הרב בן דהן: כל ענייני דת ומדינה עוברים אך ורק דרכי

בדיון סוער שקיימה הוועדה לקידום מעמד האישה, הבהיר סגן השר לשירותי דת כי "כל נושאי דת ומדינה בכנסת הזו - עוברים רק דרכי". ח"כ לביא: חבל שלא שמענו את זה בתשדיר הבחירות שלכם

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 10/12/13 17:49 ז בטבת התשעד

הרב בן דהן: כל ענייני דת ומדינה עוברים אך ורק דרכי
כנסת, צילום: כנסת

הצעת חוק של ח"כ ד"ר עליזה מיש עתיד המבקשת לבטל את הסמכות הכפולה בין בתי הדין הרבניים לבין בתי המשפט לענייני משפחה, עוררה מחלוקת קשה בין יש עתיד לבין הבית היהודי, בדיון הוועדה לקידום מעמד האישה.

כיום, לבתי הדין הרבניים ולבתי המשפט לענייני משפחה סמכות מקבילה לדון בענייני משמורת, מזונות ורכוש הנלווים להליכי הגירושין. המצב המשפטי כיום קובע, כי התיק יידון במקום הראשון אליו פנה אחד מבני הזוג, וכך נוצרה מציאות שכל הקודם זוכה, וכל אחד מבני הזוג רץ לפתוח תיק במקום המועדף עליו. בכך, מעודדת המדינה את בני הזוג לפנות מוקדם ככל האפשר לערכאות השיפוטיות ומסכלת את האפשרות כי יפנו תחילה לניסיונות לקיים שלום בית או לפתור את הסכסוך בדרכי שלום.

על פי הצעת החוק שהגישה ח"כ לביא, תיק הגירושין ייפתח אך ורק בהסכמה של שני הצדדים ובמידה ולא תהיה הסכמה, ידון התיק בבית משפט לענייני משפחה. סגן השר בן דהן הודיע שבכוונתו להגיש ווטו על ההצעה. ח"כ לביא משכה פעמיים את ההצעה מוועדת שרים, לאור בקשות של הבית היהודי להידברות ולהסכמה. הדיון בוועדה לקידום מעמד האישה היום נערך כחלק מניסיונות אלה, לקראת ההצבעה על ההצעה ביום א' הקרוב בוועדת שרים.

במהלך הדיון הבהיר היום הרב בן דהן כי "כל נושאי דת ומדינה בכנסת הזו מונחים על הכתפיים שלי בלבד. אם רוצים לקדם הצעות בנושאי דת ומדינה המסלול עובר רק דרכי אחרת זה לא יקרה. אין מה לעשות, זה לא נעים אני יודע. עלי לא מאיימים, אני לא אלעזר שטרן שבוכה על כל יריקה, גם עלי ירקו ולא בכיתי לאף אחד“.

ח“כ עליזה לביא התייחסה לדברים ואמרה כי ”חבל שלא ראינו את הרב בן דהן מופיע בתשדירי הבחירות של הבית היהודי ואומר את הדברים הללו. בבית היהודי העדיפו להציג לנו את בנט אורבך ושקט שהבטיחו לפעול על מנת להחזיר את היהדות לישראלים, אך בפועל הפקידו את כל נושאי דת ומדינה בידיו של הרב בן דהן, שחוסם כל ניסיון לפעול בנושא“.

”הווטו הקודם של הבית היהודי מנע רב ראשי ציוני למדינת ישראל, ובינתיים נראה שבבית היהודי בוחרים להמשיך באותה הדרך. הצעת החוק שהגשתי על ביטול מרוץ הסמכויות, דומה להצעה מהכנסת הקודמת שבין יוזמיה נמנים השר אורי אורבך. כמה סמלי שסיעת הבית היהודי בכנסת הנוכחית הולכת להטיל וטו על הצעה שיזמה סיעת הבית היהודי בכנסת הקודמת“, הוסיפה לביא.