הרב וישליצקי: מקווה שהרמטכל יגלה מנהיגות

בעקבות הפגיעה הצפויה בענף תודעה יהודית אומר הרב אלישע וישליצקי, כי המהלך עלולה לפגוע באחדות בין חיילי צה"ל. ומדגיש כי גם על הציונות הדתית מוטל לנהוג בענווה כדי למנוע את הגזירה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 05/01/16 08:29 כד בטבת התשעו

הרב וישליצקי: מקווה שהרמטכל יגלה מנהיגות
כיפה, צילום: כיפה

"כשמדברים על הקיצוץ בענף תודעה יהודית, הדבר הכי משמעותי שעומד לנגד עיניי זה צה"ל עצמו ואני לא מדבר כנציג של חיל כזה או אחר", אומר ל'כיפה' הרב אלישע וישליצקי.

"זה לא סוד שהסוגיה המוסרית של המלחמה שלנו נגד אויבנו היא סוגיה מתבררת, כלומר, יש הרבה כרזות ואמירות על זכויות אדם, על הומניות ועל רגישות לחי אדם ובעיני זה גרעין חיובי בהחלט, אך כבר אמרו חז"ל כל המרחם על אכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים, אם אני לא עושה את מלאכתי בצורה אמתית ולא נלחם ברשעות ובאכזריות של האויב אני הופך להיות אדם אכזרי בעצמי", מצהיר הרב וישליצקי.

לדבריו בנקודה הזו נכנסת פעולת ענף התודעה יהודית, "ביוזמת הרבנות לומדים את המקורות שלנו שאנו כבר לומדים כבר אלפי שנים ויש בהן איזון, חלקם מצביעים על הצורך להיות רחמנים ביישנים וגומלי חסדים, אך מצד שני לא לגמגם ולא לפקפק בצדקת הדרך שלנו ולכך אין כרגע תחליף".

הרב תוהה על הקמפיין להעברת השליטה בענף לידי חיל החינוך ושואל, "מדוע צריך להוציא את זה מידי הרבנות הצבאית ולהעביר לחיל חינוך? אמנם לכאורה חיל חינוך אמור לחנך, אך כל מי שנמצא בצבא במיוחד בשנים האחרונות רואה שהמפגשים איתם לא פשוטים, ופעמים רבות במקום סימני קריאה יש רק סימני שאלה, זכויות אדם מופנות כלפי צד אחד בלבד, אין את האיזון היהודי לכן החובה עלינו מנקודת מבט צהלית ומערכתית לפעול כדי שתודעה יהודית תישאר בידי הרבנות ותישאר מאוזנת במקורותיה", אומר הרב וישליצקי נחרצות ומזהיר כי "העברת הענף לידי חיל החינוך תפגע ברוח הצה"לית בלכידות של הלוחמים ובמוכנות לעשות מלאכה מוסרית להגן על עם ישראל".

הרב וישליצקי התייחס גם לדיבורים על העברת הענף לידי אגף כוח אדם כפי שפורסם ב'הארץ', "לראש אכ"א אין שום רלוונטיות לנושא וההצעה תמוהה מאד בעיניי כמו גם שיתוף הפעולה הלא מובן עם עיתון הארץ שיוצא כמעט מידי יום עם כתבות בנושא".

לשאלה האם ריבוי הבכירים חובשי הכיפה הוא זה שאולי עורר את החשש מענף תודעה יהודית משיב הרב וישליצקי כי "בהחלט יכול להיות קשר לכך, אך ככל שתהיה לכוחות של בית המדרש והציונות הדתית יותר ענווה ושיתוף פעולה עם גוונים נוספים באומה, כך פחות יפחדו ופחות ירגישו תחושת איום מהציונות הדתית".

למרות החששות הרב וישליצקי אופטימי, "אני לא בטוח באופן סופי שיעבירו את הענף וזה תלוי בעמדתו של הרמטכ"ל ואני מקווה שהוא יגלה מנהיגות".

בניגוד לקולות שנשמעים בקרב בכירים בציונות הדתית שקוראים להילחם על נושא ענף התודעה היהודית בצה"ל סבור הרב וישליצקי כי אין צורך להיאבק על הנושא בצורה של מלחמה, "לא צריך להילחם" הוא אומר נחרצות ומוסיף, "אמנם אני לא איש ציבור אך הייתי מצפה שאנשים שנמצאים בצמתים שונים יפעלו ככל שהם יכולים בדרך של פתיחת הלבבות ולא חלילה על ידי לחץ, קטרוגים ומחאות. צריך להתרכז בתוכן ובתוכן החיובי", מצהיר הרב וישליצקי.

"אני מאמין שהנפשות הפועלות ובמיוחד הרמטכ"ל, הן נפשות ערכיות והתחושה שלי שהוא קשוב לנושא הרוח הצה"לית ולכן אני חושב שצריך לעשות מאמץ כדי להגיע ללב פנימה ולא להפעיל לחצים חיצוניים", מסכם הרב וישליצקי.