הרב מדן: משאל עם הכרחי כדי למנוע קרע בעם ומלחמת אחים

ראש ישיבת "הר עציון" ויו"ר מרכז "יסודות" במכללת הרצוג, הרב יעקב מדן, מביע תמיכה בחוק משאל העם וטוען: "ניסיונה המר של ההתנתקות מכריע לטובת משאל עם במקרים מיוחדים"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 31/07/13 13:57 כד באב התשעג

הרב מדן: משאל עם הכרחי כדי למנוע קרע בעם ומלחמת אחים
נעמן קם, צילום: נעמן קם

הרב יעקב מדן, ראש ישיבת ”הר עציון“ ויו“ר המרכז לליבון ענייני תורה ומדינה - ”יסודות“ מבית המכללה האקדמית הרצוג, מתייחס היום (ד‘) לחוק משאל העם ומסביר כי על אף חסרונותיו, הרי שמדובר במהלך הכרחי בכדי למנוע קרע בעם.

"הניסיון המר של עקירת עשרות יישובים מחבל עזה ומצפון השומרון, וחשיפת יישובי מערב הנגב ויישובים רבים רחוקים יותר לטרור של החמאס מעזה לפני שמונה שנים נותן לדעתי, משקל מכריע לטובת רעיון משאל העם במקרים בודדים ומיוחדים. בעיקר אלו הנמצאים בצל המחלוקת המדינית והאידאולוגית על עתידה של ההתיישבות היהודית בחלקי הארץ שנכבשו מחדש במלחמת ששת הימים“, מסביר הרב מדן.

לדבריו, בעת יישום תוכנית ההתנתקות, עמדו הרבנים ”בפני בעיות שאסור שנעמוד בפניהן פעם נוספת אם חפצי קיום אנחנו במרחב המוסלמי העוין האופף אותנו. הסדקים העמוקים בשאלת אחדותו של צה"ל והאיום שנשמע מפי מנהיגים על אלטלנה שנייה ועל שיבה למלחמת האזרחים בארה"ב של אמצע המאה ה 19 (להזכירכם: כשש מאות ועשרים אלף הרוגים) אסור שישובו! הם נבעו בראש ובראשונה מכך שהשלטון שינה את עמדתו לגבי ההתיישבות להפכה הגמור (להזכירכם: 'דין נצרים כדין תל אביב'), ונחשד בהטיה פוליטית לכיוון העקירה בשל הסתבכויות כלכליות ופליליות של ראש הממשלה ומסיבות נוספות“.

לטענת הרב מדן, במגעים שהיו בזמנו, להם היה שותף, הובהר לראש הממשלה שציבור המתיישבים ותומכיהם יקבל תוצאות של משאל עם על עקירת היישובים. ”ראש הממשלה חשש לעשות זאת, לאחר שנכשל בתוצאות משאל עם פנימי במפלגתו, והפר את התחייבותו לכבד את תוצאותיו“, אמר היום הרב מדן.

בעמותת ”יסודות“ הצטרפו לדברי הרב מדן והסבירו כי על אף המורכבות ביחס לחוק משאל העם, הרי שלדעתם ”הוא ראוי ונכון ליישום מפני שהוא יעשה שני דברים משמעותיים, מחד משאל עם מהווה כלי בקרה וריסון השלטון ממחטף של מהלך מדיני שאין לו הסכמה רחבה בעם, ומאידך במקרה של הסכמה עם ההכרעה השלטונית, משאל עם יעניק לגיטימציה עמוקה למהלכי השלטון וימנע קרע בעם וחלילה גרוע מכך מלחמת אחים“.