הרב לאו: הפלסטינים היו פה לפנינו

רבה הראשי של תל אביב, הרב ישראל מאיר לאו, בהתבטאות פוליטית נדירה: "אם תקום ממשלה שתגיד שצריך לוותר על התנחלויות מבודדות — אני יכול להבין את זה"

חדשות כיפה אורי פולק 26/09/11 09:28 כז באלול התשעא

הרב לאו: הפלסטינים היו פה לפנינו
matanya, צילום: matanya

הרב ישראל מאיר לאו, רבה הראשי של תל-אביב יפו, התייחס באופן נדיר לסוגיית המשא ומתן עם הפלסטינים לאור הכרזת הפלסטינים באו"ם ביום שישי האחרון, במה שמסתמן כהתבטאות פוליטית נדירה לרב לאו.

בראיון שפורסם בעיתון "ידיעות תל אביב", אומר הרב לאו בהתייחס לפלסטינים כי "כשהגענו כבר היה כאן עם שישב פה הרבה שנים... ברור שהרצוי הוא ארץ ישראל על פי התורה, אבל אם תקום ממשלה שתגיד שיש לרכז התיישבות בגושים גדולים וצריך לוותר על התנחלויות מבודדות - אני יכול להבין את זה. זה בדיוק כפי שבגין החזיר את חצי האי סיני והחריב את ימית, אבל איש לא טען שהוא עוכר ישראל".

הרב לאו מתייחס גם לעתידה של ירושלים במסגרת כל משא ומתן עתידי, באומרו כי "את ירושלים צריך להשאיר לסוף המשא ומתן. אני מקווה שהיא לא תיפגע. אפשר להמשיך לחיות שם כמו היום, הרי גם אחרי ששת הימים בן גוריון הורה לטדי קולק להוריד את החומה ולאחד את מזרח ומערב ירושלים לרשות אחת. מה, תל אביב ויפו לא חיות בשלום? בחיפה לא חיים ערבים ויהודים בשלום?".

בתשובה לשאלת גבולותיה של הארץ, אמר הרב לאו כי "אלה דברים למשא ומתן. אני חולם על הרצוי, אבל יודע שיש מצוי ומוכן להקריב בשבילו לא מעט. אני לא מצייר מפות".

בעקבות הראיון פרסם ארגון "קונגרס הרבנים למען השלום", המתנגד להחזרת שטחים, הודעה המבקרת את עמדתו של הרב לאו. "העולם הרבני בישראל בתדהמה לאחר פרסום הראיון. דברים אלו מדהימים ומעוררים מחאה וביקורת לאחר שכיום חתומים רבו מובהק מרבני ישראל על מנשר פסק דין, האוסר כל נסיגה משטח שתחת שליטת ישראל. בפסק הדין נקבע כי כל נסיגה מהווה הפרה בוטה של ההלכה היהודית... לא ייתכן שהרב לאו צידד בעמדת אבו מאזן ש'הם היו כאן קודם".

רבני הקונגרס אף ביקשו מהרב לאו להבהיר עמדתו ביחס לדברים שנאמרו, לכאורה, מפיו."אנו מקווים שכבוד הרב לאו ודאי יוציא בקרוב הודעה, שהדברים שנדפסו לא יצאו מפיו", כתבו הרבנים, "וכי הוא גם מאמין ככל יהודי שארץ ישראל שייכת לעם ישראל, על פי הבטחת ה' לאבותינו ש'עם ישראל היה כאן קודם'... משך אלפי שנים ומעולם לא נטש את ארץ הקודש ושכל נסיגה מכל שטח שהוא אסור על פי ההלכה".