הרב ברוך אפרתי: חלק מהציונות הדתית מנסים לעשות אידיאליזציה לחטא

הרב אפרתי טוען כי בשנתיים האחרונות יש ניסיון לבנות זהות דתית לאומית שבמרכזו האדם ולא האל. "ישנו ציבור המתעצם בו המושג דתי אינו חופף למושגים ירא שמים ומקפיד במצוות

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 30/03/14 09:25 כח באדר ב'

הרב ברוך אפרתי: חלק מהציונות הדתית מנסים לעשות אידיאליזציה לחטא

בתשובה לשאלה מדוע חזר 'טרנד הריקודים המעורבים' לחתונות הדתיות לאומיות, תקף הרב ברוך אפרתי את הליברלים בציונות הדתית והאשים אותם במעט פחות מרפורמיות. "בשנתיים האחרונות חזרה המגמה השלילית (של ריקודים מעורבים ח"ג) לשאת ראש. אלא שבניגוד לעבר, התופעה אינה מסתכמת בחולשת ההמון, אלא ישנו ניסיון לעשות אידיאליזציה של החטא", כתב הרב בשו"ת באתר מורשת.

"ישנו ניסיון לבנות זהות דתית לאומית שאינה יונקת מהמחוייבות לשולחן ערוך, אלא מהמחוייבות למה שהאדם מרגיש ולמה שהוא מתחבר, ותו לא. האדם במרכז ולא אלהיו. וזאת לא רק בפי חלק מהציבור אלא גם בפי חלק מאנשי הרוח שלו", האשים הרב אפרתי.

"לא סוד הוא שאנו מצויים במאבק תרבותי בתוככי הציונות הדתית, ישנה מגמה לנאמנות לקודש וישנה מגמה הפוכה", התייחס הרב לשאלה בדבר הריקודים המעורבים בחתונות ציוניות דתיות. "מה שאתה מתאר היה מאד מקובל בדור שעבר, כך נהגו בבני עקיבא במקומות רבים. החולשה ביראת שמיים הייתה דבר ידוע בחלקים נרחבים בתנועת המזרחי, אולם מאז המהפכה שעשו תלמידי הרב זצ"ל - הרצי"ה בישיבות הגבוהות והרב נריה בישיבות התיכוניות ובאולפנות - החלק להתחזק המגמה התורנית עד שהגענו ב"ה למציאות בה מי שרוקד יד ביד עם נשים נחשב יוצא דופן", ממשיך הרב.

"עתה, ישנו ציבור המתעצם והולך שבו המושג 'דתי' אינו חופף למושגים 'ירא השם' ו'מקפיד במצוות'. כל אחד יבחר במה הוא דתי, ובמה הוא חולק על התורה והוא מגדיר עצמו בכך כדתי לכתחילה", תוקף הרב.

"המציאות הזו אינה הליכה אחור, אלא מדריגה נוספת בבירור הזהות הישראלית, האם אנו אנשים פרטיים עם דת אינדוודואלית שיסודה יצירה אנושית, או שאנו אומה אלהית שיסודה גילוי שכינה, שכינה המופיעה בכל חיינו ללא שיור, בחול ובקודש", הוא מסביר. "בכל התקדמות של בירור זהותנו, יש התגברות של הצדדים השליליים במציאות כפי המבואר בכתבי הגר''א והאר''י, ובכללם תופעת הפריצה בצניעות המגזרית, הורדת כיסויי ראש בנשים וכד'".

עם זאת טוען הרב אפרתי כי "רוב הנוער והמבוגרים בציונות הדתית מחוייבים לשו''ע, מתלבשים בצניעות ומתפללים בכל יום, עם רצון טוב. הדף היומי נפוץ בקרב הציבור כולו, והישיבות שלנו מלאות ושוקקות עמל גמרא וראשונים. אנו ב''ה במקום שמתקדם מעלה".

"בחתונה הבאה שתראה כזה דבר", מורה הרב בהתייחסו לשאלה בנושא הריקודים במעורבים, "תקום ותסביר למי שקרוב אליך שזהו מעשה בהשפעת תרבות נכרית שאסורה על פי ההלכה האלוקית, ולכן על אף שאתה אוהב את החתן והכלה, בנושא הזה לא תוכל לקחת חלק. קום ולך לביתך".