הרב סתיו: לא צריך לבחור בהכרח דיינים דתיים לאומיים

הרב דוד סתיו קורא לחברי הוועדה למינוי דיינים לבחור את הדיינים על פי יכולותיהם ולא על פי גודל וצבע הכיפה שעל ראשם, אך אומר: "אני לא אופטימי. אני מכיר לצערי את הנפשות הפועלות"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 22/07/15 16:48 ו באב התשעה

הרב סתיו: לא צריך לבחור בהכרח דיינים דתיים לאומיים
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"אין שום משמעות לשאלה האם דיין הוא חרדי או דתי לאומי, ואני מתפלל שחברי הוועדה למינוי דיינים לא יבחרו לפי מגזריות או עדה, אלא לפי האחריות של הדיינים לכלל ישראל. הצבע או הגודל של הכיפה אינם רלוונטיות", אומר הרב דוד סתיו, ראש ארגון רבני צהר, בראיון ל'כיפה'

אם לא יהיה שינוי, היום (ד') אמורים חברי הכנסת לבחור את חברי הוועדה למינוי דיינים, מהלך אשר יכריע בעתיד גם את זהות הדיינים החדשים בבתי הדין. הרב סתיו אומר כי אינו אופטימי באשר למינויים של דיינים חדשים, וקורא לחברי הוועדה אשר יבחרו לוותר על המגזריות לטובת בחירה נקיה של דיינים אשר יוכלו להשפיע על כלל ישראל בצורה המיטבית.

"הציונות הדתית לא מייחסת די חשיבות ותשומת לב לנושא, אך הוא עתיד להשפיע בעשור הקרוב על יחסי החברה הישראלית עם תורת ישראל ומוסד המשפחה לטוב ולרע", אומר הרב סתיו. "30-40% מהזוגות בישראל מתגרשים, ואני מניח שאם נבדוק את המספרים נגלה שבחברה שאינה שומרת תורה ומצוות המספרים יהיו יותר גבוהים, היות שאחוזי הגירושין בקרב הציבור הדתי נמוכים יותר. כמעט כל משפחה שניה פוגשת את בית הדין הרבני באחד הרגעים הקשים, הכואבים והטעונים ביותר בחיי משפחה, וזה המקום בו התורה יכולה להתגלות בתפארתה או חלילה להיחשף בכשלונה".

"אנחנו נקרא השבת 'ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה", וזה לא סתם. הדיין הוא נציגו של הקב"ה במערכת הדין. הוא יכול לעשות צדק והוא יכול חלילה לקבל שוחד כפי שנחשף בימים האחרונים", אומר הרב סתיו. "יש להחלטות שלו, או להשתהות שלו, משמעויות והשלכות עצומות. כשתיקים נמשכים זמן רב זה גורם לחוסר נאמנות במשפחה, וזוג שאינו שומר תורה ומצוות לא בהכרח ישמור על נאמנות אם הדין יתעכב, וחלילה זה יכול להביא לזנות וממזרות. מכאן החשיבות העצומה לבחירת דיינים שישכילו לסיים את התיקים בצורה זריזה".

"אין שום משמעות לשאלה האם דיין הוא חרדי או דתי לאומי ואני מתפלל שהם לא יבחרו לפי מגזריות או עדה אלא לפי האחריות שלהם. אני יודע בוודאות שבעבר דיינים מונו על פי השתייכותם המגזרית ועל פי מנות שכל מפלגה קיבלה. למה זה משנה מאיזה מגזר מגיע הדיין?! אי אפשר שיפסלו דיינים או ימנו אותם רק בגלל דעותיהם בענייני הלל ביום העצמאות".

הרב סתיו מותח ביקורת על כך שהציונות הדתית לא מתעניינת דייה בנושא, דבר המתבטא בין היתר בכך שהבית היהודי לא התעקשה להיות חלק במינוי חברי הוועדה למינוי דיינים. "זה מטריד לראות שהציונות הדתית לא מבינה שהנושא לא פחות חשוב מיישובים ונושאים אחרים. יהדות התורה דאגה לכך, למה הציונות הדתית לא עשתה כמוה? חשוב שזה נושא שיעמוד בראש סדר היום. שיהיה ברור לראשי הקואליציה והממשלה שהדיינים שיבחרו יהיו הטובים ביותר, וזה נושא לא פחות חשוב משאלות אחרות שנמצאות על סדר היום".

"צריך לבחור דיינים רק בפרמטר אחד - האם הדיינים הללו יהיו טובים למדינת ישראל. אם נחזור שוב למבנה של 'חמש חמש חמש', כלומר חמש לכל מפלגה, ולהטלת דופי בגלל השתייכות מגזרית, מדובר יהיה במינויים פוליטיים נטו שלא יוסיפו לכבודה של תורה, ואני מצפה מכולם להבין את זה".

"אני לא אופטימי", הוא מוסיף לבסוף. "אני מכיר לצערי את הנפשות הפועלות ואני שומע את הפסילות שכל קבוצה רוצה לפסול, את הדאגה למגזרים שונים - ליטאים, חסידיים. אני קורא לנציגי הציונות הדתית 'להיות גברים' ולא לבקש דווקא חמישה דתיים לאומיים, אלא שכל הדיינים יעמדו בפרמטרים של דאגה לכלל ישראל. שיבחרו הטובים ביותר לכלל ישראל ולא אלו שיעברו את מבחן המגזריות הקיצונית".