הרב חיים נבון: לא ללמוד מהחרדים את תופעת הגדוילים

"המלכוד הגדול הוא בהגדרה מיהו גדול כיוון שאין כל ממד אובייקטיבי. טיעון הגדוילים לא בא לכבד את גדולי התורה אלא את קטני התורה", אומר הרב חיים נבון

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/01/14 11:26 כט בשבט התשעד

הרב חיים נבון: לא ללמוד מהחרדים את תופעת הגדוילים
הרב חיים נבון. צילום: מרים צחי, צילום: הרב חיים נבון. צילום: מרים צחי

בעוד משבר חמור תוקף את המגזר החרדי שבעקבות פטירתם של הרב אלישיב והרב עובדיה מצאו עצמם ללא 'גדולי תורה', יוצא הרב חיים נבון נגד התופעה שנכנסה גם לציונות הדתית

"יש הרבה דברים שאפשר ללמוד מהחרדים. אבל לא כדאי ללמוד מהם את טיעון ה״גדוילים״, המתפשט לאחרונה גם בציבור הדתי לאומי", כותב הרב בסטטוס בפייסבוק.

לטענותיהם של אלו המצדדים בהליכה אחרי 'גדולים' שונים יש שני חלקים מרכזיים, מסביר הרב נבון. "רק לגדולי הדור מותר לפסוק בתחום X ואין לערער אחר פסיקתם של ה'גדוילים'".

"לא מצאתי בספרות השו״ת של דורות עברו את הטיעון הזה", אומר הרב. "גם הגדולים שבגדולים נימקו את פסיקתם בטיעונים הלכתיים. וכשרבנים קטנים מהם ערערו על הפסיקה, השיבו להם תשובות ענייניות, ולא טענו שגדלותם היא שריון בפני כל דיון ומחלוקת".

"המלכוד האמיתי בטיעון הגדוילים הוא בהגדרה 'מיהו גדול'", הוא מתריע. "כיוון שאין כל מדד אובייקטיבי לשאלה הזו, כל אחד מגדיר לעצמו את הגדוילים שלו, שיתנו גיבוי לדעותיו. למשל: אני בעד סירוב פקודה - הרב שפירא זצ״ל תמך בסירוב פקודה - אבחר בו כגדול הדור הבלעדי - איך אתה מעז לחלוק על גדול הדור?! אבל: אני בעד עלייה להר הבית - הרב שפירא התנגד לכך - טוב, יש עוד רבנים", כותב הרב נבון.

"למעשה, טיעון הגדוילים לא בא לרומם את גדולי התורה, אלא את קטני התורה, המשתמשים בשמם של הגדוילים כאיל ניגוח, במקום ללמוד את חידושיהם כדרכה של תורה", מסכם הרב חיים נבון.