הרב חיים נבון: הקושי של יהודי אתיופיה – לא בגלל רשעות הישראלים

"קשה ליהודי אתיופיה בארץ. אבל צריך להודות על האמת, שעיקר הקושי אינו בגלל רשעות הישראלים, אלא בגלל הקושי המובנה העצום לדלג מחברה שבטית לא מפותחת מבחינה טכנולוגית לחברה מערבית טכנולוגית"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 03/05/15 14:36 יד באייר התשעה

הרב חיים נבון: הקושי של יהודי אתיופיה – לא בגלל רשעות הישראלים
הרב חיים נבון. צילום: מירי צחי, צילום: הרב חיים נבון. צילום: מירי צחי

הרב חיים נבון מתייחס להפגנות בני העדה האתיופית ולטענות על אפליה נגדם. בפוסט בדף הפייסבוק שלו הוא טוען כי ישנה אפליה, אך כל השוואה למהומות השחורים בארה"ב אינן במקומם. "אכן, יש בחברה הישראלית אפליה כנגד יוצאי אתיופיה. ואכן, צריך לבער אותה. אבל ההשראה וההשוואה למהומות השחורים בארה״ב הן נואלות”.

לדבריו, ההשוואה נואלת מכיוון שבמקרה של האחרונים, "האפרו-אמריקנים נחטפו לארה״ב בידי סוחרי עבדים, וכשהגיעו - עונו, הורעבו ושועבדו במשך דורות. יהודי אתיופיה, לעומתם, הוצלו בידי ישראל, שהשקיעה בעלייתם סכומי עתק, וסייעה להם בסל קליטה נדיב. שום מדינה נוצרית לא פתחה שעריה בפני נוצריי אפריקה. רק מדינת היהודים נחפזה להציל משם יהודים (כשם שפתחה שעריה בפני יהודי מרוקו ופולין)”.

"קשה ליהודי אתיופיה בארץ”, הוסיף הרב נבון. "אבל צריך להודות על האמת, שעיקר הקושי אינו בגלל רשעות הישראלים, אלא בגלל הקושי המובנה העצום לדלג מחברה שבטית לא מפותחת מבחינה טכנולוגית לחברה מערבית טכנולוגית”.

"זה מאוד קשה, וכולנו צריכים לעזור יותר, ולמחוק את כל שרידי הגזענות. אבל יש גם הרבה בסיס לאופטימיות. למשל, תראו את המחאה הקולנית והתקיפה של יוצאי אתיופיה. פעם הם לא היו יוזמים מחאה כזאת; עכשיו הם כבר מתנהגים כמו כל הישראלים”.