הרב לאו נגד תערוכת הגופות בתל אביב

רבה הראשי של העיר טוען כי קיום התערוכה, במסגרתה יוצגו חלקי גופות משומרים לצורך מדעי ואומנותי, הינה מנוגדת להלכה היהודית ופוגעת בכבוד האדם

חדשות כיפה אורי פולק 22/04/12 13:54 ל בניסן התשעב

הרב לאו נגד תערוכת הגופות בתל אביב
matanya, צילום: matanya

רבה הראשי של תל אביב, הרב ישראל מאיר לאו, מביע היום (א') התנגדות נחרצת לקיומה של תערוכת הגופות Human Body שאמורה להיפתח בקרוב בשיתוף עיריית תל אביב. לטענת הרב לאו, התערוכה מנוגדת להלכה היהודית ופוגעת בכבוד האדם.

במסגרת התערוכה, שהוצגה שעבר בעיר חיפה ובערים נוספות בעולם, מוצגים חלקי גופות משומרים "בשם המדע" ועל מנת להכיר לציבור את חלקיו השונים של גוף האדם, בצורה אומנותית. גם בעבר התעורר קול מחאה נוכח קיום התחרות, שעולה בשנית נוכח הכוונה לקיימה גם בתל אביב.

במכתב ששיגר הרב לאו לראש עיריית תל אביב רון חולדאי, ובתגובה למאמצים ציבוריים לביטול התערוכה, טען הרב לאו כי "לעניות דעתי יש בכך ביזוי צלם האלוקים שבאדם... תורתנו אוסרת הלנת המת גם אם הוצא להורג בשל עבירות חמורות, כי הלנת גופה פוגעת בצלם האלוקים".

עוד כתב הרב לאו כי "אין שום הצדקה אמנותית או אחרת להלנת גופות בני אדם ללא קשר לזהותם הדתית, הגזעית או הלאומית. יש בכך פגיעה בכבוד האדם ובחירותו לקבוע אשר ייעשה בגופו". הוא קרא לציבור "לפעול בכל דרך, הסברתית או חוקית, על מנת למנוע את תצוגת הגופות של אנשים אשר בוודאי לא נשאלו בחייהם אם רשאים להשתמש בגופותיהם".

בעיריית תל אביב ציינו כי "מדובר בתערוכה שהוצגה בערים רבות בעולם וגם בארץ, בעיר חיפה. התערוכה זכאית לחסות תחת הערך של 'חופש היצירה האמנותית'. יצוין כי בדומה לכל תערוכה אמנותית המוצגת במקום סגור, הבחירה בידי כל אדם האם לבקר בה או לא".

"העירייה אינה מעורבת בתכנים המוצגים במבנים הפרטיים במתחם ועל כן אינה אחראית על התערוכה הצפויה להיערך במקום. העובדה כי שתי תערוכות מכובדות אלה בוחרות להגיע לתל אביב מהווה תעודת כבוד לעיר", נמסר בתגובה.