הרב חיים אמסלם: הליטאיות משתלטת גם על הציונות הדתית

"כשאני קורא את תגובותיהם של חלק מרבני הציונות הדתית אני מבין שרבני החרד"ל הפכו להיות בדיוק כמו הליטאים החרדים האשכנזים הקיצונים", כך אומר הרב אמסלם בתגובה להתנגדות הרבנים לחוק הגיור

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 19/03/14 12:57 יז באדר ב'

הרב חיים אמסלם: הליטאיות משתלטת גם על הציונות הדתית
עם שלם, צילום: עם שלם

"כשאני קורא את תגובותיהם של חלק מרבני הציונות הדתית אני מבין שרבני החרד"ל הפכו להיות בדיוק כמו הליטאים החרדים האשכנזים הקיצונים. האם הם כבר לא מבינים כי המחמיר בגיור מקל בהתבוללות?" כך התבטא היום (ד') הרב חיים אמסלם, יו"ר תנועת 'עם שלם', כנגד פעילותם של קבוצת רבנים מהציונות הדתית הפועלת נגד חוק הגיור.

במספר פוסטים שפרסם הרב חיים אמסלם בעמוד הפייסבוק שלו הוא ביקר את קבוצת רבני הציונות הדתית וטען כי חוק הגיור תואם את פסיקת ההלכה של הרבנים הספרדיים בכל הדורות, "איפה פסיקתם של מרנן ורבנן הרבנים הספרדים החכמים, שפסקו ונהגו לגייר בדרך מקלה על מנת למנוע התבוללות?", שאל והוסיף כי "לא חייבים להיות רפורמים חס ושלום, רק להיות אוטנטיים ולעזוב את הקיצוניות, הדרך החרדית היא הדוחפת את עם ישראל להיהפך ולהיות רפורמים".

בדבריו ציין הרב אמסלם עשרה פוסקי הלכה שלטענתו, על פי פסקי הלכה שפרסמו, ניתן לחזק את חוק הגיור המקל. הרב אמסלם הסביר כי "ישנם כמה כללים מרכזיים שחייבים לקחת בחשבון. האחד הוא מה שהגדיר הרב עובדיה 'אם יש למתגייר ידע סביר ויש סיכוי שיקיים מצוות יש לגיירו'. השני, הגדרת חכמי מרוקו האם יהיה שינוי בערך מעשיה והראשונים? כלומר האם ימשיך לחיות ממש כגוי או שיש תהליך של שינוי והתקרבות לדת. השלישי, והוא חשוב מאוד ומרכזי בהלכה, האם כשנדחה אותו או אותה הם יעזבו את היהודי או היהודיה שחי עמם או ימשיכו לחיות כך בכל מקרה, אם כן מה הרווחנו רק הרחקנו אותם מהיהדות. כמובן שלכל דבר האמור לעיל יש מקורות רבים בהלכה".

אחר התכנסות קבוצת הרבנים מן הציונות הדתית המתנגדים לחוק הגיור ביום חמישי שעבר, הגיב הרב אמסלם ואמר "הערב התכנסו בירושלים רבנים חשובים מהציונות הדתית, להתריע כנגד חוק הגיור המתגלגל, החוק אמור לאפשר לרבני ערים להקים בתי דין לגיור, הם רואים בו סכנה. למעשה הדרך הליטאית חרדית בגיור דחקה את הפסיקה הספרדית בנושא ואת דרכם של הרב עוזיאל והרב עובדיה בהיותו רב ראשי להקל על פי ההלכה". הרב אמסלם טען כי דווקא אותם רבנים "הם אלו שיגרמו שנקבל רבנים רפורמיים וגיור רפורמי שיוכר על ידי המדינה, או גם בלעדיה".