הרב נבון: "המחאה החברתית היא מחאה של מפונקים"

בכנס שקיימה תנועת "נאמני תורה ועבודה", שעסק בקיומו של "הקול הדתי" בסוגיות החברתיות, טען הרב חיים נבון כי "אין ולא צריך להשתתף במחאות מהסוג הזה"

חדשות כיפה אורי פולק 30/11/11 15:26 ד בכסלו התשעב

הרב נבון: "המחאה החברתית היא מחאה של מפונקים"
הרב חיים נבון. צילום: מרים צחי, צילום: הרב חיים נבון. צילום: מרים צחי

"אין ולא צריך להיות 'קול דתי' במחאה החברתית של הקיץ האחרון, שהייתה מחאה של מפונקים שרוצים לטוס לחו"ל כל שנה ובוכים על כך שאינם סוגרים את החודש. אם כל אחד מהאנשים שיצאו לאוהלים היה נותן מעשר כספים - לא היו יותר בעיות חברתיות במדינת ישראל" - כך טען הרב חיים נבון, רב קהילת השמשוני במודיעין, במסגרת ערב עיון שקיימה השבוע תנועת "נאמני תורה ועבודה".

הכנס עסק בקיומו של "הקול הדתי" בסוגיות חברתיות והנוכחות הדתית-לאומית סביב המחאה החברתית של הקיץ האחרון. במרכזו של הכנס עמד עימות בין הרב בני לאו לבין הרב חיים נבון, שחלקו בדבר חלקו של הציבור הדתי במאבק החברתי הכללי בישראל.

הרב לאו טען בדיון כי "ליהדות יש מה להגיד על כל דבר, ומשום כך ראוי שהדתיים יישאו את הדגל בסוגיות חברתיות ועקרוניות נוספות". הרב לאו הביע את צערו מכך שדתיים מעטים השתתפו במחאה, וטען כי "צר לי שבאותה עת ממש התאגדו בני הישיבות למחיר מוזל לקוטג', במקום לקחת אחריות ציבורית ולקדם את הוזלת המחיר לכלל החברה". הוא הדגיש כי "התורה וההלכה מעודדות לפיקוח על מחירים ולצדק חברתי" והוסיף כי "התורה צריך להישמע בסוגיות ציבוריות נוספות - רווחה, בריאות, ואף מדיניות וביטחון".

בניגוד לעמדתו, הרב נבון טען בתוקף כי " התורה אינה קובעת ומדריכה אותנו בסוגיות מדיניות וציבוריות כמעט בכלל", זאת למעט הלכות שמיטה ויובל, כמשל. הרב נבון טען כי לדעתו "התורה היא הדרכה ערכית והלכתית בעיקר לפרטים, ואסור שתהיה לה השפעה על מוסדות ציבוריים שהכרעותיהם נוגעות לשיקולים מקצועיים".

הוא ציין, כדוגמה, כי "השאלה המדינית ביטחונית צריכה להיקבע בהתבסס על שיקולים מדיניים ביטחוניים ולכן לי, כאיש תורה, אין מה להוסיף על כך". הרב נבון הדגיש כי לדעתו "חזון הנביאים" הוא ההתנהגות של הפרטים שצריכה להשתפר ולבוא לידי ביטוי בדאגה לחלש או במתן מעשר כספים.