הרב מדן: לשלב לוחמים קרביים בדובר צה"ל

ראש ישיבת הר עציון טוען כי במקום הג‘ובניקים המשרתים בחטיבה הצבאית יש לשלב לוחמים קרביים, שיעברו הכשרה תקשורתית מזורזת, ויוכלו לתת מענה נרחב יותר לאירועים המבצעיים המתרחשים בשטח

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 28/01/13 14:11 יז בשבט התשעג

הרב מדן: לשלב לוחמים קרביים בדובר צה"ל
ישיבת הר עציון, צילום: ישיבת הר עציון

הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון, תוקף את חטיבת דובר צה“ל וטוען כי במקום לוחמים הג‘ובניקים יש לאייש את תפקידיה בלוחמים עם רקע מבצעי, המחוברים באופן טבעי יותר להווי הצה“לי ולמתרחש בשטח.

בכנס לציון 65 שנה לנפילת שיירת הל“ה, שערך בית ספר שדה כפר עציון, אמר הרב מדן כי ”היום צריך לדעת תקשורת, ואיך שהיא פועלת במלחמה. זו לא חלק מהטקטיקה אלא חלק מהאסטרטגיה. מלחמות יכולות לקום ולפול על השאלה הזו ואני לא מדבר כרגע על אמינות התקשורת".

ראש ישיבת הר עציון הציע כי ”במצב הנוכחי אנחנו צריכים להעביר קורסים של חצי שנה ולהכניס לוחמים לדובר צה"ל ולא לשבץ חיילים שלא מתאימים לשום דבר“. הוא ציין, כדוגמה, כי ”אלמלא דו“ח גולדסטון ופרסומו הרב ברחבי העולם, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא היה מהסס לפעול ולהרחיב את מבצע עמוד ענן".

הרב מדן ציין כי שוחח בנושא עם בכירים בצה“ל, שהודו בפניו כי ”התקשורת הצליחה להביא לפריצת אינתיפאדה נוספת".

בעבר, במאמר הלכתי שפרסם הרב מדן, הסביר ראש ישיבת הר עציון כי ”התיעוד, הצילום, ההסרטה והפרסום ברבים הם היום חלק מן המלחמה עצמה". במאמרו טוען הרב מדן כי בשדה הקרב המודרני יש לדעת הקהל העולמית השלכה ישירה על אופי הלחימה, יכולת הצבא לתמרן וההשלכות ביום שאחריה.

התפיסה העדכנית של שדה הקרב, מחייבת לטענת הרב מדן שיפור תקציבי, תוספת כוח אדם ושדרוג מעמדו של דובר צה"ל. "דובר צה"ל הנוכחי (תא"ל יואב מרדכי - א.פ) הוא כמעט הראשון שהגיע מחילות השדה. כך ראוי שיהיה. לתפקיד חייב להגיע מי שפיקד על אוגדה מבצעית ויותר מכך", כתב הרב מדן, שציין כי לדעתו ”צה"ל מפגר היום ביכולת הדוברות שלו יחסית ליכולותיו הרבות בתחומים אחרים, ועליו לעשות רבות כדי להשלים בכך את הפערים. שמא יום אחד ניזקק גם אנו להיחלץ למשימה זו, שיש בה חשד שתיפול אף היא בידי אנשי חוגים מסוימים המוותרים, בעונג רב על שירותם הקרבי, ויש להם כוח אדם רב לפרקליטות הצבאית, לגל"צ, למנהל האזרחי וליחידות משפיעות אחרות".

במישור ההלכתית, טען הרב מדן כי "ישנו יסוד היתר חילול שבת כשיש צורך בכך לצורכי צילום אינו בדיני פיקוח נפש ותקנת הציבור, אלא בדיני מלחמה, שהותרה בשבת".