הרב מיכה הלוי: הכנסת לא יכולה לקבל החלטה על חוק הגיור בלי הרבנות הראשית

"האם שמענו פעם שהממשלה תחליט החלטות צבאיות מבלי שינהגו אותם ראשי מערכת הביטחון? ההחלטה בעניין ההתייהדות צריכה לצאת מראשי העדה היהודית, ואך ורק מהם"

חדשות כיפה הרב מיכה הלוי 17/07/14 19:03 יט בתמוז התשעד

הרב מיכה הלוי: הכנסת לא יכולה לקבל החלטה על חוק הגיור בלי הרבנות הראשית
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בימים אלו מתגלה העם היושב בציון כ"צוק איתן" בעמדתו הלאומית - היהודית, היא עמדת ישראל לדורותיו: ישראל ישוב לארצו יקים מדינה, יפתחה וישכללה להיות ממלכת כהנים וגוי קדוש להאיר את העולם כולו ולתקנו במלכות שדי.

אויבינו לא הצליחו ולא יצליחו למנוע, לעצור או להקטין את שיבת ציון, אשר מאת ה' הייתה זאת היא נפלאת בעינינו.

שיבת ציון וקיבוץ נדחי ישראל מהתפוצות ומהגלות הנוראה הגשמית והרוחנית טמן בתוך המדינה היהודית לא מעט אנשים ונשים טובים וישרי דרך, שאינם מן היהודים. גם על זאת אנו מודים לה' יום יום.

על מנת לשמור על המשך התהליך האלוקי של שיבת ציון וגאולתן של ישראל, יש לדעת שהמעבר אל היהדות דורש מאמץ גדול והכרה בעומק של העמדה הלאומית-יהודית, כפי אשר עשתה נעמי לרות, "ותרא כי מתאמצת היא" וגו'.

בכל שנות גלותנו נעשו מאמצים רבים לשמור על יהדותנו ולהחיש את תהליך התחייה. גם בארצנו, מדינתנו, מתאמצים אנו ,כולנו, להחזיק ולשמר את יעודנו כיהודים במדינת ישראל, חלק בלתי נפרד מהמאמץ הוא דרישת המאמץ להיות יהודי.

מאז שבנו לארצנו עניין ההתייהדות היה מסור לראשי העדה (ראה עמדת המדינה לאורך הדיונים השונים בערכאות המשפטיות השונות), קרי הרבנים הראשיים ומועצת הרבנות יחד. מהם יוצאת כל הוראה וכל הליך מעשי של גיור. עניין זה הוא מהותי ולא טכני.

תהליך גיור אשר יוצא ופועל מכח ראשי העדה הוא הנותן את כל התוכן להכרה הנצרכת בעצם ההצטרפות לעדת ישראל.

פגיעה ברבנות הראשית בכלל ובנושא זה בפרט מרוקנת מתוכן את מהות ההתייהדות והפיכתה לעניין פרוצדוראלי העובר דרך פקידים ממשלתיים הנקראים "מותב גיור". כל דיבור ועיסוק בסוגיא זאת שלא בהנהגתם ובהוראתם של ראשי העדה - הרבנות הראשית מבטל את משמעות הגיור ודיבורים אלו פוגעים במהות היהדות ובמדינת ישראל כמדינה יהודית.

לא הכנסת ולא הממשלה מוסמכת לעסוק בדברים אלו. תפקידה של הממשלה והכנסת להוציא אל הפועל את דבר ראשי העדה - הרבנות הראשית בכל נושאי הדת בכלל ובפרט בנושא שורש היהדות וכיצד מתייהדים.

האם שמענו פעם שהממשלה תחליט החלטות צבאיות מבלי שינהגו אותם ראשי מערכת הביטחון?

האם כל קצין מן השורה יכול להיות מאן דאמר בזה?!

ההחלטה בעניין ההתייהדות צריכה לצאת מראשי העדה היהודית, ואך ורק מהם. עמדתנו צריכה להיות עמידה כ"צוק איתן" גם בהעדר פתרונות מעשיים ללחצים פוליטיים וארגונים שלא מן העניין. אפילו שאין פתרון לרוצה להתגייר שלא עפ"י ההלכה גם על כך צריך לעמוד כ"צוק איתן" ולהסביר לעם ולו בנועם את העמדה הנ"ל.

על כן קריאת הרבנים לא להחליט על כך בממשלה או בכנסת אלא בהנהגתם של ראשי העדה, הרבנות הראשית לישראל.