הרב דרורי לכיפה: כל הרבנים מסכימים על השורה התחתונה בגיור

רבה של קרית שמונה וחבר ועדת ההיגוי בראיון ל'כיפה' על דבריו של הרב הראשי וביקורתו על הרב שטרן והרב סתיו

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 19/02/15 11:32 ל בשבט התשעה

הרב דרורי לכיפה: כל הרבנים מסכימים על השורה התחתונה בגיור

הרב צפניה דרורי, רב העיר קריית שמונה, החבר בוועדת ההיגוי של חוק הגיור התייחס בשיחה עם 'כיפה' לדבריו של הרב הראשי הרב יוסף שביקר בחריפות את הרב שטרן והרב סתיו בנוגע לחוק הגיור והסביר כי הרב סתיו אמר את הדברים בסיטואציה שלא הייתה למעשה אלא בשיח במכון לדמוקרטיה, אך בפועל להלכה גם הרב סתיו וגם הרב שטרן מסכימים עם דעתו העקרונית של הרב יוסף.

בהקלטה שהתפרסמה אתמול ביקר הרב יוסף בחריפות את הרב שטרן במהלך שיעור שמסר: "נפגשתי עם הרב הראשי של ירושלים, מה הוא אומר לי? 'לא צריכים לקיים את התורה, הגרים, ולקבל את כל השבת. צריכים לשמור את השבת במידה מסוימת'. מה הפירוש? לעשות קידוש ואחר כך ללכת לשחק כדורגל וללכת לים, העיקר שיעשה קידוש. אמרתי לו 'מאיפה כבודו ממציא את זה?', הוא רב ראשי של ירושלים, הוא רב שלהם, מאיפה אתה ממציא את זה? לא צריך לקיים את כל השבת כולה? את כל המצוות כולן? איפה זה כתוב, קבלת מצוות זה חלק מעיקרי היהדות, מאיפה אתה ממציא?" ממשיך הרב יוסף בדבריו, "הוא אמר 'שיהיה מסורתי, זו הכוונה. שיהיה מסורתי', אתה מגלה פנים בתורה שלא כהלכה", קבע הרב יוסף.

"הרב שטרן לא אמר דבר כזה" אומר הרב דרורי נחרצות, "דבריו של הרב יוסף ידועים לי, אך הדברים שצוטטו משמו אינם מדויקים בהקשרם. ועדת ההיגוי רואה עין בעין עם הרב הראשי שקבלת המצוות צריכה להיות על פי ההלכה ומתוך אהבת הגר וקבלתו בחיבה ועל זה מסכים אתנו גם הרב יוסף", אומר הרב דרורי.

הרב יוסף תקף בשיעורו גם את הרב דוד סתיו: "נפגשתי עם איזה רב עיר אחד, שלהם, הרב סתיו קוראים לו. אמרתי לו 'אתה רוצה לגייר את כל הילדים האלו?', הוא אמר לי 'לא את כולם, בשלב הראשון אני רוצה לגייר 20 אלף', למה אתה רוצה לגייר אותם? 'זה זכות שלהם, ילדים קטנים שיהיו ילדים, אפילו אם אחרי זה הוא יהיה רשע - יהיה לו גן עדן, יהיה לו עולם הבא, יכנס לגיהנום כמה זמן ואחר כך יכנס לגן עדן, אז זה זכות בשבילו, כשאתה יודע מראש שאביו ואמו הולכים לכנסייה וברור שהם מחללים שבת ואוכלים חזיר איזו זכות זו בשבילו?", תמה הרב יוסף.

לשאלה מה דעתו ההלכתית במקרה בו מצהיר הגר שישמור תורה ומצוות אך אי אפשר לדעת בבירור האם הוא אכן יקיים את דבריו, אומר הרב דרורי שלא ניתן לדעת דברים כאלו בבירור, "העיקרון הוא שצריך לשער האם עומד בפנינו אדם שמאמין ביהדות ורוצה להתחבר אליה בכל ליבו. זה הדבר שאני חושב וגם הרב הראשי חושב וגם הלל הזקן חשב כך כשגייר אחד שאמר הריני מתגייר בתנאי שאהיה כהן גדול כי הבין שהוא יהיה בסוף יהודי טוב וזה מה שכולם רוצים, שיהיו יהודים טובים ואני מודיע לך שגם הרב סתיו רוצה...", מסיים הרב דרורי בחיוך.