הרב דרוקמן: גם הרבנים הראשיים מבינים שהצעת הבית היהודי בנושא הגיור היא הרע במיעוטו

רגע לפני אישור חוק הגיור כהצעת מחליטים בממשלה, מתייחס הרב דרוקמן בראיון ל'כיפה' לפשרת הבית היהודי בנושא חוק הגיור. על ההתנגדות בקרב החרד"ל לחוק הוא אומר: "המתנגדים לא יודעים למה הם מתנגדים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/11/14 11:57 ט בחשון התשעה

הרב דרוקמן: גם הרבנים הראשיים מבינים שהצעת הבית היהודי בנושא הגיור היא הרע במיעוטו
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"אחרי שהחלטת הממשלה בנושא הגיור תעבור, על חוק הגיור שאמור לעבור ביום שני בכנסת להיגנז. זהו חוק גרוע. צריך לקבל במציאות הקיימת את פשרת הבית היהודי, מכיוון שלא קיימים בה האלמנטיים השליליים שקיימים בחוק הגיור", כך אומר הרב חיים דרוקמן, שהוביל את הצעת המחליטים, הפשרה בנושא חוק הגיור של הבית היהודי, רגע לפני אישורה בישיבת הממשלה היום (א') בראיון ל'כיפה'.

כזכור, היום (א') אמורה הממשלה לאשר את פשרת הבית היהודי בנושא הגיור. על פי הפשרה, רבני הערים יוכלו להקים בתי דין לגיור, וכגורם מאזן תקום ועדה בראשות רבנים בכירים בציונות הדתית לפקח על הנושא.

להסבר על הצעת המחליטים (החלטת הממשלה)

"גם שני הרבנים הראשיים, שמתנגדים באופן טוטלי לחוק הגיור כפי שכולם מתנגדים לו, מבינים שהצעת הממשלה היא הרע במיעוטו", אומר הרב דרוקמן. “במציאות הקיימת זה מה שצריך לעשות. אומנם באופן פומבי הרבנים הראשיים מתנגדים גם להצעת המחליטים כך גם הם מבינים שעדיפה ההצעה הזו מחוק הגיור".

הרב דרוקמן מסביר כי למרות השם שיצא לפשרת הבית היהודי, על רקע חוק הגיור, לא מדובר במהלך פרוץ לחלוטין. “לא מדובר ב'איש הישר בעיניו יעשה' כפי שזה בחוק. המגיירים יגיירו בעזרת קריטריונים אותם יחליטו וועדת הרבנים, המכונה 'ועדת ההיגוי'. לא כל אחד יקים בית דין. הכל כתוב. רגע לאחר החוק תתכנס וועדת ההיגוי ותקבע כללים על בסיס כללי הגיור הקיימים, בהתאמה לחוק החדש. רק לאחר מכן יקימו בתי דין לגיור".

עוד מסביר הרב דרוקמן כי למרות שהוא הוביל את הפשרה, יש לו בעיה עם דבר אחד שלא מופיע בהצעה: “הדבר שמפריע לי בהחלטת הממשלה היא שהרבנות הראשית לישראל לא נזכרת במפורש. אך עם זאת, היחיד שיוכל לחתום על תעודת הגיור הוא הרב הראשי לישראל. לא יהיה אף אחד אחר שיוכל לחתום על התעודות".

הרב דרוקמן זועם על ההתנגדות המסיבית לחוק מצד גורמים המזוהים עם הזרם החרדי דתי (חרד"ל) בציונות הדתית. לדבריו, “אני חושב שחלק גדול מהמתנגדים לא יודעים למה הם מתנגדים. הם מתבלבלים עם חוק הגיור, הם לא ראו את ההבדלים ועושים 'עליהום' בלי לדעת מה הם אומרים, כך למשל, בהצעת המחליטים אין זכר לרפורמים, בעוד בחוק הגיור יש מהלכים להסדרת מעמדם בישראל. יש כאלו שמתנגדים, כמו למשל הרב יצחק יוסף, שהסביר למה הוא מתנגד. אני יכול להבין את ההתנגדות שלו אבל גם הוא סובר שבמציאות הקיימת הצעת הממשלה היא הרע במיעוטו".

בסיום השיחה, מסביר הרב דרוקמן את התועלת שבפשרת הבית היהודי. “זה יכול להביא להתעוררות לעניין הגיור במצד העולים. הגיור הוא אותו תהליך, ולא מדובר על תהליך אחר מאשר גיור על פי ההלכה. זה לא סוגר את בתי הדין הקיימים שפועלים מטעם הרבנות הראשית. התקווה היא שהעובדה שיש התחדשות תעורר עולים להתגייר".