הרב זייני: איך תיתכן כשרות כשהמשגיח והממונים שלו חסרי כל יראת שמים

רב הטכניון לשעבר, הרב אליהו זייני טוען כנגד דברי הרבנות חיפה בכל הנוגע לכשרות העסקים בתוך מתחם הטכניון ומאשים את הרבנות בהתנהלות שאינה תקינה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 05/07/15 23:10 יח בתמוז התשעה

הרב זייני: איך תיתכן כשרות כשהמשגיח והממונים שלו חסרי כל יראת שמים
shutterstock, צילום: shutterstock

נושא הכשרות בטכניון והמאבק בין הרבנות חיפה לבין רב הטכניון בכל הקשור למתן תעודות כשרות לעסקי המזון בתוך מתחם אגודת הסטודנטים עלה לכותרות בשבוע שעבר כאשר באגודת הסטודנטים הודיעו על התנתקות מהרבנות חיפה בכל הקשור לענייני הכשרות.

ברבנות חיפה טענו כי טענות הסטודנטים בדבר תעריפים מוגזמים של משגיחי הכשרות של הרבנות אינן נכונות וכי רב הטכניון לא היה מוכן לפגוש את הרב אברמובסקי כדי לדון עמו בנושא הכשרות ולהגיע עמו להסכמה בנושא.

"כל הפרשה לא התחילה היום, אלא דווקא בהיותי אני משמש כרב הטכניון", אומר ל'כיפה' הרב ד"ר אליהו זייני רב הטכניון עד לפני פחות משנתיים וראש הישיבה הגבוהה וישיבת ההסדר שבחיפה. הוא מסביר את הרקע לסכסוך העכשווי סביב בניין אס"ט, "לפני כחמש שנים פתחה אגודת הסטודנטים מיני-קניון בקמפוס הודות לתרומת נדיב מסוים. בקניון זה נפתחו מסעדות וקיוסקים רבים המשווקים מזון. עד אז השגחת הטכניון במקומות רבים אחרים הופקדה בידי שני משגיחים מלאי יראת שמיים וישרות אנושית למופת, ושניהם על תקן עובדי טכניון. פתיחת הקניון חייבה הוספת משגיח נוסף. במשך 33 שנה שימשתי כרב הטכניון ובתיאום מלא עם שני הרבנים הראשיים של חיפה, מעולם לא העיזה מחלקת הכשרות להתערב בשיקוליי ההלכתיים, כמתבקש על פי דין תורה כלפי רב במקומו, והכל בברכת הרבנים הראשיים לחיפה הרב שאר ישוב הכהן שליט"א והרב ש. שלוש זצ"ל. תעודות כשרות הונפקו אמנם ע"י הרבנות הראשית של חיפה, אך כל הטיפול וכל האחריות היו בידיי ובאחריותי הבלעדיות", אומר הרב זייני.

לטענתו הוא זה שבחר את המשגיח הנוסף (ולא מחלקת הכשרות ולא הטכניון), "ביקשתי ממחלקת הכשרות לאשר בחירה זו, דבר שהיא עשתה בשמחה. אך זו הייתה טעות חיי. לא ידעתי שאיש זה חסר כל יראת שמיים וכל ישרות. הוא בילה את זמנו להאשים אלו או אחרים ממפעילי המזנונים בחילול שבת, בשיווק מוצרים לא כשרים וכדו'. אך כל האשמותיו התבררו כשקריות", מאשים הרב זייני.

הוא מודה כי כבר בשלב ראשוני בכירים בטכניון הזהירו כי המשגיח החדש אינו ישר וכי הוא פועל בדרכים שאינם ראויות, "לצערי לא האמנתי להם, עד שהתגלתה האישיות במערומיה. התלוננתי בפני האחראים על מחלקת הכשרות על התנהגותו הפסולה, ופעם אחר פעם הבטיחו לי שהדבר יבא לידי תיקון, אך לשווא. לקח לי זמן רב להבחין שהם עשו יד אחת עמו וחיפו עליו באמצעות הבטחות שווא".

הרב זייני טוען כי ביקש כבר אז את פיטוריו, אך גם לשווא. "שאלתי אותם איך אתם יכולים להבטיח לעם ישראל כשרות על בסיס איש חסר יראת שמיים?! שום דבר לא עזר, הם יצאו להגנתו בכל מיני אמתלאות. התברר שככל הנראה הייתה מגמה לשים יד על כל השגחת הטכניון. ולא פלא. בהסכמים שנרקמו בין המשגיח בחסות מחלקת הכשרות מאחורי גבי, השיג המשגיח משכורת מופרזת המכבידה על כל מנגנון הכשרות של הטכניון", מאשים רב הטכניון לשעבר.

הוא מטיל גם את האחריות על מצבו הבריאותי של הרב שלוש על בכירים במערכת הכשרות החיפאית, "על כל זה התווספה צרה נוספת. בגלל האשמות, וככל הנראה האשמות שווא נגד הרב הראשי הרב ש. שלוש ז"ל, האשמות שהביאו למותו, ולא ברור אם כמה מן הדמויות הפועלות בעולם הכשרות אינן מעורות בכך, נשללה ממנו הזכות לחלק תעודות כשרות. מצב זה הפך את מחלקת הכשרות לעצמאית לנהוג ככל העולה על רוחה".

"הרב אברמובסקי, רבה של זיכרון יעקב לא טרח - ואף לא הסכים לברר את העניינים איתי - וסמך בעיניים עיוורות על דיווחים חסרי כל בסיס שמקורם מפוקפק ביותר, ומשום כך הוא טוען שהצהרות אגודת אס"ט אינן נכונות, כאשר הן הנכונות ביותר והיחידות האמיתיות באמת. וכל זה מעורר פליאה", מאשים הרב זייני, לטענתו הסכמי הרבנות עם הטכניון, נערכו על ידיו ולא על ידי הרב אברמובסקי, לכן הוא אינו יודע את האמת. "הוא מאשים את אנשי הטכניון באי הבנה בסיסית באריתמטיקה פשוטה, כי המשכורת של המשגיח אף לפי החישוב שהוא עצמו מוסר, לא מצליחה להגיע לשני שליש של מה שהוא מקבל", מטיח הרב זייני.

"לפי כל הידוע לי ולפי כל מה שבדקתי, אין שום בסיס לכל האשמותיו אשר הופיעו בכתבה ב'כיפה' בשבוע שעבר, והן האשמות פוגעניות ללא כל בסיס ראוי והגון", מסכם הרב זייני כשהוא טוען שרמת הכשרות של הטכניון גבוהה אף יותר מזו של הרבנות. עוד הוא מוסיף כי "בעיניי כרב, די בעובדה שהוא סירב לשמוע ממני את השתלשלות הדברים, כדי להוכיח שהוא אינו שופט בצדק את עמיתו, כי היכן שמענו ששופטים מבלי להסכים לשמוע עדים נאמנים?! וטענתו לפיה הוא רוצה כשרות על פי ההלכה, אשאל: היכן ראינו כשרות עפ"י ההלכה כשהמשגיח וחלק מהממונים עליו חסרי כל ישרות וכל יראת שמיים?!".

ברבנות חיפה מסרבים לקבל את התנהלות הטכניון ולאחר התכתבות עם הרבנות הראשית הוטלו קנסות על אגודת הסטודנטים על הצגת תעודת כשרות שאינה של הרבנות, זאת למרות שעל התעודות כתוב במפורש שהן אינן מטעם הרבנות. ברבנות יודעים שפעילות הכשרות העצמאית של הטכניון שמפעיל מטעם רב הטכניון הרב דוקוב, שלושה משגיחים שפועלים בבתי העסק ברחבי הקמפוס יכולה להוות מודל לחיקוי במקומות נוספים בארץ ולפגוע במאבק של הרבנות בכשרות הקהילתית שנמצא בימים אלו בדיונים בבג"צ.

יצוין כי במידה ויעבור חוק ההונאה בכשרות אותו מקדמת ש"ס הוא יאלץ גם את אנשי הטכניון להיכנע שכן החוק אוסר כל מצג כשרות שאינו דרך הרבנות המקומית. בינתיים נראה שאף אחד מהצדדים לא מתכוון להיכנע.