הרב דוד לאו בפגישה עם האפיפיור: מטרים ספורים מכאן נרצחו עשרות בפשעי דת

האפיפיור פרנציסקוס נפגש עם הרבנים הראשיים, עם שר הדתות נפתלי בנט ועם סגנו הרב אלי בן דהן. ביד ושם נשא האפיפיור תפילה. הרב דוד לאו: "מקווה שתצא מכאן קריאה של שלום לכל העולם"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 26/05/14 11:37 כו באייר התשעד

הרב דוד לאו בפגישה עם האפיפיור: מטרים ספורים מכאן נרצחו עשרות בפשעי דת
giulio napolitano / Shutterstock.com, צילום: giulio napolitano / Shutterstock.com

האפיפיור פרנציסקוס נפגש עם הרבנים הראשיים, הרב דוד לאו והראשון לציון הרב יצחק יוסף בבית הכנסת הגדול 'היכל שלמה' בירושלים, יחד עם שר הדתות נפתלי בנט, סגן שר הדתות סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן ובכירים נוספים. בין היתר הגיע למקום הרב ישראל מאיר לאו וחברי מועצת הרבנות הראשית.

הרב דוד לאו אמר בפתיחת הפגישה לאפיפיור "צריך להדגיש את הערכים המשותפים לכל הדתות של ידידות. אני מקווה שתצא מכאן קריאה של שלום לכל העולם".

עוד ביקש הרב הראשי כי כמחווה הומניטרית יפגוש האפיפיור ילד נוצרי חולה שביקש להיפגש עם האדם הבכיר בעולם הנוצרי.

אנשי היכל שלמה הגישו מתנה לאפיפיור מהסכם השלום בין ישראל למצרים, שי נוסף למתנות הרבות שמקבל האפיפיור בישראל.

הרב יצחק יוסף נשא דברים אף הוא ואמר: "אני מברך את הדברים שאמר האפיפיור על דבריו נגד הטרור. צריך תמיד שהכנסייה תגנה תמיד פעולות של טרור ופשע. העם היהודי שוחר שלום אבל רוצים שלום אמיתי וקבוע. לא שלום עראי. לכן הגינוי של האפיפיור הינו נדבך חשוב לשלום בארץ הקודש. אני משבח אותו על דבריו על השואה, כששאל איפה האדם. לא שואלים איפה הקב"ה אלא איפה האדם. התשובה היא שכשיש בין אדם למקום יש בין אדם לחברו. אני מברך את כבוד האפיפיור ברוך הבא לירושלים ארץ הקודש. ברוך בואך לשלום.

הרב דוד לאו נאם אף הוא ודיבר על ערך החיים. "כל בני אנוש שואפי חיים. גם המצוות החשובות ביותר נדחות לעיתים בפני חיים. מטרים ספורים מכאן בסבארו וקפה מומנט נרצחו עשרות, בלי קשר לעובדה שהיו נוצרים או יהודים. החיים נפגעו, כשבשם הדת פושעים בפשעי שנאה, בפגיעה בבתי קברות ובפגיעה בחיי אדם.

"אני רואה בך האפיפיור כשותף למאמץ למנוע פשעים אלו ולחנך לסובלנות, לאהבת אדם", אמר הרב לאו. "אני מבקש ממך להיות שותף לקריאה למנהיגי דתות שיתנו יד לומר שאין רצח ואין שנאה בשם הדף. קריאה שכולנו נהיה שותפים לה. ישנו בישראל חופש דת. במשך 19 שנים לא יכלו להגיע יהודים לירושלים המזרחית. ראית היום איך בירושלים יש חופש דת, יכולים יהודים, נוצרים ומוסלמים לנהוג כאמונתם. מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם שמממנת בתי דין שרעיים כי אכפת לנו מכולם. נדע כולנו לחזק את מדינת ישראל, את יהודי העולם נגד פשעי שנאה ונתפלל לימים טובים בהם לא ישא גוי אל גוי חרב".

האפיפיור אמר בדבריו שהוא מודה על קבלת הפנים החמה "חלקתי עם יהודים רגעים רוחניים משותפים. בחודשים הראשונים לכהונתי כאפיפיור נפגשתי עם יהודים רבים. הדבר מעיד על רצון הדדי להכיר איש את רעהו. להקים גשרים של אחווה. אני משוכנע שמה שיתרחש בעשורים הקרובים ביחסים בין היהודים לקתולים הינו נס אמיתי".

"ללא מחויבותם של אנשים אמיצים רבים מתת אל זו לא יכלה להתרחש. דו השיח בין הרבנות הראשית לוועדת הכס הקדוש. היהודים והנוצרים צריכים לקיים חשבון נפש ולשאול את עצמנו על המשמעות הרוחנית של הכתר שעומד מעל שנינו ועל הקשיים שלצערנו ידעה ההיסטוריה. אנחנו צריכים כקתולים להרהר במשמעות הקשרים והשורשים שלנו עם היהודים", אמר האפיפיור. "יחדיו אנו יכולים להתנגד לכל סוגי האנטישמיות והאפליה", הוסיף.

האפיפיור ממשיך היום (ב') במסעו בישראל והבוקר הגיע לכותל המערבי. בשמונה בבוקר התייצב האפיפיור בהר הבית וקרא "לעבוד יחד למען צדק ושלום". לאחר מכן ירד פרנציסקוס לכותל המערבי בליווי רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ, טמן פתק במקום ונשא תפילה. בהמשך הבוקר הגיע האפיפיור לביקור לא מתוכנן באנדרטה לנפגעי הטרור ולאחר מכן הגיע ליד ושם, שם נשא תפילה ואמר "לעולם לא, ה', לעולם לא עוד".