הרב יצחק לוי לכיפה: תיק החוץ?! למה לקחת תיק מיותר במקום תיקים משמעותיים?

שר החינוך לשעבר תוהה מדוע בנט לוחץ לקבל את תיק החוץ, ואומר: "תיקי החינוך והדתות הם תיקים שאשפר לקדם בהם עניינים אידיאולוגים וחברתיים. תיק החוץ ייצוגי בלבד"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 25/03/15 09:47 ה בניסן התשעה

הרב יצחק לוי לכיפה: תיק החוץ?! למה לקחת תיק מיותר במקום תיקים משמעותיים?
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"אני לא מבין מה הערך בתיק החוץ. מדוע בנט רוצה אותו. זהו תיק שלדעתי אין דרכו אפשרות לעצב מדיניות חוץ מכיוון שמדיניות החוץ מעוצבת בעיקר על ידי ראש הממשלה. הייתי מציע לבית היהודי לקחת תיקים אחרים - חינוך, דתות. תיקים שאפשר לקדם בהם עניינים אידיאולוגים וחברתיים", אומר הרב יצחק לוי, שר החינוך לשעבר ויו"ר המפד"ל בעבר, בראיון ל'כיפה' בהתייחסו למשא ומתן הקואליציוני, ולטענות לפיהן בנט מעוניין בתיק החוץ לבית היהודי.

"מה יצא לליברמן מתיק החוץ? ומה הרוויח סילבן שלום מהתיק?", תוהה הרב לוי. "אני לא רואה בתיק החוץ כזו מקפצה לליגה לאומית. זה לא קרה לאף שר חוץ קודם. אני לא רואה בתיק הזה תיק כל כך חשוב כמו שמחשבים אותו, לאחד מהתיקים החשובים ביותר. זה לא נכון. אוצר וביטחון הם תיקים חשובים, אבל בסוף בחוץ עוסק ראש הממשלה. הוא זה שמופיע בעצרות האו"ם, מנהל את מדיניות החוץ. תיקי המשפטים והחינוך חשובים פי כמה וכמה. לו היו שומעים לעצתי היו עטים על התיק. אפשר לעשות שם עבודה חברתית גדולה, עבודה אידיאולוגית. זה תיק מאוד חשוב".

"אחרי מצב הביטחון תיק החינוך הוא חשוב ביותר", מבהיר הרב לוי. “אני מאוד שמח שהבית היהודי נפתח. זה בסדר גדול. לא שכחו מי הם, אבל באופן ספציפי הבחירה של תיק החוץ היא לא נכונה. כשבנט היה בתיק הכלכלה הוא עשה דברים חשובים. אנחנו כבית היהודי, כמפלגה דתית לאומית שפתוחה כלפי כלל ישראל אנחנו צריכים לראות את שני הצדדים - למען עם ישראל כולו ולמען הנושאים הדתיים לכלל ישראל. אני לא מבין את ההיצמדות לתיק החוץ. לכן אני מקווה שעמדו על תיק הדתות. הוא נראה קטן אבל לנו הוא מאוד חשוב. הוא מעצב את כל דמות הרבנות בישראל”.

"השאלה היא מה אנחנו יכולים לדרוש ולקבל", מוסיף הרב לוי. תיק המשפטים הוא תיק מהותי ביותר, בעל ערך רב בנושאי חקיקה ובנושאים חוקתיים. לו אני הייתי בעמדת השפעה הייתי לוקח באופן אישי את תיק החינוך כי אפשר לעשות בו דברים נפלאים, לא דווקא עבור הציבור הדתי אלא בכלל, לכולם. יש הרבה היבטים חברתיים חשובים בתחום החינוך. התיק הגדול חייב להיות חינוך או משפטים, ותיק נוסף צריך להיות תיק הדתות. בנוסף, חשוב להמשיך להחזיק בתיק השיכון שהוא משמעותי ביותר".

(צילום: גור דותן)

הרב לוי מתייחס לתוצאות הבחירות, בהן קיבלה הבית היהודי 8 מנדטים בלבד, ארבעה מנדטים פחות מבכנסת הקודמת. לדבריו, ישנן שלוש סיבות לירידה במנדטים - המחלוקת בין רבני הציונות, העובדה שבנט לא החצין את העובדה שהוא עסק בנושאים חברתיים ונושא השריונים - הן בבית היהודי והן בנושא תקומה.

"המחלוקת בין הרבנים שלנו, בציונות הדתית, גורמת לנו להפסיד פעם אחר פעם. מעולם לא הרווחנו בפוליטיקה מהמחלוקות הללו, ואנחנו לא משכילים לאחד את הכוח הרוחני שלנו. אם רבנים לא היו הולכים עם יחד אין ספק שלא היינו מפסידים 4 מנדטים", הוא אומר. “פגשתי הרבה נערים צעירים בישיבות שעד היום האחרון היו במבוכה - הרב הזה אומר ככה והרב הזה אומר אחרת. לא היה מי שיעבוד לטובת הבית היהודי".

"הנושא השני הוא התחום החברתי", מוסיף הרב לוי ואומר. “אמרתי לנפתלי בנט באחת הפגישות שלנו - עשית המון בעניינים חברתיים וזה לא בא לידי ביטוי עד השבוע האחרון. לציבור חשוב לשמוע על העשייה, על ימין חברתי, ולא שמעו את הדברים הללו".

"הנושא השלישי הוא נושא השריונים. כל נושא השריונים לא טוב לנו. אנחנו בפריימריז וצריך לכבד את רצון הציבור. השריונים הכניסו מתח לא בריא, הזיזו אנשים שזכו במקומות מסוימים למקומות פחות ריאליים. הרגשתי הרבה מתח אצל הנבחרים עד רגע הגשת הרשימות - אנשים לא ידעו באיזה מקום הם. זה משאיר משקעים מסוימים ולא מאפשר לצאת לעבודה מכל הלב. צריך לעשות חשיבה בנושא. לא יודע אם צריך לבטל אבל ברור שצריך לעשות חשיבה חדשה".

"צריך לעשות עבודה בקדנציה הקרובה כדי לחזק את הבית היהודי. המלצתי לבנט להתאחד עם תקומה. אין מקום יותר. יש להם שני מנדטים, יש אחוז חסימה גבוה. זה בזבוז אנרגיה של שני מפלגות. מתחילים במשא ומתן לפני בחירות ויש קרבות שגורמים להפסד של קולות. אנשי תקומה צריכים לעשות חשבון נפש. צריך להתאחד. אם נושא הפריימריז הוא בנפשם צריך למצוא דרך מוסכמת איך לבחור את חברי הכנסת, איך לארגן את מוסדות המפלגה. זה מאוד חשוב לעשות. זה גם יוסיף כוח ויסיר עיסוק מיותר ומפריע לפני בחירות. מעבר לכך בבית היהודי צריך לעבוד ולהוכיח את עצמם בנושאים הכלליים, בנושאים הדתיים, בחברתיים. אלו דברים שיחזירו את הציבור למפלגה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן