הרב לאו: הייתי רוצה שנכבד אחד את השני, לא רק נסמס ונעלה סטטוסים

הרב הראשי האשכנזי לישראל השתתף בכנס "חיים כהלכה" שהתקיים בישיבת ההסדר ראשון לציון והתייחס לסוגיית פתיחת מקומות בילוי בשבת: "צריך לזכור בראש ובראשונה שכאשר אנו נהנים, מישהו אחר עובד"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 12/08/13 10:22 ו באלול התשעג

הרב לאו: הייתי רוצה שנכבד אחד את השני, לא רק נסמס ונעלה סטטוסים
נונה ברק, צילום: נונה ברק

עשרות רבנים השתתפו אמש (א‘) בכנס הארצי ”חיים כהלכה“ שנערך בישיבת ההסדר ראשון לציון, בראשות הרב שלמה לוי ובמעמד הרב הראשי הספרדי היוצא, הרב שלמה עמאר, והרב הראשי האשכנזי המכהן, הרב דוד לאו.

הרב עמאר סיפר במהלך הכנס כי ”בהיותי אב בית דין בבאר שבע הגיע איש בליעל שהתעלל במשפחתו ובאותם ימים בתי המשפט לא היו כל כך מחמירים, אך נתנו לו בכל זאת 12 שנות מאסר ובסופו של דבר הוא נתן גט בעל כורחו. אם יש רצון ויש עבודה אפשר לפתור בעיות גם בנושא של שבת וגיור. צריך למצוא דרכים ולשפר את השירות, אני טוען שהדיונים של מערך הגיור וגם של צה"ל כשרים בדיעבד. הפתרונות צריכים להימצא בתחום של הסבלנות ההדדית והלוואי שכולנו היינו יכולים להשפיע ולקרב ואלו הדברים שאנו צריכים לשאוף אליהם".

הרב האשכנזי הראשי לישראל הנכנס, הרב דוד לאו הודה לראש הישיבה הרב שלמה לוי ולחבר המועצה עו"ד אלי יבלון על קיום הכנס וציין במאמר מוסגר כי "לאחרונה הציע לי סגן שר הדתות, הרב אלי בן דהאן, לקיים מדי שנה יום זיכרון לרבני ישראל, כל פעם יום זיכרון לרב אחר במועד אחר“.

עוד ציין הרב לאו, בנוגע לעבודה בשבתות, כי "תמיד מתקיים הדיון סביב תרבות ופרנסה בשבת, ותמיד צריך לזכור בראש ובראשונה שכאשר אנו נהנים, מישהו אחר עובד. זה לא דבר פשוט - התחרות גדולה מאוד והפיתוי הכספי גבוה מאוד. במה הייחוד שלנו כעם יהודי במדינה יהודית ומה הדבר שאנו יכולים לשדר כלפי חוץ? הייתי רוצה שכל אחד יכבד את חברו ושלא רק נסמס האחד לשני או שנעלה סטטוסים. בנקודה זו מותר לנו לחזור אחורה ולכן יש לנו את השבת היהודית שמציעה לנו אפשרות של תרבות וישיבה בצוותא. יוצאת היום מראשון לציון קריאה לנסות ליצור מסגרת על פי ההלכה לשאלה לאן מועדות פנינו, כי אם נדע מאין באנו גם נדע היטב להכין את עצמנו לדרך אליה אנו הולכים".

הרב רפי פוירשטיין, מראש רבני צהר, הוסיף וציין כי "אסור לקיים כפייה דתית כי חוק המנוחה לדוגמה אינו חוק הלכתי. עם זה, יש חוק נישואין וגירושין שעליו כן הייתי נלחם, שכן אם יתבטל לגמרי הרי שנהיה כשני עמים. אין לי בעיה עם זה שהמדינה כופה, אלא השאלה את מי זה משרת. שאלת הזהות היהודית במדינה צריכה להיפתר אחרת. הזהות היהודית של המדינה תתקדם בחינוך ובשינוי בשירותי הדת במדינת ישראל ולא בכפייה של גורמים דתיים".