הרב מזוז: בעל כיפה קטנה לא יכול להיות שליח ציבור

שורת פסקי הלכה שכתב הרב מאיר מזוז, פטרונו של אלי ישי, מציגות עמדות שלא עולות בקנה אחד עם הציונות הדתית. מפלגה חרד"לית נגד המנייסטרים הדתי לאומי?

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 30/12/14 19:02 ח בטבת התשעה

הרב מזוז: בעל כיפה קטנה לא יכול להיות שליח ציבור
לשכת הרב ליאור, צילום: לשכת הרב ליאור

לאחר האיחוד בין יו"ר מפלגת 'העם איתנו' אלי ישי וח"כ יוני שטבון מתבררים פרטים נוספים על עמדתו ההלכתית של הרב מזוז, המציג עמדה ניצית יחסית לעומת הדתיים הלאומיים.

מעיון בספרו של הרב מזוז 'מקור נאמן' עולה כי הרב מזוז פוסק כי אדם עם כיפה קטנה לא יכול לשמש כשליח ציבור. משמעות פסיקתו ההלכתית של הרב מזוז היא כי מבחינתו של הרב מזוז רבים מבני הציונות הדתית הנוהגים לחבוש כיפה קטנה אינם יכולים לשמש כשליחי ציבור.

בשאלה שנשאל הרב מזוז נכתב האם מותר להתפלל עם כיפה קטנה שאינה מכסה את רוב הראש? ואם כן, האם זה מותר גם לשליח ציבור או קורא בתורה?

בתשובתו כותב הרב כי "לכתחילה ראוי שהכיפה תכסה את רוב הראש. ובדיעבד התירו הפוסקים אפילו בכיפה קטנה, חוץ משליח ציבור וחזן הקורא בתורה שצריכים להיות בכיפה גדולה או כובע המכסה את רוב הראש".

בנושא דומה נשאל הרב מזוז האם אדם המקובל על הציבור שעומד על אשתו לשים כיסוי ראש והיא אינה שומעת לו, יכול לשמש כשליח ציבור? תשובתו של הרב: "בדרך עראי מותר".

גם אדם שצופה בטלוויזיה מתברר כבעייתי לשמש כשליח ציבור. באחת השאלות נשאל הרב מזוז "האם מותר לעלות שליח ציבור שרואה טלוויזיה? ומשיב רק "אם אין שליח ציבור טוב ממנו."

סוגיה אחרת שיכולה להוביל למתיחות בינו לבין פטרונו הרוחני של שטבון הרב צבי טאו היא העלמת מיסים על ידי אברכים. "רק לאברך שתורתו אומנותו ופרנסתו דחוקה אפשר להקל, כי מעיקר הדין תלמיד חכם פטור ממיסים" כותב הרב מזוז. במקרה אחר כותב הרב מזוז כי אישה גרושה תוכל לגדל רק חתולה וכלבה ולא חתול וכלב ממין זכר.

בסוגיה אחרת נשאל הרב מזוז האם מותר להיעזר בבנות השירות הלאומי ומסביר שניתן לעשות זאת כדי "להצילן ממקומות מפוקפקים שנמצאים בתערובת בנים ובנות כידוע. ויש להסביר לציבור שהדבר אינו מהווה "הכשר" לעניין שירות לאומי שאסרוהו גדולי ישראל ודבריהם חיים וקיימים".