הרב יגאל לוינשטיין: "פתאום כולן תלמידות של הרב ריסקין"

בשיעור לתלמידי הישיבה בשדרות התייחס הרב יגאל לצבא שהשתנה, לכך שהבנות הדתיות שהולכות לקרבי הן מהפריפריה, ל-"צדיקה תמר אריאל ז"ל" וליחס כלפי הדתיים. ומה ענה לחיילת שאמרה לו שהיא עושה קידוש ה'?

חדשות כיפה משה ויסטוך 09/03/17 10:15 יא באדר התשעז

דבריו של הרב יגאל לוינשטיין נגד גיוס בנות לצבא, עוררו הדים בימים האחרונים. בשיחה נוספת שהעביר לפני כשבועיים לתלמידי ישבה בשדרות, הוא חזר על משנתו ואף צירף התייחסות מפתיעה לנווטת הדתיה הראשונה תמר אריאל ז"ל.

בתחילת דבריו הדגיש הרב: "אנחנו מתגייסים לצבא כי צה"ל זה אחד הכלים הגדולים לגאולה של העם היהודי בדורות האחרונים. כדי שיתקיים בנו 'קבץ גלויותינו' צריך שיהיה מי שיגן על זה. זה שייך לדור הגאולה. אנחנו לא מתגייסים בגלל החוק הכנסת, לא בגלל שיש בנות או אין בנות, אנחנו מתגייסים כי התורה צוותה אותנו. וכמו שאני שש על מצותיך כשלל רב אנחנו ששים על מצוות הגיוס לצבא".

במהלך השיחה שארכה כשעה וחצי, התייחס אחד מראשי המכינה בעלי לסוגיית גיוס הבנות הדתיות לצבא כמהלך מתוכנן של צה"ל נגד הציונות הדתית. "אחת הדרכים לשבור את הציונות הדתית ולפרק אותה, זה שירות נשים בצבא. הבעיה שגם הדתיות מתגייסות כי כל מה שהחילונים ימחאו כפיים גם אנחנו נעשה".

הרב לוינשטיין הדגיש כי השירות היום בצבא הוא הרבה יותר מאתגר מבחינה רוחנית: "אנחנו לא עובדים אצל אף אחד. אנחנו עובדים אצל הקב"ה. שקל לעשות מצווה יש שכר, כשקשה לעשות מצווה עולה השכר".

בהקשר הזה אמר הרב יגאל על יחס הצבא שהשתנה כלפי החילים הדתיים:"ההסדר היה פעם חביב המולדת ולפני שנתיים שלוש הצליחו לכסח את הצורה להסדר 'בטלנים נצלנים', כיסחו להם את הצורה היו כאלה בציונות הדתית שאמרו 'טוב שמכסחים אותם, הגיע הזמן'. ואז שמעו החילונים שמכסחים את ההסדר נכסח את הצורה לכולם שאף אחד לא יחשוב שהוא שווה משהו, נאשים את הקצינים הדתיים שהם הורגים חפים מפשע, כי הם קוראים שמע ישראל וכל מי שקורא 'שמע ישראל' הוא דעאש, הוא חמאסניק, כי ככה קוראים למי שעושה מלחמות דת. כי מי שקורא שמע ישראל זה כמו 'אללה אכבר'. אנחנו לא עובדים אצלם, ולא מתפעלים מהם ולא מהמחיאות כפיים שלהם".

"אפילו הרבצ"ר כשהוא עושה מה שאומרים מוחאים לו כפיים. כשלא עושים מה שאומרים, אז 'בוז'. כולנו הרבצ"ר. חביבי הקהל היינו עד אתמול. עד אתמול הלכת 'טווס'. היום, אולי בשדרות מוחאים כפיים, תלכו צפונה לכיוון המרכז תקבלו בוז. מחר המחלקה שלכם בכפיר יעמדו צמוד עם מחלקה של גדוד מעורב. אם תגידו 'עד כאן בלי בנות', וישאלו למה, תגידו 'אנחנו רוצים לנצח'. הראייה שמאז יום כיפור אנחנו לא מנצחים. בגלל שאין בנות".

"ראיתן איך הן נראות? צבעי הסוואה מטורפים, קילריות. הורידו להן את הקיר נמוך שיוכלו לקפוץ. תיאמו את זה עם החמאס שיורידו את הקירות בעזה כדי שהבנות יוכלו לקפוץ לכן אנחנו מוכרים להם רק חצי בטון...."

לדבריו, כפי ש'השתמשו' בנוער הדתי, כך יעשו גם לבנות הדתיות: "אמרו לבני ישיבות ההסדר 'אתם אידיאליסטים' עד שהשנה ורבע לא הספיקה להם. אותו הדבר אמרו לבוגרי המכינות 'אתם הכי אידיאליסטים הכי טובים והכי לוחמים אנחנו צריכים אתכם'. עד שנהיתה להם יותר מידי יראת שמיים והם צעקו שמע ישראל. עכשיו קוראים לבנות שלנו 'בואו חמודות אתן הכי טובות הכי אידיאליסטיות הכי ציוניות' איזו התרגשות אופפת את הילדות".

(צילום: פלאש 90. הדס פרוש)

הבנות מהפריפריה בקרקל, האשכנזיות ב-8200

במהלך שיחתו התייחס הרב מספר פעמים לטענות החילוניים נגד שירות הדתיים בצבא כדוגמא הוא מספר על מחקר שבדק מדוע בצה"ל אין אונס של פלשתיניות: "פרופסורית מכובדת מאוניברסיטת תל אביב כתבה מחקר, עם מסקנה עגומה שהצבא הישראלי הוא גזען. מאז שצה"ל הוקם לא נאנסה פלשתינית אחת. איך זה יכול להיות? כל צבא נורמאלי בעולם אונס בזמן מלחמה. למה? כי אנחנו גזענים! רק יהודים יכולים להמציא פלפול כזה".

"אולי בגלל שאנחנו מוסריים ? מה פתאום, מי מוסרי" הוא אמר בציניות, "צבא מלא דתיים מלא ספרדים מלא רוסים. הדתיים בשם אלוקים הורגים את כולם, המרוקאים בטח אוהבים את הערבים, והרוסים הגיעו מפוטין. אז איך לא אנסו אף אחד? סימן שאנחנו גזענים..איזה שטויות!"

"היה שיר כזה "פרחים בקנה בנות בצריח". אבל הא בהא תליא. כשיהיה פרחים בקנה יעני יגמרו המלחמות,אז יהיו בנות בצריח. הא אין פרחים בקנה, אין בנות בצריח. הם לא לומדים בעיון, רק בבקיאות". אנחנו לא מתגייסים לצבא בגלל פמינזם. ככל שיחלישו את הצבא יותר, זה מטיל עלינו יותר אחריות. הפוך, איפה שקשה, יש הזדמנות".

הרב האשים את הצבא בכך שאת בנות 'האליטה' הוא שולח ליחידות הסמוכות למקום מגוריהן ואילו את בנות הפריפריה הוא מגייס ליחדות הלוחמות והרחוקות, "מי שהכי נופלות 'בשבי', אלו הבנות הדתיות של שדרות, נתיבות וירוחם. קוראים לזה הפריפריה. זו הזדמנות לשדרוג המעמד. האשכנזיות אומרות להן 'אתן רוצות להיות שוות כמו התל אביביות? תלכו לקרקל'. הקרקל מלא בדתיות מהפריפריה. אסור להגיד את זה כי זה גזעני".

"אתם חושבים שיש אשכנזיות חיולניות שם?", הוא שאל בסרקסטיות ומיד ענה כי זה "מעניין את הסבתא שלהן. מה הן מטומטמות? הולכות ל- 8200 משחקות על המחשב והולכות הביתה. אתם יודעים מה המרחק מרמת אביב ג' לקריה? 5 דקות. אתם יודעים איזו סכנה זו לנסוע יום יום על הכביש הכי סואן בישראל? אתם יודעים איך אמא חילונית מפחדת?".

"עם יראת שמיים היא לא תצא"

הרב לוינשטיין חזר על קביעתו ששירות צבאי פוגע בבנות מבחינה דתית ורוחנית, "ילדה דתיה שמתגייסת לצבא תצא בצד השני, אולי כשהיא עדיין מתפללת, אבל עם יראת שמיים היא לא תצא, כל מערכת הערכים שלה משתנה".

בהמשך הוא סיפר, את אותו הסיפור שסיפר בשיעור במכינת עצמונה, על תלמיד שפגש קצינה דתיה בצבא ויחד הם חשבו על חתונה. אותו צעיר שעמד בפני שחרור, סיפר שהציעו לחברתו חתום לעוד כמה שנים קבע ושהיא אמורה לצאת הביתה פעם בשבועיים. לדבריו כשהוא שאל אותה אם זו לא תהיה בעיה לאחר החתונה, היא שאלה בעצמה בתמיהה, מדוע מצב שבו האשה מחכה לגבר זה בסדר, ומצב הפוך שבו הגבר מחכה בבית לאשתו הקצינה זה מקובל. המשיך הרב וסיפר שהתלמיד ציין בפניו שהוא מבולבל ולא יודע אם המחשבה שלו מקובלת והגיונית או שמא פרמיטיבית.

"אמרתי לו", המשיך הרב לוינשטיין בסיפורו, "'ידידי אתה נפלת בפח מבחינה תרבותית, כי היא הפנימה ערכים לא לה'. לשיטתו, הגיוס לצבא מעוות את סדרי העדיפויות המובנים בקרב כל אשה ובמיוחד הדתיה, "לוקחים ילדה דתיה שלמדה וגדלה בבית דתי וידעה שהדבר הכי חשוב זה להקים בית נאמן בישראל. היא יכולה לעבוד במה שהיא רוצה אבל יש סדרי עדיפויות. נכנסה לצבא ויצאה מהצד השני כשהבית ירד לדירוג האחרון".

הוא ציין שאין כמעט מי שמתיר גיוס בנות לצבא ותקף את המתגייסות שבחרו להקשיב לרב מתוך נוחות, "רוב הפוסקים לא מתירים את זה. כל מי שמתגייסות, פתאום נהיות תלמידות של הרב ריסקין. עד אז לא הן שמעו את השם הזה ופתאום שמעו שיש רב שמתיר גיוס וכולן רוצות ללכת לסיירת מטכ"ל".

(צילום: פלאש 90. אדי ישראל)

בדבריו בפני תלמידי הישיבה בשדרות שעומדים לפני גיוס, התייחס הרב לוינשטיין לאחת הנשים שמסמלות יותר מכל את נושא גיוס דתיות לצה"ל, תמר אריאל ז"ל, הנווטת הקרבית הדתיה הראשונה בהיסטוריית חיל האוויר, שנהרגה בנפאל בשנת 2014.

לטענתו, "משתמשים באשה צדיקה שהיתה בצבא וקיבלה היתר מרב. תמר אריאל שמתה בנפאל ומשתמשים בשם שלה בכל המדרשות והמקומות שמעודדים גיוס כדוגמא ומופת לגיוס בנות לצבא. הבחורה הזאת בחייה עשתה שנתיים שירות לאומי ואחרי שהרגישה שיש לה כוחות גדולים פנתה לתלמיד חכם ושאלה אם היא יכולה ללכת לקורס טייס".

רב המכינה בעלי הפתיע בכך שאמר כי תמר לא תמכה באופן גורף בגיוס בנות לצבא, "היא קיבלה על עצמה ללכת לכל האולפנות בארץ ולהגיד להן שזה שהיא התגייסה זה כי היא קבלה היתר אישי והבנות לא צריכות להתגייס לצה"ל. המשפחה תובעת כל מדרשה שמשתמשת בשם שלה לעידוד גיוס בנות. הבנתם? היא תובעת כי משתמשים בשם שלה לעידוד גיוס בנות".

החיילת שהתקשרה וביקשה לשנות את דעתו

בהמשך חזר הרב לאותו סיפור על תלמידו שהכיר קצינה דתיה בצבא ואמר שהוא צריך לשאול את עצמו, "האם היא עובדת את עצמה או את השם. אספר לכם עוד סיפר, חיילת דתיה פנתה אלי לפני כמה זמן ואמרה לי שהיא יודעת מה הדעה שלי על גיוס בנות לצבא. היא סיפרה לי שמבין 60 הבנות שיש ביחידה היא הדתיה היחידה והיא רצתה להראות לי שהיא עושה קידוש השם. היא אמרה 'אני שומרת שבת, עושה קידוש, עושה הבדלה, כולן שואלות שאלות ואני עונה, ממש עושה קידוש השם. מה אתה אומר הרב אולי תשנה את דעתך?'

"אמרתי לה ארבעה דברים", המשיך הרב בסיפורו, "אנחנו מאמינים שריבונו של עולם ברא את העולם, אנחנו מאמינים שיש לו רצון בעולם, אנחנו מאמינים שריבונו של עולם גילה את רצונו בתורה ואנחנו מאמינים שהפירוש של התורה ניתן לחכמי כל הדורות. את רוצה לעשות את רצון השם תשאלי את חכמי הדור מה הם אומרים".

"רוב חכמי ישראל", אמר הרב לוינשטיין לחיילת הדתיה שפנתה אליו, "אוסרים על בנות להתגייס לצבא ויש דעת מיעוט. אם הרב שלך נמצא בדעת מיעוט ואת תמיד שואלת אותו ומתייעצת בכל הנושאים ופנית אליו גם בנושא הגיוס 'קדוש ייאמר לך'. תלמיד חכם הורה היתר נגמר הסיפור. אך אם פסקת לעצמך ונהיית רבנית חשובה בגיל 18 דבר אחד אני אומר לך, את רצון השם יתברך את לא עושה אלא את רצונך. קידוש השם את לא עושה כי זה השם שלו ולא שלך".

לאחר זמן מה הוא ציין, "היא אמרה לי, 'כבוד הרב אני מודה לך על האמת שדיברת. אני פסקתי לעצמי כשהתגייסתי ולא שאלתי אף רב זה לא כ"כ הטריד אותי מה הרב אומר. אבל אני 10 חודשים בצבא והתחזקתי עשיתי חשבון נפש ואני מתחזקת, האם כבוד הרב מוכן להראות לי את דרך לעבוד את השם עכשיו במצב הזה בדיעבד?' . אמרתי לה, קדוש ייאמר לך את נהיית עובדת השם. זאת בחורה ששטפו לה את המוח מגיל צעיר, בלבלו לה את הראש ועקרו ממנה את היראת שמיים".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן