הרב מצגר: חובה לאפשר לנשים להשתתף באופן פעיל בקריאת ההגדה

בדרשת שבת הגדול התייחס הרב הראשי לישראל למקומן של נשים בקריאת ההגדה של פסח. "אישה כשרה לעריכת הסדר ואף מוטלת חובה לאפשר לה לקרוא בקול קטעים מתוך ההגדה", קבע

חדשות כיפה אורי פולק 01/04/12 09:34 ט בניסן התשעב

הרב מצגר: חובה לאפשר לנשים להשתתף באופן פעיל בקריאת ההגדה
א.ב-cc-by, צילום: א.ב-cc-by

הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, התייחס בדרשת שבת הגדול שנשא השבת בבית הכנסת הגדול בירושלים לעניין מקומן של נשים בסדר פסח ולשאלה ההלכתית לגבי עריכת הסדר על ידי נשים, במקרה שהבעל איננו נוכח.

לטענת הרב מצגר, אישה כשרה לעריכת הסדר ואף מוטלת חובה לאפשר לה לקרוא בקול קטעים מתוך ההגדה. הרב הראשי הסביר כי אם הבעל נעדר, מטעמים שונים, יכולה האישה לערוך את הסדר בעצמה.

הרב הראשי הסביר כי דתיים רבים אינם מכירים את ההלכה הזאת, המסתמכת על עמדתם של הרב משה פיינשטיין זצ"ל והרב עובדיה יוסף. לדברי הרב מצגר, גם במקרה שהבעל נמצא בבית ובליל הסדר שנערך בחוג המשפחה נוהגים לחלק את קריאת ההגדה בין בני המשפחה, יש חובה לתת גם לאישה או לילדה לקרוא, שכן "אסור שיהיו שומעות בלבד, אלא הן חייבות לספר בסיפור יציאת מצרים".

"אנשים חושבים שמטעמי צניעות אסור לנשים לקרוא בקול. דתיים רבים לא יודעים, אבל זו ההלכה", טען הרב מצגר, שהדגיש כי "נוצר רושם רע בעניין הדרת נשים, לא בכל דבר נשים מודרות. במצווה כזו מרכזית, חד פעמית בשנה, שמספרת את כל היציאה ממצרים, הן חלק מרכזי מהעניין".