הרב הראשי לאו: ההצעה לרב ראשי אחד תפגע בשירותי הדת וביהדות

בישיבה שקיימה מועצת הרבנות הראשית, תקף הרב דוד לאו את מהלך החקיקה של בנט ולבני, לפיו בישראל יכהן רק רב ראשי אחד: "אין כל הצדקה למהלך מפני שאין חפיפה בין שני התפקידים"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 02/12/13 15:25 כט בכסלו התשעד

הרב הראשי לאו: ההצעה לרב ראשי אחד תפגע בשירותי הדת וביהדות

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, מותח היום (ב‘) ביקורת על מהלך החקיקה שמובילים השר נפתלי בנט יחד עם השרה ציפי לבני, לפיו בראש הרבנות הראשית בישראל יעמוד רב ראשי אחד בלבד.

בדיון שקיימה היום מועצת הרבנות הראשית לישראל, אמר הרב לאו כי ”אין חפיפה בין עבודתם של שני הרבנים והאבחנה ביניהם אינה מתמצה בהנהגת האשכנזים והספרדים“. הוא ציין כי ”יש אבחנה מאוד ברורה: אחד מכהן כנשיא בית הדין הרבני הגדול, השני מכהן כנשיא מועצת הרבנות הראשית - ברוטציה ביניהם“.

”על מנת לנהל את שירותי הדת בצורה הטובה ביותר, חובה שבראש שתי המערכות הללו יעמדו רבנים במעמד שווה, כבימי התנאים שמעיה ואבטליון. העומס של שני הרבנים המכהנים רב גם כך, ואין כל הצדקה למהלך, שבסופו של דבר יפגע בשירותי הדת וביהדות“, הוסיף הרב לאו. במועצה הוסיפו ועמדו על כך שבניגוד לראשי מערכות ציבוריות אחרות במדינה, לרבנים הראשיים אין סגנים.

בהחלטתה קבעה המועצה: "ראוי לה למדינת ישראל שבראשה יעמדו שני רבנים ראשיים, כשהאחד מהם אחראי על הצד המשפטי - נשיא בה"ד הרבני הגדול; והשני אחראי על מועצת הרבנות הראשית ויישום החלטותיה". המועצה הביעה התנגדות נחרצת גם להצעת החוק לפיה בערים יכהנו רב אחד בלבד. במועצה עמדו על כך שההצעה מתיימרת לחוקק למפרע, באופן שעלול לקטוע את כהונותיהם של רבנים מכהנים, והדבר לא ראוי.

בעקבות גל החקיקה בענייני דת ומדינה המתקיים בחודשיים האחרונים, החליטה המועצה לקיים פגישה דחופה בין הרבנים הראשיים וחברי מועצת הרבנות לבין ראש הממשלה, שבה יובהר כי יש לאפשר לרבנות הראשית להשמיע את עמדותיה בנושאי דת ומדינה, ועל הממשלה והכנסת להתחשב בה. המועצה החליטה עוד להקים צוות היגוי מטעם הרבנות הראשית לישראל שיתאם עם חברי הכנסת את כל הנושאים העולים לדיון בענייני דת ומדינה, ויעמוד על כך שבהחלטות לא יתקבלו ללא תיאום עם מועצת הרבנות הראשית.

בתוך כך, דנה המועצה בהתפתחויות הקשורות בהחלטה לפתוח את אזורי הרישום לנישואין. בפני המועצה הופיעו נציגי חבר המועצות הדתיות, אשר הציגו קשיים חמורים ברישום הנישואין ובאחידות הנהלים בנושא מאז עבר החוק. חברי מועצת הרבנות הראשית עמדו על כך שכל עוד לא הושלמה מערכת המחשוב לרישום נישואין, ולא הוטמעה המערכת המסונכרנת אצל כל רושמי הנישואין, אין אפשרות למצות את הליך בירור היהדות וקיימת סכנה של ריבוי נישואין והתבוללות. הרבנים עמדו על כך שסגן שר הדתות, הרב אלי בן דהן, יקיים את התחייבותו בפני המועצה כי לא יאופשר לבני זוג להירשם אלא במקום מגוריהם ובכפוף לתעודת רווקות, וזאת עד להשלמת הטמעת המערכת הממוחשבת.