הרב סבתו:"איך אני ראש ישיבה, ומפרסם רומן וספר ספרותי?"

הרב חיים סבתו אומר כי לדעתו אין סתירה בין כתיבת רומנים לבין כתיבה תורנית:"זאת בכלל לא סתירה. את הסתירה מצאתי בארץ"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 26/05/16 15:07 יח באייר התשעו

הרב סבתו:"איך אני ראש ישיבה, ומפרסם רומן וספר ספרותי?"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

האם כתיבה תורנית אמורה לסתור כתיבה ספרותית? לא לפי הרב חיים סבתו, מייסד ישיבת ההסדר במעלה אדומים, שטוען שנתקל בבעייתיות רק בישראל ולא בחו"ל. את הדברים הללו אמר במסגרת מפגש "פנים אל פנים" של המדרשה הציונית. במהלך האירוע, טען כי רק בארץ קיימת סתירה בין כתיבת רומנים ספרותיים לבין לימוד תורה וכתיבה תורנית וכי מבחינתו האחד אינו סותר את השני.

באירוע נשאל הרב סבתו כיצד הוא מיישב את הסתירה בין היותו סופר של רומנים לבין היותו ראש ישיבת הסדר העוסק בין השאר בכתיבה תורנית. "אחת החוויות הקשות שלי בארץ הייתה החוסר בתרבות", השיב הרב סבתו וסיפר על משפחתו: "אמא שלי יכולה לקרוא... מחזות שלמים בלי להסס, שני הדודים שלי, אחד פרופסור למתמטיקה ואחד פרופסור לפיזיקה... ויש לנו גם תלמידי חכמים. אנחנו גדלנו במשפחה כזאת. גדלנו בחברה כזאת."

בהמשך הוסיף הרב סבתו ואמר כי "בעיניי, זאת בכלל לא סתירה. את הסתירה מצאתי בארץ... אני לא יודע מה הבעיה עם זה, לא הרגשנו בזה בכלל". בהמשך הוסיף הרב סבתו וחשף את התהליך המוביל אותו לכתיבה. "השיטה של הכתיבה שלי היא כתיבה מתוך הכרח לא מתוך החלטה... יש לי חוויות של 60 שנה, 50 שנה שפתאום מתפרצות... ומוכרחות לצאת, אז לכן לי אישית השאלה לא הייתה בעיה. השאלה התעוררה לי כשהייתי צריך לפרסם. איך אני ראש ישיבה מפרסם רומן וספר ספרותי?".

הרב סבתו הוסיף ואמר כי "אני לא שני אנשים. אני אותו איש במשפחה, אותו איש בספרים, אותו איש בישיבה... מה שקראתם בספרים זה אותו אדם". במקביל להיותו רב וראש ישיבה, עוסק הרב סבתו בכתיבה ספרות תורנית ופרוזאית. בין השאר כתב הרב סבתו את הספרים "אמת מארץ תצמח", "אהבת תורה - דברי תורה על פרשת השבוע", "אני לדודי" ו"כעפעפי שחר". הרב סבתו עלה ארצה ממצרים בשנת 1957 גדל בשכונת "קריית היובל" בירושלים ולמד בישיבה התיכונית 'נתיב מאיר'. בהמשך התגייס הרב סבתו לצה"ל ושרת בחיל השריון ולחם כחייל מילואים במלחמת יום הכיפורים, בה השתתף בקרבות צה"ל ברמת הגולן.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן