הרב הדנה לכיפה: ההפגנה לגיטימית, אך הדברים יצאו מפרופורציה

הרב הראשי של קהילת יהודי אתיופיה מדגיש כי יש צדק בקיום הפגנות האתיופים וקורא לרשויות ולמנהיגי המדינה והקהילה לעשות הכל כדי לדאוג לשוויון ולאחווה בין המגזרים השונים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 04/05/15 12:50 טו באייר התשעה

הרב הדנה לכיפה: ההפגנה לגיטימית, אך הדברים יצאו מפרופורציה
אילוסטרציה: פלאש 90, Hadas Parush, צילום: אילוסטרציה: פלאש 90, Hadas Parush

"המחאה וההתרגשות לגיטימיים וצודקים, אך הדברים יצאו מפרופורציה ושליטה", אומר בראיון ל"כיפה" הרב יוסף הדנה, הרב הראשי של קהילת יהודי אתיופיה בהתייחסו להפגנה אמש (ב') בכיכר רבין בה התפתחו מהומות בין בני הקהילה לשוטרים. לדבריו, “המארגנים לא חשבו שהדברים יגיעו למצב כזה, אבל יש אנשים שהיו מאוד טעונים והתפרקו".

"התקיפה של החייל הייתה הקש ששבר את גב הגמל", אומר הרב הדנה. “אומנם יש מקומות מסודרים והרשויות מספקות שירותים, אבל יש גם מקומות בהן הכל מוזנח והנוער מסתובב ברחובות. אי אפשר להאשים את הנוער בבעיות. הבעיה יותר עמוקה והמשטרה צריכה לתת את הדעת על הבעיות הללו".

בדבריו הוא קורא למשטרה לגלות הבנה כלפי בני הקהילה מתוך הבנה לקשיים אותם הם חווים. “השוטרים צריכים להבין את הנוער וצריכים לפעול ברגישות כשמטפלים בהם. כמובן, לא כל השוטרים אשמים וצריך גם להבין את זה".

לדברי הרב הדנה בני הקהילה אינם מעוניינים בהמשך ההפגנות, אך הם מצפים שיפעלו על מנת לתקן את המעוות. “השאלה הגדולה היא איך הממסד יטפל בתלונות ובדרישות של הקהילה בעקבות ההפגנה אתמול. ברוך השם האתיופים מטבעם הם אנשים מאוד עדינים, אבל הנוער שגדל כאן, שלמד כאן וששירת בצבא הוא כמו כל ילדי ישראל ולפעמים, בלי לשים לב, נגררים למקומות בהם לא היו רוצים להיות".

הרב הדנה קורא לבני הקהילה גם להבין את המורכבות שבמצב, ולנסות לפעול על מנת להשתלב בתוך החברה הישראלית. “הקהילה צריכה להשתדל להשתלב, להתקדם, ובעיקר להיות עם הרבה סבלנות. בנוסף, המנהיגות הארצית צריכה לשתף פעולה יחד ולשפר את המצב".

"השוטרים הם האחים שלנו וכולנו בני עם אחד", אומר הרב הדנה. “יש תגרות ואי הבנות אבל אין ויכוח עמוק חס ושלום. באנו לחיות במדינה הזו ואין לנו מדינה אחרת. כבר בילדותי אמרו לי אבותי שאנו לא שייכים לאתיופיה, שאנו בדרך לירושלים. העם הוא עמנו, הארץ ארצנו ואנו חלק מעם ישראל. אנחנו שייכים לכאן ואסור שמישהו יחשוב כאילו אנחנו לא שייכים. אני מבין שיש בעיות, לא רק עם האתיופים. יש גם בעיות בתוך המשפחה, יש אי הבנות, אבל צריך סבלנות כדי לשמר את הארץ הזו. אסור לחכות שהכל יתפוצץ כמו שהתרחש, ולטפל בבעיות. כולנו צריכים להיות שווים גם בחובות וגם בזכויות".