הרב חיים נבון: צריך מפלגה שתדגיש את הזהות היהודית-לאומית

הרב חיים נבון מצפה מהבית היהודי להציג מצע מסודר בנושאי דת ומדינה וסבור שההתחמקות מכך פוגעת במפלגה לטווח הארוך

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 11/02/15 14:39 כב בשבט התשעה

הרב חיים נבון: צריך מפלגה שתדגיש את הזהות היהודית-לאומית
הרב חיים נבון. צילום: מירי צחי, צילום: הרב חיים נבון. צילום: מירי צחי

הרב חיים נבון התייחס היום לנושא ההתחמקות של הבית היהודי מלהציג מצע מסודר בענייני דת ומדינה. "לצערי, דומה שאנשי "הבית היהודי" רואים בסוגיות דת ומדינה רק מלכודת מנדטים. הם לא עוסקים בשאלות הללו. ולכן אני שומע אנשים שאומרים שיצביעו ל"יחד", משום שהבית היהודי מעורפל בשאלות דת ומדינה; ומנגד אני שומע אנשים שאומרים שיצביעו לליכוד או ללפיד, מסיבה זו עצמה. ההבדל בין אלו לאלו הוא שהראשונים דורשים מדיניות מוצהרת נוקשה וחרד"לית והשניים דורשים מדיניות מוצהרת ליברלית. אני מניח שאנשי "הבית היהודי" חוששים בדיוק מהצורך לבחור בין שני הציבורים הללו, ולכן מגמגמים".

הרב נבון נמנע מלומר אם זו טקטיקה פוליטית נבונה בטווח הקצר. אך הוא טוען כי לא נראה שזו אסטרטגיה נבונה לטווח הארוך. "חסרה בישראל מפלגה שתדגיש את הזהות היהודית-לאומית. אפילו הליכוד של בגין לא באמת היה כזה, אף שבגין של הליכוד בהחלט כן. במקום לבחור בין החרדים לליברלים, ובמקום לגמגם ביניהם, הייתי רוצה ש"הבית היהודי" ידגיש את דרך המרכז - מעט כפייה, הרבה יהדות; לא שירותי דת, אלא זהות יהודית", אומר הרב נבון.

הוא הוסיף, כי "יש בישראל ציבור גדול מאוד שרוצה לבחור לא רק בנציגים שיימנעו מלמכור אותו לערבים, אלא באנשים שירצו גם להביא את הזהות היהודית לרשות הרבים. לא בחקיקה דתית ולא בהעצמת שירותי הדת הממלכתיים - הציבור לא אוהב את זה, ובצדק - אלא, למשל, במתן אפשרות בחירה להורים להעצים את התכנים היהודיים בכל מערכות החינוך, בקול ברור וצלול ולא מתנצל בנושא מעמדם של החד-מיניים מזווית יהודית (וקשובה), בחשיבה מחודשת על השבת ומעמדה ברשות הרבים, בעידוד יצירה יהודית בכל התחומים, ועוד".

"לדעתי זה יכול להיות המיינסטרים הבא של החברה הישראלית. אם ירימו לו את הדגל", סיים הרב נבון.