הרב לאו מסביר: מדוע "הר המור" מתנגדים לרב סתיו?

הרב בני לאו מנסה להסביר את התנגדותם של רבני "הקו" למועמדותו של הרב סתיו ואומר: "הר המור לא יכולה לשאת את ההשפלה שלוקחים ממנה את החזון האוטופי לרבנות הראשית שהציג הרב קוק"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 17/06/13 13:50 ט בתמוז התשעג

הרב לאו מסביר: מדוע "הר המור" מתנגדים לרב סתיו?
המכון הישראלי לדמוקרטיה, צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

"רבני ישיבת הר המור הם ממשיכיו של הרב קוק ולכן מתנגדים למהפכה של צהר והרב אריאל" - כך אמר היום (ב‘) הרב בני לאו במהלך דיון הנוגע לציונות הדתית, שהתקיים במכון הישראלי לדמוקרטיה. הרב בני לאו פרש בפני המתדיינים את המאבק של ישיבת הר המור בארגון בצהר וטען כי שורש המאבק הוא מחלוקת בנוגע לעמדת הרב קוק לגבי הרבנות הראשית.

בדבריו, הסביר הרב לאו כי הרב קוק היה בעל חזון "אוטופי" בכל הנוגע לרבנות הראשית לישראל: "הרב צוקרמן ממשיך בנאמנות את הרב קוק ואני מעריץ את הדבקות בחזונו הישן של הרב קוק וההתנגדות למזרחי... הרב קוק היה 'דגל ירושלים', רבנים שתורתם תטהרתם. או כפי שאמר הרב צוקרמן בנאומו שעל הרבנות להיות 'מגדל אור רוחני לאומה כולה המחזק את ישיבתה בארץ כמהלך לגאולה'". הרב לאו הסביר כי "כשאין מועמד מתאים לכך, תחפש הר המור ’פקיד‘ ולא כזה שיכתוב לה רפורמה ברבנות".

לפני כשנה יצא ארגון צהר בקמפיין שבראשו עומד מסמך בשם "ג אלול" אותו חיברו הרב יעקב אריאל והרב דוד סתיו ובו עקרונות הפעולה של הרבנות הראשית על פי חזונו של הרב קוק, לטענתם. הרב לאו הסביר כי מסמך זה הוא שעורר חמתם של ראשי ישיבת הר המור נגד ארגון צהר. לדבריו, "הרעיון של צהר היה פנים לקהל, עבד נאמן לעם קדוש. במסמך השמיטו מושגים כמו "נשמת האומה" או "גאולה". הם נושאים על כתיפהם את השליחות של הציבור, להיות אלה שנושאים את התורה פנימה אל החברה ולהדביק לאקלים ציבורי".

”הר המור לא יכולה לשאת את ההשפלה שלוקחים לה את הרב קוק, המסמך של צהר נקרא ג‘ באלול (יום פטירת הרב קוק-נ"ב), והם טוענים 'זה שלנו, איך אתם לוקחים את חזונו של להיות מועצה דתית'. אתם רוצים להיות האינסטלטורים של הרבנות? תהיו! אבל אל תתחפשו לנשמת האומה", אמר הרב לאו.

"משתמשים בו כדי לנגח את 'האינסטלטור' של הרבנות", הרב אריאל (צילום: באדיבות ישיבת רמת גן)

הרב לאו הביע תמיהה על כך שההתנגדות של הר המור לרב סתיו הופיע בדמות תמיכה ברב יעקב אריאל, מחבר המסמך שהם כה מתנגדים. "הרב אריאל הולך רק לכיוון הזה של הרב כשליח ציבור אל החברה והוא מסיים בסוף המאמר וכותב שעתידה של הרבנות הוא בדרג הקהילתי וכך למעשה חותם על מסמך של 'נאמני תורה ועבודה' ולשם הוא חותר. אצל הרב אריאל לא ראיתי ציטוט אחד ששל הרב קוק ועכשיו פתאום באיזה סוג של משחק הוא הופך להיות המועמד של הרב טאו, רק כדי לנגח באינסטלטור של הרבנות - הרב סתיו“.

פרופ ידידה שטרן אמר "הרי 80% מהציבור תומך בצהר, אבל איפה הם? איפה אנחנו? שוב פעם אנחנו נותנים לנתניהו למכור את הרבנות לחרדים". פרופ' אשר כהן השיב לו "עיתון מקור ראשון יצא בקו ברור ותראה איזה מחיר הוא שילם". לדברים הגיב הרב בני לאו ואמר: "על שלושה קרוונים בעמונה בנט היה מפרק את הקואליציה".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il