הרב הראשי לאו: העירוב בחדרה פסול

לאחר גל של שמועות ובדיקות של העירוב בעיר חדרה, הכריע הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, כי העירוב פסול ויש לתקנו. עלות התיקון- כרבע מליון שקלים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 25/11/15 11:19 יג בכסלו התשעו

הרב הראשי לאו: העירוב בחדרה פסול

עכשיו זה רשמי. לאחר גל של שמועות שהתרוצצו בתקופה האחרונה הכריע הרב דוד לאו, הרב הראשי לישראל ונשיא הרבנות הראשית, במכתב ששיגר לרבני העיר חדרה, שהעירוב בעיר חדרה אינו תקין ויש לפעול באופן מיידי כדי לתקנו, כך דווח ב'ידיעות חדרה'.

המשמעות ההלכתית של קביעה זו, כי לא ניתן עד להשלמת התיקון להוציא מאומה מהבית במהלך השבת. בתוך האיסור נכללים מפתחות הבית, עגלת תינוק (עם התינוק ובלעדיה) במקרה ועדיין הוא אינו יודע ללכת בעזרת מבוגר וכדומה.

במכתבו הבהיר הרב לאו כי לאחר שהנושא הובא לשולחנו, ולאחר בדיקה שנערכה על ידי חברי ועדת העירובין של מועצת הרבנות הראשית לישראל, יש לפעול בשני מישורים באשר לעירוב: במסגרת המישור הראשון והמיידי - יש לתקן את כל התקלות שנמצאו, כדי לאפשר שמירת שבת כהלכתה - פעולה שעלותה מוערכת ברבע מיליון שקל. במישור השני - ארוך הטווח, מציע הרב להכין תוכנית לבניית מערכת עירובין חדשה, שתענה על התפתחות העיר ותפתור בעיות עתידיות.

לפי ממצאי הדו"ח, בשטח הנבדק נמצא שיעור גבוה של בעיות במרכיביו של העירוב בחדרה, כגדרות חצרות, גדרות שטחים חקלאיים עמודי חשמל, טלפון וכו'. "בתחום גדרות נמצאו פגמים בעלי משמעות הלכתית. גם בתחום העמודים נמצאו פגמים בכבלי החשמל והטלפון, בחלקם כבלים שנמצאו מנותקים וחסרה רציפות. כמו כן, בגלל פגעי מזג האוויר, נהרסו סחף המים הסיט גדרות הצידה", כתב הרב לאו.

העתק ממכתב זה והמלצותיו נשלחו גם לממונה על המועצה הדתית, עו"ד יאיר גבאי, שכעת ייאלץ לאתר את התקציב לשם תכנון וביצוע ההמלצות. מדובר במשימה לא קלה, שכן המועצה הדתית נמצאת בהליך הבראה מזה מספר שנים ובמקביל קוצץ תקציבה אשתקד.

יאיר גבאי, העומד בראש המועצה הדתית מטעם משרד הדתות עמו שוחחנו כבר לפני כשבועיים על נושא העירוב כאשר המועצה עדיין המתינה להכרעת הרבנות הראשית, אמר לאחר קבלת המכתב כי בכוונת המועצה לבצע את ההמלצות בשני שלבים. "את התיקונים הדחופים נבצע בהתאם למכרז שפרסמנו, ולשם כך ניאות הרב ביטון (רבה של חדרה נ.ל) לגשת עימי לראש העיר ולבקשו לסייע תקציבית בעבודות המיידיות" שכאמור יגיעו לכרבע מיליון שקל. "באשר לתכנון תוכנית חדשה לעירוב, זה כבר דורש תקציב מאסיבי יותר. כשיגיע תקציב שכזה, נבצע את העבודות", הבטיח גבאי.

מעירית חדרה נמסר: "עיריית חדרה מעבירה מדי שנה כ-3.5 מיליון שקלים למועצה הדתית, וזאת על פי חוק. נושא העירוב הוא תחת אחריותה הבלעדית של המועצה הדתית. ראוי לציין, כי המשנה לראש העירייה, מר בועז ביטון, פנה למשרד הדתות דוד אזולאי והאחרון הבטיח כי בשנת 2016 הוא יעביר סיוע מיוחד למועצה הדתית לצורך ביצוע העירוב מחדש".