הרב בני לאו: אם 929 הוא חטאי אני מוכן להיענש על כך

הרב בני לאו העומד בראש פרויקט 929 משיב לביקורות הקשות כנגד הפרויקט ומסביר את המחשבה מאחוריו ואת גדרי הפרויקט

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 31/12/14 18:23 ט בטבת התשעה

הרב בני לאו: אם 929 הוא חטאי אני מוכן להיענש על כך
אביגיל פיפרנו, צילום: אביגיל פיפרנו

הרב בני לאו שעומד מאחורי פרויקט '929' משיב בראיון ל'כיפה' כנגד הטענות והביקורת הקשה שסופג הפרויקט, שעיקרו קריאת פרק בתנ"ך בכל יום ופרשנויות חופשיות שנכתבות על ידי דמויות שונות.

מיזם התנ"ך של משרד החינוך "929” מעורר מחד ביקורת רבה בשל התכנים השנויים במחלוקת שבו בין המבקרים היו הרב אבינר שכינה את הפרויקט "תנ"ך בגובה הביוב" אך גם רבנים שנחשבים פלורליסטים יותר כרב אמנון בזק שציין, כי חלקם הלא-מבוטל של הדברים בפרויקט כולל דברים השמים ללעג ולקלס את דמויות התנ"ך ואת מספרים סיפוריו בשפה פרובוקטיבית וגסה. מאידך יש הרואים בו פרויקט חשוב המנגיש את התנ"ך לכאלו שכבר מזמן לא הסתכלו עליו.

"אם על זה אענש, אני נוטל עליי את החטא", אומר ל'כיפה' הרב בני לאו שעומד מאחורי הפרויקט. הוא מציין, כי הפרויקט פתוח לכל מי שמעוניין כשהתנאים היחידים שעומדים הם שלא לפגוע בדמויות ובגיבורי התנ"ך ושהדברים אינם פוגעים בזולת מבחינת שמו הטוב או פרטיותו, במקרים כאלו התכנים מוסרים באופן מיידי מהאתר.

הרב לאו מתייחס לביקורות הרבות ואומר בחיוך כי הוא כבר מתקשה לעקוב אחריהם, “אנו צריכים לבחור האם להחליט שאנו מסתגרים בתוך עצמנו, או שאנו מנסים להביא את הדברים המרכזיים כמו התנ"ך החוצה לציבור הישראלי, ואם זה המחיר אני מוכן לשלם אותו". הוא מציין, כי בפרויקט כותבים גם רבנים אך גם כאלו שאינם משתייכים באופן אוטומטי לבית המדרש ולמענם נוצר הפרויקט הזה.

בין שלל הביקורות, מצטט הרב בזק חלק מהפרק העוסק בנח לאחר התיבה, כדוגמא, לשפה פרובוקטיבית וגסה: "נח משתכר. דופק את הראש. מתחיל לרקוד על המוט של האוהל. עושה סטריפטיז".

"בבית המדרש 'אור עציון' לא מדברים בשפה כזו וגם לא בבית המדרש שלי. את הדברים כתב גיל קופטש שלא מגיע מבית המדרש ואכן ייתכן ואנו צריכים לבחון מחדש את השימוש במילה סטריפטיז כלפי נוח ובכלל כלפי הטקסט התנ"כי", מגיב הרב לאו ומודה כי אולי נעשתה טעות.

כפי שפורסם ב'כיפה', ככל הנראה בשל ציפייה לביקורת הציבורית הוחלט ליצור במקביל ל-929 את פרויקט 'תתקכ"ט' שיהווה 929 אך עם ביקורת רבנית שתעבור על התכנים ותתאים אותם לרוח ההלכה והיהדות המסורתית. הרב לאו מסביר, כי הפרויקט החדש יתאים למי שמעוניין לתת לילדים לקרוא את החומרים או שהוא עצמו אינו מעוניין לקרוא מתוך ביקורת ובדיקה עצמית. “אני חש שזהו היעוד שלנו ליצור שיח סביב המקורות שלנו, שיח שלא היה קורה לולי הפרויקט. ושוב, אם זה חטאי אני מוכן לשאת בעונש" מסיים הרב לאו.