הרב בזק על "מורת הרוח" של הרבנות הראשית: הכרזה שערורייתית

במערכת הפוליטית בירכו על החלטת הרבנות להאריך את כהונתו של רבה של אפרת. ביקורת הובעה על לשון ההודעה של מועצת הרבנות הראשית שהביע מורת רוח מפסיקותיו של הרב ריסקין

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 29/06/15 15:32 יב בתמוז התשעה

הרב בזק על "מורת הרוח" של הרבנות הראשית: הכרזה שערורייתית
לשכת הרב לאו, צילום: לשכת הרב לאו

החלטת מועצת הרבנות הראשית להאריך את כהונתו של הרב שלמה ריסקין, רבה של אפרת, בחמש שנים נוספות גררה גל של תגובות במערכת הפוליטית ובקרב אישי ציבור.

בסיעת הבית היהודי מסרו: "הרבנות הראשית עשתה את המעשה הראוי והנכון הרב ריסקין ימשיך לשרת את קהילתו בנאמנות ולקרב רבים אל היהדות. בייחוד בהתברר התוצאה, הסאגה הייתה מיותרת".

חה"כ ד"ר עליזה לביא מ'יש עתיד' בירכה אף היא על ההחלטה: "מברכת את החלטת מועצת הרבנות הראשית, להאריך את כהונתו של הרב שלמה ריסקין. הרב ריסקין הוא מודל חיקוי ראוי לאנשי ההלכה המבקשים להנהיג ברגישות ובתבונה. טוב כי נלך בדרך אותה הוא מתווה, המאירה ומנגישה את היהדות לציבורים שלמים, גם לאלו שלא הורגלו בכך. אל לרבנות הראשית לפסול רבנים מלכהן בשל מחלוקות פוליטיות כאלה ואחרות. אמות המידה צריכות להיות ברורות ושקופות, ולא נגועות במאבקי כוח. ובנימה אישית, אני מברכת את הרב ריסקין ומודה לו על מפעל חייו ועל תרומתו שלא תסולא בפז לנשמת החיים היהודית בארץ ובעולם".

הרב אמנון בזק, ראש ישיבת הר-עציון הגיב בדף הפייסבוק שלו ואמר כי "מועצת הרבנות הראשית נאלצה לאשר את המשך כהונתו של הרב ריסקין, בהתאם לחוות הדעת המשפטית שקיבלה, אך לא יכלה להימנע מהבעת "מורת רוח מעמדותיו ההלכתיות". הכרזה שערורייתית זו היא חסרת תקדים, ולא זכור שאי-פעם הרבנות הביעה מורת רוח מרב שהתנגד, למשל, להחלטות הרבנות הראשית בעניין היתר המכירה או אמירת הלל ביום העצמאות. הבעת מורת רוח כלפי רב ותלמיד חכם חשוב, שעמדותיו ההלכתיות מבוססות היטב, עלולה לשמש תקדים לצאת כנגד כל מי שאינו מתיישר על פי השקפת העולם החרדית השולטת במועצת הרבנות. האם אסור לתלמיד חכם לפסוק על פי הבנתו בתורה? האם מחלוקת הלכתית רצינית ומבוססת היא נושא שצריכה להיות מורת רוח כלפיו?", תמה הרב בזק.

הוא הביע את תקוותו שהדברים ישתנו, "יש לקוות שמועצת הרבנות הראשית תתעשת ותחזור בה מן הניסיון המסוכן למחוק את היסוד החשוב של ריבוי הדעות, ותזכור שתלמידי חכמים מרבים שלום בעולם דווקא מתוך קיומה של מחלוקת לשם שמים".

כזכור, הפרשייה עלתה לכותרות לאחר חשיפת כיפה בנוגע לבקשתו של הרב ריסקין עם הגיעו לגיל 70 לאשר את המשך כהונתו, בקשה שעוררה התנגדות בקרב כמה מחברי מועצת הרבנות הראשית החרדים שטענו כי הרב ריסקין ליברלי מידי ופסיקותיו ההלכתיות בעייתיות ואינן הולכות יד ביד עם עמדת הרבנות הראשית

החוק קובע כי כאשר רב עיר מגיע לגיל 70 ומעוניין להמשיך בתפקידו, על מועצת הרבנות הראשית להתכנס ולאשר זאת. עד היום כמעט כל בקשה שהגיש רב אושרה מלבד מקרים חריגים במיוחד.