הרב ליאור מסתייג: מותר לפגוע בחפים מפשע – רק במלחמה

הרב דב ליאור מסתייג מתמיכתו בספר "תורת המלך" וקובע כי "ודאי שאין זו דרכה של תורה לפגוע לכתחילה באוכלוסיה אזרחית, אלא רק כדי למנוע אבידות לכוחותינו"

חדשות כיפה אורי פולק 17/07/11 11:41 טו בתמוז התשעא

הרב ליאור מסתייג: מותר לפגוע בחפים מפשע – רק במלחמה
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

"ודאי שאין זו דרכה של תורה לפגוע לכתחילה באוכלוסיה אזרחית. אך אם זה נעשה תוך כדי לחימה, עלינו לדאוג קודם כל לשלומם ולביטחונם של חיילינו ולא לשלום אזרחי האויב, ומי שאינו נוהג כך, עושה הפוך מהדרכתה של תורה" - כך קבע הרב דב ליאור, רבה של קריית-ארבע חברון, בהסתייגות לתמיכתו בספר "תורת המלך" ובמסגרת מאמר שפרסם בעלון "גילוי דעת" שהופץ בסוף השבוע האחרון.

הרב ליאור קובע בדבריו כי אכן מותר לפגוע באוכלוסייה אזרחית, אך רק בזמן מלחמה ורק אם הדבר נועד כדי למנוע אבידות מקרב כוחות צה"ל. לדבריו הרב ליאור, מדובר בהנחייה הלכתית התקפה למדינה, למפקדי צה"ל - ולא לאזרחים פרטיים, כפי שאולי השתמע מהחיבור "תורת המלך" שהתיר במצבים מסויימים פגיעה בחפים מפשע.

"ההיתר ההלכתי מציג את הדרכתה של תורה לצבא ישראל בזמן מלחמה, ואין בו עיסוק באדם הפרטי", קבע הרב ליאור, שציין כי "הכלל "דינא דמלכותא דינא" אינו חל אם המלכות מחייבת יהודי לפעול נגד ההלכה. מערכת המשפט וחוקי המדינה בתחום הנהגת התורה מחייבים גם מצד התורה כל עוד אינם נוגדים את התורה".

לטענתו של הרב ליאור, על אף הביקורת שמתח באחרונה נגד רשויות אכיפת החוק לאור מעצרו וחקירתו, יש להמשיך ולראות במדינה "מעשה אלוקי, נס גדול וחסד עצום שעליו אנו צריכים להודות לקדוש ברוך הוא". הרב ליאור סיכם כי "אם בדורנו אלו שמנהלים את המדינה פועלים נגד התורה ונגד ארץ ישראל, זו בעיה שאנחנו צריכים להתמודד איתה ולהסתייג ממנה... אך לא בשל כך נטיל ספק בעצם תקומת מלכות ישראל בדורנו ובהופעתה של המדינה כראשית צמיחת גאולתנו".