הרב בני לאו ל´כיפה´: "בואו נהנה ביחד מהפירות של נשים שראויות לכך"

קהילת הרמב"ן פרסמה קול קורא למשרת מנהיגה רוחנית שתשמש לצדו של הרב בני לאו שאומר ל´כיפה´: "ברור שתהיה ביקורת. זה חלק מצמיחה של עולם התורה".

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 04/05/16 11:13 כו בניסן התשעו

הרב בני לאו ל´כיפה´: "בואו נהנה ביחד מהפירות של נשים שראויות לכך"
אביגיל פיפרנו, צילום: אביגיל פיפרנו

בצעד תקדימי הודיע היום הרב בני לאו בדף הפייסבוק שלו כי קהילתו מחפשת מועמדת כמנהיגה נשית. "בשעה טובה קהילת בית כנסת הרמב"ן בירושלים, שאני זוכה להיות שותף לה, קיבלה החלטה לקלוט אשה לעבודה. אשמח אם תעזרו לנו לגלגל את הבשורה כדי שנשים הרוצות להתמודד על התפקיד תוכלנה לפנות במועד. שתהיה לנו דרך צלחה".

ב"קול קורא" שצורף נכתב כי מדובר בצירוף אשה להנהגת קהילת הרמב"ן: "שיתופה של אישה בהנהגת הקהילה ישקף את מקומן המרכזי של הנשים בקהילה, ואת ההתפתחות בקהילה בשנים האחרונות. יתר על כן, מנהיגות כזו תוכל להיות דוגמא לבנות ונשות הקהילה באשר למקומן של נשים בחיים הדתיים - האישיים והציבוריים. שילובה של מנהיגה רוחנית בחיי הקהילה יבטא את שאיפת הקהילה להמשיך בהתפתחותה הדתית והחברתית מתוך דבקות בתורה ובהלכה".

"הקהילה מונה ב"ה למעלה מ-300 משפחות ואני עסוק בהרבה דברים ולא מצליח מבחינת הנוכחות שלי והיכולת שלי לתת מענה גם ברמת הפרט וגם ברמת הכלל ואני זקוק לכוח עזר שיעמוד לצידי", מסביר ל'כיפה' הרב בני לאו על הסיבות שמאחורי ה'קול קורא'. "פניתי להנהלת הקהילה לפני כשנה ואמרתי שמוכרחים למלא את התפקיד בצורה נאותה יותר האחריות שמחייבת מפגשים ודאגה לעולם התורה ומילוי המקום בפעילות מחייבים זמן רב ואני יכול רק חלקית להיות שם".

"תוך כדי תהליך ומחשבה על אופי התפקיד עלה הרצון אם כבר מביאים עוד כוח של מנהיגות לאור העובדה שלפחות 50 אחוז מהקהילה הן נשים. היום יש נשים תלמידות חכמים עם הרבה שנים של לימוד תורה, עם יכולת הנהגה ויכולת ליווי רוחנית, ולכן אם אפשר שאישה תהיה מנהיגה הנה מה טוב ומה נעים", אומר הרב לאו ומסביר כי לא מדובר בשום שינוי במסגרת ההלכה, "כל דבר שאישה יכולה לעשות בתוך מסגרת ההלכה ראוי שהיא תעשה. כללי הפסיקה הם שהמוציא מחברו עליו הראיה, כל דבר שהוא פשוט הקושיה היא על מי שלא עושה את זה כך. זה מהלך שהוא לגמרי בתוך חיי ההלכה הפשוטים אנו לא עושים שינוי במבנה של הקהילה הדתית אלא רק שבחזית תהיה אישה מתוך הבנה של חשיבות העניין".

לשאלה האם אין חשש שזה ייתפס כמהלך "רפורמי" משיב הרב לאו: "מי שמחפש מוצא את מה שהוא מחפש, אך מי שבא בעין טובה רואה פה משהו יפה. אישה מגיל קטן גדלה וצומחת בתוך עולם של תורה ורוחניות ואז מגיעה לרגע שהיא רוצה שמשהו ייהנה מהתורה שלה. זה אבסורד שאתה מגדל אנשים שיהיו מלאים בטוב ואז לומר להם לשמור את זה לעצמם. אני אומר בואו נהנה ביחד מהפירות של נשים שראויות לכך".

הרב לאו מתייחס גם לביקורת שצפויה להיות סביב המהלך, "ברור שתהיה ביקורת. בכל מה שעושים תהיה ביקורת. לפני שנים נשים בקהילת הרמב"ן נהגו לומר קדיש כשהן אבלות, היום זה נשמע מובן מאליו אך אז הייתה ביקורת רבה. כך גם בנושא קריאת מגילה על ידי נשים, כשהתחילה לפני עשור הייתה ביקורת. שנשים אומרות דברי תורה בבית כנסת גם עורר ביקורת", אומר הרב לאו ומוסיף, "כל אלו בעיניי זה חלק מתהליך של צמיחה של עולם התורה והתפילה ועבודת השם. אנחנו מציינים תנועה שהיא תיקון עצום בעולם עם ההכרזה שאיש ואישה שווים ביחד בעבודת השם".

בהגדרת התפקיד הודגש כי הסמכות ההלכתית המכריעה וההנהגה וההובלה יישארו בידיו של הרב בני לאו, "קהילת הרמב"ן מונהגת ומובלת ע"י הרב בני לאו, ולו הסמכות ההלכתית המכריעה. מנהיגה רוחנית תשתלב בהנהגת הקהילה בתחומים הבאים, תוך שיתוף פעולה עם הרב", נאמר במודעה.

בהגדרות תחומי השותפות הוגדרו פיתוח חזון הקהילה ויעדיה, ותכנון דרכים למימושן כמו גם נוכחות פעילה בחיי הרוח והחברה של הקהילה (שיעורים, כנסים, אירועים, תפילת נשים, פעילויות צדקה וחסד, אחריות הדדית).

בנוסף המנהיגה תעסוק בתמיכה רוחנית ואישית במשפחות, בחברי הקהילה ובנוער, הנהגת הקהילה במעגל השנה ובמעגל החיים וייצוג הקהילה כלפי חוץ.

מהמנהיגה רוחנית נדרש ידע תורני עשיר (במקצועות השונים) ולפחות תואר ראשון כמו גם יכולות בין-אישיות גבוהות, רגישות, יכולת הקשבה, כושר ביטוי ועמידה לפני קהל ורקע וניסיון בעשיה חינוכית ו/או ציבורית.

מדובר בחידוש יחסי שקהילה אורתודוכסית תמנה מנהיגה נשית, את התקדים הראשוני לדבר כזה עשה הרב שלמה ריסקין רבה של אפרת שמינה לפני כשנה בצעד תקדימי את ד"ר ג'ני רוזנפלד כמנהיגה רוחנית בעיר.