הרב מדן על החלטת צה"ל: "רעה ומדאיגה מאוד"

ראש ישיבת ההסדר "הר עציון" טוען כי באגף כוח האדם בצה"ל מעוניינים "לכופף את ישיבות ההסדר" במקום להידבר. ההחלטה לאסור מיונים מובחרים לביני"שים, תביא לדבריו להפסד של כולם

חדשות כיפה אורי פולק 23/06/11 19:44 כא בסיון התשעא

הרב מדן על החלטת צה"ל: "רעה ומדאיגה מאוד"
נעמן קם, צילום: נעמן קם

"זו החלטה רעה מאוד ומדאיגה מאוד, ששני הצדדים יוצאים נפסדים ממנה. גורמי כוח האדם בצה"ל שהחליטו כך מוכנים להפסיד כוח אדם טוב ביחידות המובחרות ובלבד שידחקו לפינה יוכלו להשפיל את ישיבות ההסדר ואת תלמידיהן" - כך אומר הערב (ה') ראש ישיבת ההסדר "הר עציון", הרב יעקב מדן, בשיחה עם כיפה ובתגובה להחלטת אגף כוח האדם בצה"ל לפיה תלמידי ישיבות הסדר לא יוכלו לגשת למיונים וגיבושים של יחידות מובחרות.

כפי שדווח בכיפה, צה"ל החליט באחרונה לשנות את הנוהל הקיים עם ישיבות ההסדר ביחס לקבלת תלמידי הישיבות ליחידות מובחרות, במסלול ביני"ש. בניגוד למקובל בעבר, אם תלמיד ישיבת הסדר מעוניין לגשת לגיבושים ליחידה המובחרת אליה הוא מבקש להתמיין - הוא ייאלץ לוותר על מסלול השירות שלו, אחרת לא יתקבל ליחידה.

הרב מדן טוען כי הוא בהחלט מבין את הטענות של אגף כוח האדם בצה"ל ביחס לקיומן של ישיבות ההסדר והפטור החלקי של תלמידיהן משירות צבאי מלא, אך הוא טוען כי "קיים חשש שאינו רחוק מוודאות, שביטול ההסדר וישיבות ההסדר יעקור את התורה ואת לימודה מן הציבור הציוני-דתי וממפעליו. מהלך זה עלול לגרום בטווח ארוך לניתוק המורשת היהודית מן המדינה הישראלית מכוח פיצול חרדי-חילוני ללא שכבת האמצע הציונית-דתית העושה ככל יכולתה לחיבור עומק בין השורשים היהודיים של המדינה לשורשיה הישראלים".

ראש ישיבת "הר עציון" סבור כי ההחלטה של אגף כוח האדם בצה"ל נובעת "בשל שיקול חשוב ודחוף אך קצר טווח ונטול ראייה רחבה של צורכי המדינה היהודית, וראייה זו אינה תפקידו". הוא טוען בנוסף כי את חילוקי הדעות מול אכ"א יכול איגוד ישיבות ההסדר לפתור בדיון משותף, אך הקצינים בצה"ל מעוניינים לנהוג אחרת: "אכ"א מעדיף לכופף אותנו בכוח על ידי דחיקתנו לפינה, וכיפוף בכוח לא ייצא דבר טוב".

"הטענה הפורמאלית של אכ"א להצדקת אי מתן ההזדמנות לתלמידי ישיבות לצאת לגיבושים ולהתמודד על מקום ביחידות המובחרות היא כדלהלן: אם בחור סבור שעליו ללמוד תורה, איך הוא מוכן לחתום על ויתור על ההסדר כדי להיכנס ליחידה מובחרת. ואם אהבת התורה שבו אינה כה גדולה, עד שהוא מוכן לשרת שלוש שנים ויותר, מדוע אם ייפול בגיבוש, לא יוותר על לימודיו בישיבה וישרת שלוש שנים ביחידה רגילה ככל חייל אחר", מסביר הרב מדן, אך טוען כי "זוהי טענה פורמאלית - ואין בה אמת".

הרב מציין כי בחורי הישיבות "גדלים גם על ערכי חשיבות הנחלת התורה לעם ישראל וגם על ערכי הצבא. ברגע האמת הם מתלבטים ולא קל להם לשום כיוון. הם מבינים את התרומה הגדולה לכל כיוון, וחלקם מכריעים שתרומתם לעם ישראל ביחידה מובחרת תהיה גדולה מתרומתם להנחלת התורה, ותרומתם להנחלת התורה תהיה גדולה מתרומתם ביחידה גדולה. זה קצת מסובך, אך ניתן להבין את זה, ולא מיד לחשוד בהם שהם מרמים את צה"ל כדי להשתמט משורות מלא".

לטענתו של הרב מדן, ההחלטה של אגף כוח האדם בצה"ל המונעת מבייני"שים גיבושים ליחידות מובחרות, אינה אלא חלק ממהלך כולל של "דחיקת רגלי תלמידי הישיבות", כדבריו, כפי שהיא באה לייד ביטוי "גם ביחידות הצנחנים, המסרבים לקבל את טובי הבחורים שלנו לפיקוד, למרות שהם מוסיפים חודשים רבים על שירותם הרגיל". הוא מציין את "ההשפלה של בחורינו גם במקומות נוספים" ומסביר כי "כמו בכל מלחמה, גם בזאת ישנם רק מפסידים. צה"ל ואנחנו. תלמידי הישיבות חונכו לתת ככל יכולתם למדינה ולצבא, אך הצבא מעדיף להשפיל אותם ולשבור להם את המוטיבציה כדי לנצח במאבקו את הישיבות. במציאות- עד היום הוא רק הפסיד מכך".

"אני קורא לראשי אכ"א לשבת עמנו. אם נבין טוב יותר איש את רעהו ודברים ייעשו מתוך כבוד הדדי, קיים סיכוי גדול שנגיע לעמק ששווה שנוכל כולנו לחיות אתו. גם צה"ל, גם יחידותיו המובחרות ושדרת הפיקוד שלו וגם אנחנו ותלמידינו- רק נרוויח מכך", מסכם הרב מדן.