הרב בני לאו מספר כיצד הגיב אחיו לבחירתו של טראמפ

הרב חיים נבון: "גם אם אין סיבה לחשוב שטראמפ יהיה נשיא טוב, ניצחונו הוא טוב". הרב בני לאו מספר על תחושותיו של אחיו, אזרח ארה"ב ורב קונסרבטיבי, לאחר פרסום תוצאות הבחירות

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 10/11/16 16:38 ט בחשון התשעז

הרב בני לאו מספר כיצד הגיב אחיו לבחירתו של טראמפ
יחצ, צילום: יחצ

הרשתות החברתיות, כמו גם התקשורת הממוסדת, סערו אתמול בעקבות ניצחונו של איש העסקים דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב. בין המשתפים ברשתות החברתיות מצאנו רבנים, שהתבטאו בקשר למצב הפוליטי בארה"ב ובקשר לאישיותו השנויה במחלוקת של טראמפ.

הרב בני לאו סיפר לעוקבי הפייסבוק שלו כי אחיו, רב קונסרבטיבי בניו-יורק, התקשר אליו בוכה לאחר שהתגלו תוצאות הבחירות. "כמו ישראלי ממוצע התעוררתי ליום רביעי עם קולות רועמים של מהפכה באמריקה. לא חוויתי את הדרמה הזו אלא התבוננתי בה כמשקיף מן הצד. שמעתי את הפרשנים המנסים לבדוק מה תרוויח ישראל מהשינוי ופחות מה עובר על אמריקה. ואז הגיע הטלפון מאחי הצעיר, עמיחי, ואוזני החלו לשמוע קול שסדק בתוכי את חומת הריחוק והזרות. עמיחי בכה מעומק נשמתו".

"כדי להבין את החוויה שלו אשרטט כמה קווים לדמותו. הוא אזרח ארה״ב, בוגר בית הספר לרבנים של התנועה הקונסרבטיבית, רב של קהילה ניסיונית ליברלית במנהטן ואבא לשלשה ילדים בהורות משותפת עם זוג נשים לסביות.

הירידה שלו לאמריקה נבעה מהאמונה בחברת המהגרים שמעודדת ומחזקת את ערך השוויון בין כל בני האדם. עמיחי איש אוהב אדם וחותר בכל כוחו להכלה ללא גבול (לידו אני איש מצומצם ופרטיקולרי). הוא התעורר לבוקר של אמריקה אחרת. חש שהיא הסירה מעל פניה את מסווה הפוליטיקלי קורקט ובעטה בו ובחבריו בעיטה קשה ומכאיבה" כתב הרב לאו.

"הוא עמד אתמול בערב, בין רביעי לחמישי, עם קהילתו, וציין את ליל הבדולח של נובמבר 38. בחוויה שלו הוא וחבריו בקהילה הגאה ובקהילות המהגרים נמצאים על סף תהום השנאה העלולה להבעיר עליהם את הבית החדש שאימץ אותו. אני מקשיב לו ומתפלל שביתו יהיה עבורו מקום של בטחון וגאווה. ועוד אני מתפלל שכאן בישראל נהיה בית מכיל ומזמין שיוכל להיות תמיד משענת וכתובת לו ולכל יהודי העולם".

הרב חיים נבון כתב אתמול כי "דונלד טראמפ הוא איש גס רוח, ולא שמעתי אחד שחושב שיש לו הכישורים הנחוצים להיות נשיא ארה"ב. למה בכל זאת אני פוגש כל כך הרבה אנשים ששמחים היום על ניצחונו? התשובה השטחית היא, כפי שאמר לי היום אחד: 'כיף לראות איך השמאלנים האלה בתקשורת ששונאים אותנו מדוכאים היום'. או בניסוח יותר מעודן, כפי שאמר לי אחר: 'אם הם חושבים שזה כל כך רע, כנראה זה טוב'"

"אבל יש גם סיבה עמוקה יותר" המשיך הרב נבון. "גם אם אין סיבה לחשוב שטראמפ יהיה נשיא טוב, ניצחונו הוא טוב. לו קלינטון הייתה מנצחת, זו הייתה תנופה אדירה לטרלול הפרוגרסיבי של תקופת אובמה. יותר ויותר אנשים מרגישים שהעולם השתגע. אם בקולג'ים בארצות הברית כבר אי אפשר למצוא שירותים נפרדים לגברים ולנשים, אז העולם השתגע. אם בחברה נאורה אסור לדבר על הגבלת הגירה ממניעים לאומיים, כי זו גזענות, אז העולם השתגע. אם אסור לומר שהאיסלם הקיצוני מסכן את כולנו, אז העולם השתגע. השיגעונות הללו נבלמו, ואפשר להבין למה זה משמח".

היום הוסיף הרב נבון וכתב בעמוד הפייסבוק שלו כי אנשי התקשורת המופתעים לנוכח נצחונו של טראמפ מנסים לתרץ את נבואות השווא שלהם בטענה כי הציבור האמריקני עודו שבוי במלחמת מעמדות סמויה בה שולטים גברים לבנים. הנסיון להכניס את אזרחי ארה"ב לתוך המשבצת הקטנה של 'המעמד המדוכא', אומר הרב נבון, חוטאת למציאות.

"יותר מ-40% מנשות אמריקה הצביעו בעד טראמפ, וגם היספנים רבים הצביעו עבורו. כי האמריקאים הצביעו בדיוק נגד התפישה הפרימיטיבית הזו, המכלילה כל דבר במסגרת פשטנית של מלחמת מעמדות. זו התפישה הברק-אובמיסטית, שלפיה המוסלמים הם חלשים ומדוכאים ופעם האירופאים שלטו בהם, ולכן הם בהכרח בצד של הטובים. האמריקאים הצביעו נגד מורשת אובמה, ובעד עולם שאין בו רק מדכאים ומדוכאים, אלא זהות ואהבה ומערכות יחסים ומשפחות וגאווה לאומית. על הגל הזה נישא לתפקיד הרם מועמד לא מתאים. אבל יותר ממה שחשוב להבין את המועמד, חשוב להבין את הגל".