הרב בני לאו: ארי אלון לא הורחק אלא רק הושעה

במכתב שפרסם הרב בני לאו, הוא מסביר כי הבסיס לפיטוריו של אלון הינו חוסר הבנה בין הצדדים והוא מקווה כי אלון יחזור לכתוב במיזם תוך כדי שהוא נזהר יותר ברגשות הקוראים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 04/01/15 09:45 יג בטבת התשעה

הרב בני לאו: ארי אלון לא הורחק אלא רק הושעה
אביגיל פיפרנו, צילום: אביגיל פיפרנו

לאחר הידיעה על פיטוריו של הסופר ארי אלון, מגיב הרב בני לאו לטענות ומנסה להנמיך את גובה הלהבות, תוך שהוא מבהיר כי מדובר בהשהיה ולא בפיטורין. "ארי הוא חבר קרוב עשרות שנים. לימדנו יחד, חווינו יחד חוויות קרובות ואני מאמין שאנחנו עדיין יכולים להמשיך במהלך החיים המשותפים שלנו".

הרב בני לאו פרש את השתלשלות הדברים מנקודת מבטו האישית, "אני הזמנתי את ארי להצטרף למיזם מתוך ידיעה שהוא אחד הדרשנים החשובים שהיהדות הריבונית המציאה בעולמנו. גם הוא שמע ממני אודות התמרור המונח בכניסה לשביל (לא לפגוע ולא לגרום לתחושת אי נוחות לאחרים נ.ל). הכתיבה שלו אינה קלה לאוזני אנשים רבים. בכל יום הוא העלה מאמר חריף ומלא ביקורת על עולמם של חז"ל ובדרך כלל גם מלא ביקורת על ריבונו של עולם. ראיתי ושתקתי. ביום שלישי האחרון הוא העלה מאמר על פרק ח, המבוסס על מדרשי חז"ל ועסק מראשו ועד סופו בדרשנות על הוצאת זרע. קיבלתי אין ספור תגובות מחאה על הסגנון של המאמר הזה. לא דווקא אנשים דתיים אלא מכל קצוות החברה. אנשים חשו שהכותב לא מכבד את האווירה של האתר".

מתברר כי הפרשייה והסערה סביבה התחילה מחוסר הבנה של מסרונים שהוחלפו בין השניים, כתגובה לפוסט המדובר שלח אליו הרב לאו מסרון: "ארי יקר. אתה מדרדר אותנו. הקריאות שלך מתאימות לקבוצות קצה שנהנות לגעת באלוהים ולא מצליחות לגעת בהמון שאינם דתיים אך נעים בעצבנות אל מול מילותיך". הוא מתאר את המסרון כ"כרטיס צהוב".

אלון שהתייחס למסרון בבדיחות השיב לאחר כדקה, "סוף סוף אתה מתחיל להתדרדר בכיווני. מחכה לך בתהום כבר שנים רבות".

הרב לאו ראה בתשובתו של אלון חוסר רגישות, והבהיר: "זה היה הרגע שבו התקשרתי לעורך האתר והוריתי לו להסיר את המאמר של ארי של הפרק הבא (פרק ט). בלי קשר לתוכנו אלא בגלל הפגיעה שהוא פגע בי ביחס המזלזל לרגישות הנדרשת במסע הגדול הזה", מתאר הרב בני לאו.

מכאן ואילך החלו הדברים להידרדר. ארי פרסם פוסט ובו אמר שהוא "גורש מהשביל בגלל לחץ של רבנים וכו'". בשלב זה 'המה הסער' וכל בתי המדרש החדשים נקראו לחלץ את המיזם מהשתלטות האורתודוקסיה הדורסנית. "אף אחד לא ממורי ומנהלי בתי המדרש המתחדשים שמכירים אותי אישית, לא התקשר כדי לדון איתי או אותי (להוציא תומר פרסיקו), לא ברר את העובדות ולא זכר שגם בבתי המדרש החדשים דרך ארץ קדמה לתורה", מאשים הרב לאו.

"הבדיחה הזו התקבלה אצלי מאד קשה וזו הסיבה שהגבתי בחומרה על חוסר הרגישות שלו בי כראש המיזם. אני מקבל את הפרשנות שלו ומתנצל על התגובה המהירה של הכרטיס האדום ומקבל ממנו את אותה התנצלות על הפגיעה בי. ארי יקר לי ותורתו חשובה, גם אם היא קשה לי מאד כאיש המאמין בתורה מן השמים ובקדושת התורה. ארי מלא כאב וארס כלפי כוהני הדת הרבניים שמשתלטים על התורה באלימות".

הרב בני לאו התייחס בתגובתו גם למיזם החדש שנפתח השבוע, "הייתה דרישה מצד אנשי חינוך דתיים לייצר אתר אחר לגמרי עבור ציבור שלא רוצה להיכשל בקריאת דברים האסורים לו על פי אמונתו. בהתאם לזה לקחה על עצמה מכללת הרצוג שליד ישיבת הר עציון להקים אתר נפרד (תתקכט). חשוב לי להדגיש שהאתר לא מנוהל על ידי המיזם 929. הוא כן שומר על קצב הלימוד שלנו כדי לבטא בזה את רצונו להיות קשור אל השביל הרחב של כלל ישראל."

לסיכומם של דברים אומר הרב לאו כי "ארי לא גורש מן המגרש אלא הושהה בגלל שפגע בי ובביקורת העדינה שהפניתי אליו. לאחר שיחתנו החברית והעמוקה אני מלא אמונה ותקווה שהוא יחזור למלא את האתר בתורתו הקשה לקריאה אך עם יותר רגישות ויותר הבנה שזהו לא הדף הפרטי שלו אלא הנתיב שלו בשביל של כולנו ובשביל כולנו".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן