הרב מצגר: החוק צריך לטפל במי שמוכר חמץ בפרהסיא

הרב הראשי לישראל הביע כאב על התעצמות תופעת מכירת החמץ בפרהסיא הציבורית, תוך שהוא טוען כי מדובר בחינוך לקוי ואכיפת רופפת. "אנשים זונחים את ההוויה היהודית בשביל תאוות אכילה"

חדשות כיפה אורי פולק 10/04/12 13:49 יח בניסן התשעב

הרב מצגר: החוק צריך לטפל במי שמוכר חמץ בפרהסיא
א.ב-cc-by, צילום: א.ב-cc-by

הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, יוצא היום (ג') בביקורת פומבית נגד תופעת מכירת ואכילת החמץ בפרהסיא הציבורית בישראל, תוך שהוא קובע כי יש להגביר את האכיפה ולהילחם בתופעה הזו. "צריכה להיות אכיפה בצמוד להסברה, ומי שלא מבין את זה בדרך חיובית - צריך להעמיד אותו במקומו באמצעות החוק", אמר היום הרב מצגר בראיון לעיתון "מעריב".

הרב מצגר ציין כי כואב לו מאוד על כך שיש ישראלים שאינם מסוגלים לוותר על הלחם בפסח. "בסך הכל ההתפתחות הטכנולוגית מספקת תחליף לכל סוגי המאכלים על מנת שיהיו כשרים לפסח, מעבר ללחם ולפיתה", ציין הרב מצגר שאמר כי "המגוון הזה לא היה קיים בילדותי, ובטח שלא בזמנם של הורינו שלא היה להם מה לאכול בפסח מעבר למצות, תפוחי אדמה וביצים. מה הבעיה במשך שבוע אחד להזדהות עם העם היהודי ולא לאכול לחם ופיתות בפרהסיא? אפילו רק בשביל החוויה של החיבור להוויה היהודית".

הוא ציין כי "הרבה מאוד אנשים שהגיעו לישראל במהלך החג מכל רחבי העולם מספרים לי שהם הזדעזעו לראות חמץ ברחובות. הם לא האמינו שזה יקרה במדינת היהודים. התורה כתבה: 'בל יראה ובל ימצא'".

הרב הראשי אמר בראיון כי "לא בכדי חלק משמעותי בהיסטוריה שלנו צרוב ביציאת מצרים ובאיסור אכילת החמץ. זה דבר שעבר מדור לדור במשך אלפי שנים. כל ילד יהודי יוכל להגיד לך שאותה מצה שליוותה אותנו לכל אורך ההיסטוריה תמיד הזכירה לנו מי אנחנו וקישרה אותנו לאבות המייסדים שלנו. חבל שיש כאלה שמוכנים לנתק את עצמם מזה רק בגלל תאוות אכילה שלא ניתן לגבור עליה לשבוע אחד בלבד".

לדברי הרב מצגר "אפילו גויים מסתכלים בתדהמה על סיטואציה שבה יהודי מזלזל באיסור אכילת חמץ". כנגד התופעה, טען הרב הראשי כי מערכת החינוך "צריכה להעמיק את הידיעות של התלמידים בהיסטוריה הדתית והלאומית שלנו, כי ללא המסורת הקשר שלנו עם ארץ ישראל הוא קשר מאוד רופף. אנחנו רוצים לגדל דור שיהיה לו קשר לאומי והבנה של החיבור בין יהודי לארצו. זה מחייב את ידיעת ההיסטוריה, ולכן כואב לי מאוד שהדברים לא תמיד נעשים במערכת החינוך שלנו, בעוד בעולם כולו כל בתי הספר היהודיים כן מחדירים את הערכים הללו לתלמידים גם בלי שישתייכו לזרם החרדי".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן