הרב לוינשטיין: בחיל חינוך אמרו לי "אוהבים את המוטיבציה שלכם, לא סובלים את האידיאולוגיה"

השפעות הרפורמים על הצבא, על האורתודוכסים, על מערכת החינוך ועל המשפחה. 700 רבנים ומחנכים התכנסו כדי להשמוע על ההשפעות על זהותה היהודית של מדינת ישראל. הרב יעקב אריאל: "יש השפעות של הרפורמים גם על היהדות האורתודוכסית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/07/16 11:14 ז בתמוז התשעו

הרב לוינשטיין: בחיל חינוך אמרו לי "אוהבים את המוטיבציה שלכם, לא סובלים את האידיאולוגיה"
יובל גינצבורג, צילום: יובל גינצבורג

למעלה מ-700 רבנים ומחנכים השתתפו הערב בכנס "ציון וירושלים" שעסק בהתמודדות עם השפעת הרפורמה על זהותה היהודית של מדינת ישראל.

בכנס נשאו דברים הרב הראשי הרב דוד לאו, הרב צבי שכטר ראש 'ישיבה - אוניברסיטי' בארה"ב,הרב יעקב אריאל רב העיר רמת גן, הרב מיכה הלוי רב העיר פתח תקווה, הרב שמואל אליהו רב העיר צפת, מייסד המכינה בעלי הרב יגאל לווינשטיין, ראשי ישיבות ומחנכים נוספים מכל רחבי הארץ.

בין הדוברים היה גם הרב יגאל לוינשטין ראש המכינה בעלי שהסביר לשומעים על השפעות הרפורמים בצבא: "בשנתיים האחרונות חל שינוי ערכי בצה"ל בהובלת חיל החינוך. לא מדובר בתקלה, אלא במגמה מכוונת. חיסול תודעה יהודית שמחנכת לציונות ואמונה בצדקת הדרך, והעברת כל סמכויות החינוך והערכים בצה"ל לקצין חינוך ראשי בלבד. פלורליזם דתי, רב תרבותיות, מדרון חלקלק מוסרי - עומדים בראש רשימת הערכים שמוטמעים בקרב כל הקצינים בקורסים. ככל שהדרגה גבוהה יותר - הערכים רדיקליים יותר. קובע האג'נדה בצה"ל זה קצין חינוך ראשי . לדבריו, תכלית הנסיעות לפולין של צהל היא להבטיח שלא נדרדר להיות נאצים ביהודה ושומרון.

בכירים בצבא אומרים כך: אנחנו בעד אורתודוקסיה. מבחינת ההלכה - רק אורתודקסית. אבל אמונות וערכים - כל הזרמים, גם רפורמים. זו ה'פשרה' שלהם. הצבא אומר ברורות - שירות נשים חשוב יותר מחיילים דתיים, איכותיים ככל שיהיו. פעם היינו חביבי הצבא, היום - תם עידן התמימות. המוטיבציה, הרגש הלאומי בחיבור עם הדת - מסוכן".

הרב לוינשטין שיתף את הנוכחים בשיחות עם בכירים בחיל החינוך אשר באופן גלוי מעוניינים להשריש את הנרטיב הפלסטיני כצד לגיטימי בעיני הפיקוד הבכיר בצה"ל. הוא תאר כיצד קצינים בכירים אמרו לו "אנחנו אוהבים את המוטיבציה שלכם ולא סובלים את האידיאולוגיה שלכם".

הרב הראשי הרב דוד לאו אמר: "החשבון הראשון שצריך לעשות: מה הקב"ה רוצה ממך. רפורמה נכונה היא כשבאים בתוך האמונה לשנות ולייעל מערכות. לייעל, לשפר, לתקן, לחפש דרכים. אבל חס וחלילה לא סוטים כמלוא נימה מדבר ה', זה הקידוש ה' הכי גדול. לעשות בדיוק את מה שה' אמר לנו. לא מחפשים איך להנגיש, למצוא חן.צריך שיצא מכאן קול גדול למצוא את הדרך הראויה לקדש שם שמיים בהתאם לתורה שקיבלנו מסיני."

הרב יעקב אריאל אמר :" יש הבדל גדול בין הרפורמים לחילונים, הרפורמים זה דת חדשה... יש השפעות של הרפורמה גם על היהדות האורתודוכסית. יש מקומות שמתנהגים במקומות מסויימים כמו רפורמים"

הרב מיכה הלוי אמר: " הבקשה להלכה חדשה מתחשבת, היא קורעת את הלב האחד של כולנו. היא גורמת את הפילוג הגדול ביותר. האחריות שלנו כרבנים - לראות כיצד הדברים לא משפיעים עלינו. צריך לאחד הכל תחת הרבנות הראשית. כל רב קהילה מתמודד עם שאלות כמו "אבל יש רב אחר שמתיר?" !לא לפלג את הקודש.צריך להתאחד תחת הרבנות הראשית, לפעול בשמה ומטעמה, על פי הכללים שהיא מגדירה לנו. "

הרב צבי שכטר אמר: "רואים באמריקה את כל ההרס והחורבן הגדול שעשו שם ,בגלל שמכבדים את הרפורמים, מתוך רצון להרבות ב'דרך ארץ' זה מה שמחזק אותם. במקומות באירופה שלא כיבדו - שם היתה פחות רפורמה"

הרב יהושע שפירא:"הרפורמים הם לא הבעיה. הם כלי שרת בידי השואפים לשבור כל מבנה מוסכם (רה-קונסטרוקטיביים). כל המבנה הטבעי של החיים מתערער, המשפחה מתערערת. הכספים האדירים שמושקעים נועדו לשבור את כל המערכות נורמליות והבריאות של החיים, מתוך ייאוש ושנאה פנימית של ייאוש מהחיים"

הרב מרדכי שטרנברג אמר: הנושא הוא לא הרפורמים או הרפורמה אלא: מדינת ישראל. הסכנה הגדולה במאבק הזה הוא הפרדת הדת מהמדינה. יותר משהרפורמים מקבלים הכרה השיח הזה יוצר מחשבה שגם אורתודוכסיה היא רק כת,זרם- שאין לו שייכות מהותית למדינה. חדירתם אלינו היא החלשה של כל תחומי החיים - בצה"ל, בצדקת הדרך, באחיזה בארץ. כל קיפול דגל - הדגל הציוני, הדגל היהודי - כדי להרים דגל 'ישראלי' מדומה, דגל הדמוקרטיה. יש לנו דגל יהודי אמיתי. לא לקפל אותו.

הכנס הוא פרי יוזמתם של ארגונים רבים העוסקים בחיזוק ציביונה היהודי של מדינת ישראל ביניהם מרכז ליב"ה, מכון חותם, אגוד רבני קהילות, רבני דרך אמונה, התנועה למדינה יהודית וארגונים נוספים.

יהודה ולד ממרכז ליב"ה סיכם: "מאות הרבנים והמחנכים שהגיעו לכנס מעידים שרבני ישראל מבינים שלפנינו שעת מבחן ביחס לעיצוב זהותה של מדינת ישראל. אנו נמשיך לפעול יחד לעצירת המגמות המחלישות ונוביל את חיזוקה של מדינת ישראל".