הרב מלמד מציע: לקצר שירות החובה לשנה, לא לגייס נשים

הרב אליעזר מלמד גיבש רפורמה בשירות הצבאי, לפיה יבוטל חוק גיוס החובה לנשים ויחוזק מערך המילואים ככוח העיקרי של צה"ל. לדעתו, יש "להכשיר את צה"ל לקליטת חרדים"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 26/12/12 17:14 יג בטבת התשעג

הרב מלמד מציע: לקצר שירות החובה לשנה, לא לגייס נשים
דובר צהל, צילום: דובר צהל

”צריך לקצר את שירות החובה בצה"ל למשך שנה בלבד, ולהקדיש אותו בעיקר לאימונים שמטרתם להכשיר צבא מילואים גדול ומיומן לקראת מלחמה“ - כך מציע הרב אליעזר מלמד, ראש ישיבת הר ברכה ורב היישוב, שגיבש מתווה לרפורמה בגיוס לצה“ל.

על פי המתווה, שיפורסם בסוף השבוע הקרוב בטורו האישי בעיתון ”בשבע“, טוען הרב מלמד כי ”כמעט בכל היחידות הקרביות, מסלול ההכשרה אורך פחות משנה, וזוהי התקופה הנדרשת לשירות החובה. כדי לשמר את רמתם ומוכנותם למלחמה, יהיה צורך במספר ימי מילואים בשנה, שיוקדשו לאימונים. בעזרת ה', צבא מילואים גדול זה בשילוב עם מדיניות נכונה יכול להרתיע את אויבינו מלפתוח נגדנו במלחמה כוללת“.

באשר לקיום הביטחון השוטף, מציע הרב מלמד לגייס במקביל חיילים לשירות קבע ממושך - בשכר הולם. ומה מקומן של נשים בצבא של הרב מלמד? ”יש לבטל את חוק גיוס חובה לנשים“, הוא מציע, ”כל מי שתרצה להתגייס לצבא ויהיה בה צורך, תקבל משכורת. הדבר הכרחי מפני שאין שום אפשרות לקיים חוק גיוס חובה שוויוני לכל הבנות, וממילא יש צורך לצמצם עד כמה שאפשר את גיוס החובה שלהן“.

הרב מלמד טוען כי התוכנית שלו תחסוך ממון רב למדינה, גם בהוצאות השוטפות על צה“ל בתקציב הביטחון וגם מבחינת המשק הישראלי. ”העיכוב הממושך של הצעירים בצבא, שדוחה למשך שלוש שנים את תחילת הלימודים הגבוהים והכניסה למעגל התעסוקה, מסב נזק משמעותי לאוצר המדינה. קיצור השירות הצבאי יעצים את המשק הישראלי, ויאפשר ביתר קלות להחזיק צבא מקצועי לצורכי הביטחון השוטף“, הוא טוען.

המתווה של הרב מלמד כולל גם גיוס חרדים, כשהוא מציע ”להכשיר את צה"ל לקראת קליטת אלפי חיילים שומרי מצוות בקפדנות, ולהסיר כל מכשלה שעומדת בפני הציבור הדתי והחרדי. דבר זה צריך להיקבע בחוק, שעל מפקדי צה"ל מוטלת החובה להבטיח את קיומן של הדרישות הדתיות של החיילים כמקובל על פוסקי ההלכה המוכרים. כדי לאפשר לחייל לשמור על מסורת ישראל, חייבים לאפשר לכל חייל שמבקש זאת לשרת במסגרת מגדרית נפרדת“.

”קיצור השירות, יחד עם מתן עדיפות ברורה למתגייסים, יפחית את המוטיבציה להשתמט בקרב הציבור החילוני והמסורתי, ויאפשר גם לבני הציבור החרדי לשקול בחיוב את השירות בצבא“, מסכם הרב מלמד, שצופה כי ”על ידי יישום של כל חלקי ההצעה, תוך פחות מעשר שנים רובו המכריע של הציבור החרדי יסכים להשתתף בנטל הביטחון, לתפארת העם והארץ. הקרע הלאומי החמור יתאחה“.