הרב מלמד מבהיר: מצווה להתגייס, אך חובה לסרב פקודה

בעקבות קריאתו לתלמידיו לדחיית גיוס עד לביטול פקודת המטכ"ל המחייבת השתתפות בטקסים הכוללים שירת נשים, מדגיש ראש ישיבת הר ברכה כי "דרך המלך היא להתגייס, ולסרב לפקודה הנוגדת ההלכה"

חדשות כיפה אורי פולק 18/01/12 12:32 כג בטבת התשעב

הרב מלמד מבהיר: מצווה להתגייס, אך חובה לסרב פקודה
ויקיפדיה, צילום: ויקיפדיה

הרב אליעזר מלמד, ראש ישיבת הר ברכה, מבהיר היום (ד') את הוראתו ביחס לדחיית שירות בצה"ל עד לביטול החלטת המטכ"ל המחייבת חיילים דתיים בהשתתפות בטקסים רשמיים, גם אם הם כוללים שירת נשים. לטענת הרב מלמד ישנה "מצווה להתגייס לצבא", אך על החיילים לסרב לכל פקודה הנוגדת את ההלכה, זאת מתוך תקווה למחאה עממית אשר תביא לביטול ההחלטה.

"מצווה גדולה לשרת בצבא כדי להגן על העם על הארץ, וזו מצווה ששקולה כנגד כל המצוות", טוען הרב מלמד, שהבהיר היום את הוראתו וטען כי "מצווה להתגייס לצבא וכאשר חייל מקבל פקודה הסותרת את ההלכה, עליו לסרב לקיים את הפקודה".

ראש ישיבת הר ברכה הסביר כי "אמנם במקרים קיצוניים יש מקום לשקול דחייה זמנית של הגיוס כדי לתקן את המעוות... במקרים נדירים יש מקום לשקול דחיית גיוס כדי להעצים בסופו של דבר את הגיוס". עם זאת, הוא מסביר כי הוא איננו בטוח שהגיעה העת ל"מחאה חמורה כזו" וכי "בכל מחאה יש מקום לשקול את התועלת מול הנזק".

בהוראה לתלמידיו קובע הרב מלמד כי "דרך המלך היא להתגייס לצה"ל כדי להגן על העם והארץ, ועם זאת לסרב לפקודה הנוגדת את ההלכה".

במקביל, קרא ראש ישיבת הר ברכה למנהיגי הציבור הציוני הדתי "לפעול ככל יכולתם כדי לבטל בפומבי את ההחלטה המחפירה של המטכ"ל שהתקבלה בהסכמה בשתיקה של הרבצ"ר". הרב מלמד הביע חשש כי "מנהיגי הציבור לא יפעלו כראוי, ואף יטשטשו את המחאה הציבורית ויסכלו את השפעתה, וכך בפועל כתם ההחלטה המחפירה לכפות לעבור על ההלכה ידבק בצה"ל ויתרבו הנמנעים מלהתגייס".

אמש פרסם איגוד ישיבות ההסדר גינוי חריף לדבריו של הרב מלמד, בו ראשי האיגוד חזקו את ידי הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ. "ראשי ישיבות ההסדר והמכינות מתנגדים לקריאות המתריסות נגד צה"ל והרב הצבאי הראשי, ומביעים את מחאתם על הקריאה נגד גיוס לצה"ל", טענו באיגוד ישיבות ההסדר. ראשי הנהלת האיגוד קראו לרבנים ולתלמידי הישיבות והמכינות "לנהוג באחריות ובסבלנות ולאפשר את פעילותו המבורכת והיסודית של הרב הצבאי הראשי מול ראשי הצבא במטרה למצוא פיתרון חיובי לנושא".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן