו

הרב סתיו ל'כיפה': "לא מאמין ששקד תיכנע לתכתיבי החרדים"
מיקי לנגנטל, צילום: מיקי לנגנטל

הרב סתיו בשיחה עם 'כיפה' מסרב להאמין שהידיעות על הדיל הפוליטי בין הבית היהודי לש"ס במסגרתו לא ימונה אף דיין שעליו הוטל ווטו מצד החרדים, אכן יתממש: "אני לא מעלה על דעתי שהבית היהודי בראשות איילת שקד ונפתלי בנט שהם אנשים כ"כ רציניים ויודעים להעביר כל מה שחשוב להם, שלא יעמדו כסלע איתן כנגד הסחטנות של פוליטיקאים חרדים שמטילים ווטו על כל תלמיד חכם ציוני דתי שיש לו דעות אחרות משלהם".

"הנושא הוא לא ציוני דתי או חרדי. צריך שייבחרו תלמידי החכמים הכי גדולים, שייבחרו אלו שהם הכי מעורבים בדעת עם הבריות שיהיו כולם חרדים או אשכנזים או ספרדים. זה בכלל לא משנה. משנגזרה הגזירה וכל קבוצה בוחרת את הקבוצה שלה לא יעלה על הדעת שמנהיגי הציונות הדתית אני בטוח שמה שהתקשורת אומרת זה לא נכון, יעלימו עיניהם מרחשי הציבור הדתי".

"אני משוחח עם רבנים ואחרים בנושא", אומר הרב סתיו, "וכולם לא מאמינים ששרת המשפטים שיודעת להילחם על דברים שחשובים לה כשזה מגיע לנושא שהוא נשמת אפה של זהותה היהודית של המדינה שם היא תתן ותסכים לוותר על הכל דווקא כדי לרצות את המפלגות החרדיות? אם עוד היה מדובר על שיח של תלמידי חכמים עוד אפשר לשמוע, שוב אני לא מאמין שזה נכון, שהיא תסכים להיכנע לתכתיבים הבזויים האלו.

זה בבחינת לשון הרע שאסור להאמין אבל לחשוש צריך לחשוש. זה לשון הרע גדול. זה לא יאומן שבשנת תשע"ו מישהו יעלה על הדעת להכתיב את העדה של הדיין".

הרב סתיו התייחס למה שפורסם כאילו אחד המועמדים שיהיו של הציונות הדתית לבית הדין הגדול הוא הרב מיכאל עמוס: "לא יעלה על הדעת שמישהו שלמד פעם בישיבת הכותל, שילדיו לא מתחנכים לא ללכת לצבא רק בגלל שבעברו היה מרכיב של הציונות הדתית הוא ייחשב מועמד של הבית היהודי".

"אני מחזק את איילת שקד לתבוע את כבודה של הציונות הדתית. לא ייתכן שמישהו אחר יחליט בשבילנו מיהם תלמידי החכמים הראויים לכהן כדיינים. זו עמדתו של הרב דרוקמן ורבני הציונות הדתית. תחליט הציונות הדתית על דייניה. לא אחרים יחליטו בשבילה.

יחד עם האמון והחיזוק מדגיש הרב סתיו: "להחלטה אחרת תהיינה השלכות קשות מאוד על האמון שיש לציבור הדתי לאומי במנהיגים שמקבלים החלטות שגויות".

האם כל הסאגה הזו, אין משמעותה שלהיות חבר בארגון רבני צהר זה משהו שעלול לפגוע במינויים מהסוג הזה? האם מי שהוא מועמד לדיינות צריך לעשות את החשבון הזה?

"הסיפור פה הוא לא צהר. הנושא הוא רבנים שיעיזו להגיד את האמת שבלבבם. הרב אורי לביא הוא לא חבר בצהר, הרב יאיר בן מנחם לא חבר בצהר, הם דיינים תלמידי חכמים שדעותיהם לא דומות ומתאימות לפוליטיקאים של העולם החרדי.

בס וברונר נפסלו אצל הפוליטיקאים החרדים לא בגלל חברותם בצהר אלא בגלל שגילו אומץ לב בנושאי גיור והסכמי קדם נישואין. הרב ניר ורגון נפסל בגלל שכתב חוות דעת שפושעים שנשפטו על פשעם לא יוכלו לתפקידם הקודם בכנסת מה שלא מוצא חן בעיני אחד המנהיגים של המפלגות החרדיות שהוא בהגדרה הזו (הכוונה לשר אריה דרעי. הרב ניר וורגון כמי שהיה ראש מיזם צהר לחקיקה כתב חוות דעת על הצעת חוק שמטרתה למנוע מהשר דרעי לשוב למשרד הפנים לאחר שהורשע מ.מ).

"אין לזה שום קשר לצהר. זהו קשר לאומץ של רבנים לקיים את הצו של התורה "לא תגורו מפני איש". גם דיינים חרדים אמיצים צריכים לחשוש. הנושא הוא לתת לרבנים לעמוד על דעתם אל מול מורא הפוליטיקאים ומנהיגי מפלגות".