הרב דרוקמן: "עוזרי הרב יוסף עשו לי תרגיל"

הרב דרוקמן שביקש בשעתו לפשר בין הרבנות הראשית להצעת החוק של אלעזר שטרן בכנסת הקודמת, הציג בפני הרב יוסף הצעת פשרה מרוככת, שלמרות ההבטחות נדחתה לבסוף

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 04/03/16 10:21 כד באדר א'

הרב דרוקמן: "עוזרי הרב יוסף עשו לי תרגיל"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

חצי שנה אחרי שבוטלה רפורמת הגיור, נרשמת במערך הגיור ירידה דרמטית בכמות המתגיירים. לפי הנתונים, שעוד לא סוכמו באופן סופי, בשנת 2014 עמד מספר המתגיירים על כ־4,000 בני אדם, ובשנת 2015 נרשמה ירידה לכ־3,600 בלבד, כעשרה אחוזים. כך פורסם הבוקר בעיתון 'ישראל היום'.

לדברי גורם בכיר במערך הגיור, הגורמים לירידה הם הרעש התקשורתי והמאבקים סביב חוקי הגיור השונים. "אין בעיה בגיור. כמעט כל מי שמתחיל את התהליך ומשלים שנה אחת של לימודים יעבור את הגיור בהצלחה", אומר הגורם לעיתון, "הבעיה היא שאנשים לא באים. בכל פעם שסוגיית הגיור עלתה לדיון הציגו אותנו כמי שמחמירים, שממררים לאנשים את החיים ואנשים פוחדים לבוא. זה פשוט לא נכון".

הנתונים הללו באים על רקע גילוי של הרב חיים דרוקמן על "תרגיל מסריח" שעשו לו אנשי לשכת הרב הראשי הספרדי, יצחק יוסף. זה היה בשיאה של המהומה סביב חוק הגיור בממשלה הקודמת, לקואליציה היו שותפים לבני, לפיד ובנט, שביקשו לחוקק את חוק הגיור של אלעזר שטרן שנועד להקל מאוד את תהליך הגיור, אך הצד החרדי וגם לא מעט רבנים מהציונות הדתית התנגדו לו.

הרב חיים דרוקמן, שביקש לפשר בין הצדדים, ניסח הצעת מחליטים שהובאה לממשלה לפיה חלק מהתהליך המצוין בחוק יישמר, אך לרבנות הראשית תהיה המילה האחרונה בחתימת הגיורים. כמו כן, על פי ההצעה תוקם ועדת רבנים שתפקח על התהליך.

הרב דרוקמן חושף כעת כי בלשכתו של הרב יצחק יוסף עשו לו "תרגיל": "חוק שטרן היה חוק גרוע. אני הצעתי אז שבמקום החוק תהיה החלטת ממשלה שתתבסס על הקיים, ויימשך הגיור על פי הרבנות הראשית לישראל. רציתי שתהיה הסכמה גם של הצד החרדי, ונפגשתי עם הרב יצחק יוסף. היתה לנו הבנה שאם ההצעה שלי עומדת מול החוק של שטרן - ודאי שעדיף לקבל את היוזמה שלי".

אלא שאחרי שהרב דרוקמן יצא מביתו של הרב יצחק יוסף, העוזר של יוסף התקשר אליו ואמר שהרב רוצה להביא לו מכתב. "התקשר בחור בשם דוד עמר, ואמר שאני לא צריך לעלות ושיורידו לי את המכתב. ובמכתב היה כתוב שהוא לא מסכים לפשרה. הוא החליט ההפך לגמרי ממה שדיברנו בפגישה. זה לא הגון".

במכתב, שתוכנו פורסם באתרים החרדיים, כתב הרב יוסף: "אין שום אפשרות של תמיכה מצד הרבנות בהחלטת הממשלה בעניין הגיור, אף שהיא פחות חמורה מחוק הגיור, אבל בשום אופן אינה מספקת, וכבר אמרתי לראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחתנו השבוע 'שזו נבלה וזו טרפה'".

מלשכת הרב יצחק יוסף נמסר בתגובה: "הרב מוקיר ומעריך את כבוד הרב חיים דרוקמן ונפגש עימו מעת לעת. כבוד הראשון לציון מסר בזמנו אישית לרב דרוקמן מכתב בכתב ידו, המבטא את עמדתו בנושא הגיור. מהמכתב עולה כי העובדות המתוארות אינן נכונות".